سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشريه ايتاليايي: توافق ژنو شرکت هاي ايتاليايي را براي کار در ايران اميدوار کرده است

یک نشریه ایتالیایی نوشت: توافق ژنو شرکت های ایتالیایی را برای حضوری فعال در ایران امیدوار کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لاستامپا؛ این روزنامه در گزارشی با عنوان  تحرکات جدید شرکتهای ایتالیایی برای دستیابی مجدد به بازار ایران، نوشت: شرکتها و صنایع ایتالیایی فعال در بازار ایران امیدوار هستند که پس از توافق ژنو برایشان امکان بازگشت به بازار جمهوری اسلامی فراهم شود.

به گفته کارشناسان آن دسته از شرکتهای ایتالیایی که به دلیل تحریم بانکی از دریافت وجوه مرتبط با قراردادهایشان محروم شده بودند، از مهلت شش ماهه توافق مقدماتی بین ایران و پنج بعلاوه یک منتفع خواهند شد و خرید نفت از ایران نیز از سرگرفته خواهد شد. ایتالیا پیش از تحریمهای سازمان ملل در سال 2006، با سالیانه 2/5 میلیارد یورو مبادلات، نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپایی بود. این حجم از مبادلات با وجود تحریمهای مختلف در سال 2010 به 7 میلیارد یورو رسیده بود اما به دلیل تحریمهای اروپایی در سال 2012 به نصف تقلیل پیدا کرد. جای خالی ایتالیا در بازار ایران توسط چین، ترکیه، امارات، ژاپن و کره جنوبی پر شده است. فرانچسکو جوملی، استاد روابط بین الملل در دانشگاه گرونینگن، می گوید: شرکتهای بزرگ و کوچک ایتالیایی که به دلیل تحریمهای بین المللی موفق به دریافت مطالباتشان از طرف های ایرانی نشده اند، پیش از همه از توافق ژنو منتفع خواهند شد.

 از میان این شرکتها می توان به Eni اشاره کرد که دو میلیارد دلار از شرکت نفت ایران طلبکار است. شرکت والویتالیا نیز از سال 2010 در انتظار دریافت 2/5 میلیون (دلار) از طرف ایرانی است. شرکت Seli مشغول کار بر روی متروی تهران است و نه تنها نتوانسته مطالبات خود را دریافت کند، بلکه مجبور شده به دلیل تحریمها، از یک قرارداد 750 میلیون (دلاری) در ایران چشم پوشی کند. تحریمهای اروپا و امریکا عملأ در سالهای گذشته به بانکها اجازه داده است که در مورد اعطای خط اعتباری به قراردادهای مختلف با ایران تصمیم گیرنده باشند. به این ترتیب بانکهای غربی برای اجتناب از مشکلات مختلف، هر گونه عملیات مالی با ایران را حتی در مواردی که به کالاهای خارج از لیست تحریمها مربوط می شده، متوقف کرده اند. کارآفرینان و صاحبان صنایع ایتالیایی امیدوار هستند که بتوانند بار دیگر به صورت فعالانه در بازار ایران حضور داشته باشند، اما ابهامات فراوانی که هنوز در مورد دستیابی به یک توافق جامع و نهایی هسته ای وجود دارد، از سرگیری سریع کار در آن کشور را محقق نمی کند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.