سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در نشست خبری:

بیانیه نهایی اجلاس اکو در تهران به صورت سند تشکیل شد/ به دنبال رسیدن به نتیجه در برنامه هسته‌ای در مدت زمان 6 ماهه هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: درباره نتایج نشست صبح امروز اعضای اکو بیانیه نهایی اجلاس به صورت سند تصویب شد و در آن نکات مهمی از جمله وضعیت همکاری‌ها و رفع موانع تجارت دیده شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،‌ "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری بیست و یکمین اجلاس شورای همکاری اقتصادی اکو گفت: اکو سازمانی است که سه دهه از حیات آن می‌گذرد و در دهه 70 هجری تحول عمده‌ای در این سازمان با ورود کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اتفاق افتاد و این سازمان بزرگ منطقه‌ای شکل گرفت.  
 
وی تصریح کرد: مقر سازمان در تهران فعالیت‌های گسترده‌ای داشته، به ویژه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، بانک و انرژی تلاش زیادی از خود نشان داده است؛‌ البته سازمان اکو توانمندی‌های زیادی دارد که نیازمند همکاری کشورهای عضو است.  
 
وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت:‌ امیدواریم از این همکاری در کشورهای جنوب استفاده شود و ایران علاقمند به تقویت فعالیت این سازمان در دنیای امروز برای همکاری فی مابین کشورها است.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت:‌ این سازمان می‌تواند در جهت توسعه کشورهای منطقه برای پیشرفت رفاه و امنیت زندگی همه مردم موثر باشد و امیدواریم در یک سالی که علاوه بر میزبانی اجلاس وزرای خارجه که بر عهده ایران است بتوانیم اقدامات مناسبی در صحنه بین‌المللی داشته باشیم.  
 
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی قرار است پرونده هسته‌ای ایران تبدیل به یک پرونده عادی شود، افزود: در سند دیده شده که هدف کار در مرحله نهایی حذف کلیه تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های دوجانبه و چندجانبه باشد، چرا که تمامی این تحریم‌ها غیرقانونی است و به زندگی مردم ضرر می‌زند اما به پیشرفت هسته‌ای کشور ضربه‌ای وارد نمی‌کند، بنابراین نگرانی برای رفع نگرانی‌ها نداریم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: از مرحله اول تا آخر برنامه هسته‌ای، غنی‌سازی در خاک ایران انجام می‌شود و ما حاضریم اقداماتی را برای رفع نگرانی انجام دهیم.  
 
ظریف تصریح کرد: قرار است که این توافق در یک سال اجرایی شود اما ما می‌خواهیم در 6 ماه به نتیجه برسیم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت:‌ برنامه هسته‌ای همچنان باقی اما بر طبق سند اقدامات محدود و موقتی است اما اقدامات طرف مقابل هم به شکل محدود و موقتی اعمال می‌شود اما مهم این است که موانع فعالیت‌های بانکی و باز شدن ال‌ سی که حتی برای غذا و دارو اعمال می‌شد  همگی رفع می‌شود که این امر در اقلام دیگر هم تاثیر دارد.  
 
وی ادامه داد: در کنار تحریم صنعت نفت، بیمه پالایشگاه‌ها محدود شده بود که با این سند، موانع عمده آنها رفع می‌شود.
 
ظریف در پاسخ به این سوال که چه زمانی پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر کارآمد شدن اکو و انجام اصلاحات در این سازمان آغاز می شود، اضافه کرد: سازمان اکو بیش از یک سال قبل گروهی را برای کارآمد کردن دبیرخانه این سازمان ایجاد کرد و پیشنهادهایی هم توسط اجلاس کارشناسان ارشد ارائه و بررسی شد.  
 
 
وی ادامه داد: در بیانیه تهران برای روزآمد شدن اکو پیشنهاد دکتر روحانی در دستور کار ما قرار گرفته و در بیانیه آخر به آن توجه می‌شود.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره نتایج نشست صبح امروز اعضای اکو بیانیه نهایی اجلاس به صورت سند تصویب شد و در آن نکات مهمی از جمله وضعیت همکاری‌ها، رفع موانع تجارت، انرژی و اجرایی شدن گروه شخصیت‌های برجسته تا اوت 2014 و همچنین نکاتی که حاصل جلسه امروز و جلسات کارشناسان ارشد بوده، دیده شده است.  
 
ظریف تصریح کرد: مردم ایران نشان داده‌اند راهی برای مذاکره با ایران از راه احترام متقابل و موضع برابر نمی‌تواند مشکلات را حل کند و طرف مقابل چاره‌ای نداشته به جز آنکه با این رویکرد به پای میز مذاکره بنشیند.  
 
ظریف در پایان خاطرنشان کرد: این یک خوش‌بینی با چشم باز است و اگر اراده سیاسی باشد موضوعی حل نشده در این زمینه وجود نخواهد داشت. 

انتهای پیام/  

برچسب ها: ظریف ، وزیر ، امور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.