سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش تفضيلي باشگاه خبرنگاران از بازار سرمايه؛

رونق منطقي بازار سرمايه با ورود شركت هاي جديد/مانع از سرمايه گذاري ها نشويم

افزایش حجم معاملات و رشد شاخص ، نشانگر گرایش هر چه بیشتر سرمایه گذاران به بازار سرمایه است كه براي منطقي شدن بازار سرمايه بايد شركت هاي جديد وارد بورس شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امروز ۵ آذرماه ۹۲، هفدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با محوریت تأثیر تصمیمات اقتصادی دولت بر بازار سرمایه با تأکید برصنعت فرآورده‌های نفتی، با حضور مسئولان، کار‌شناسان و مدیران بازار سرمایه برگزار شد. 

در ابتداي جلسه خدا رحمی دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری در خصوص شفافیت در ابلاغ و اطلاع رسانی در بازار سرمایه گفت: در تمامی بازارهای سرمایه فاصلهٔ زمانی باعث بهره‌مندی رانت گونه برخی از افراد می‌شود. 

وی ادامه داد: بازار سرمایه توجه به رشد صنایع بالادستی و پایین دستی را در حداقل سیاست‌ها طلب می‌کند و انتظار داریم دولت به تک تک این صنایع توجه یکسانی داشته باشد. 

***صندوق سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی بهترین روش برای توسعه بازار سرمایه


در ادامه نشست صبحانه کاری میرعمادالدین مدیرزاده تهرانی تحلیل گر بازار سرمایه در خصوص صندوق نفت و گاز گفت: طرح صندوق نفت و گاز را ۲۰ سال گذشته با نهادهای مالی آغاز کردیم. 

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای جمع آوری پول در سایر کشور‌ها از جمله ایران بانک‌ها هستند که در کشورهای توسعه یافته حجم زیادی از نقدینگی را تأمین می‌کنند اما در ایران به این امر کمتر توجه شده است. 

وی تصریح کرد: عملکرد صندوق سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی مانند هلدینگ است و می‌تواند از طریق سودآوری افزایش سرمایه دهد و وارد پروژه‌های صندوق این است که کل مبلغ جمع آوری شده وارد بازار اولیه می‌شود و کمک شایانی به پروژه‌ها می‌کند. 

مدیرزاده تأکید کرد: طبق  برنامه ریزی‌هاي صورت گرفته، بايد شرکت ها با تلفیق تخصص مالی و فنی در حوزه نفت و پتروشیمی وجود داشته باشند تا منابع خوبی برای توسعهٔ بازار جمع اوری و  زمینه افزایش اشتغال را فراهم  كنند.

*** 38 درصد ارزش بازار سرمایه مربوط به صنعت نفت گاز و پتروشیمی

صيدي مدیرعامل سرمایه گذاری خوارزمی نیز ادامه داد: با توجه به رشد بازار سرمایه حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۳۸ درصد ارزش بازار مربوط به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. 

وی تصریح کرد: نفت، گاز و پتروشیمی یکی از مزیت‌های نسبی کشورمان است و نباید جلوی سرمایه گذاری در این صنعت را بگیریم. در سالهای گذشته بدلیل حمایت‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها سرمایه‌ها به سمت عسلویه و بند امام خمینی (ره) سرازیر شد. 

صيدي تصریح کرد: قیمت خوراک باید اثبات دانسته باشد و دولت نیز از این صنعت حمایت کند. 

 ***کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری در "صنعت پتروشیمی"/ تدوین طرح تسهیل سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

 در ادامه مهدوي ابهري دبيرکل انجمن صنفي کارفرمايي پتروشيمي گفت: دولت براي اعمال سياست هاي اقتصادي از ابزارهاي مختلفي استفاده مي کند که اين ابزارها اگر با تدبير، انديشه، علم و آگاهي صورت گيرد باعث رشد اقتصادي و رونق بازار سرمايه خواهد شد. در غير اين صورت تصميمات آني و غير کارشناسي اثرات نامطلوبي را در پي خواهد داشت.

 مهدوي ابهري ادامه داد: يکي از تصميمات غيرکارشناسانه، کاهش نرخ بهره بدون در نظر گرفتن تورم در بازار بود.

 وي با اشاره به رتبه اول ايران در گاز گفت: ما بدليل کشف ذخاير جديدو همچنين تنوع خوراک براي پتروشيمي مقام اول دنيا را داريم.

 وي تأکيد کرد: با توجه به نرخ خوراک هم اکنون يک تقاضا براي سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي که خوراک آن از مايع است وجود ندارد.

 مهدوي ابهري در خصوص ابطال هلدينگ خليج فارس از سوي شوراي رقابت گفت: براساس قانون اصل 44 واگذاري واحدها، در زمان واگذاري هلدينگ خليج فارس بدليل اينکه فجر و مبين انحصار ايجاد مي کنند تصميم براي جداسازي اين دو شرکت شد که اين موضوع را به شوراي عالي واگذاري رفت و تصميم برعدم جداسازي آن شد که اگر آن زمان اين امر محقق مي شد هم اکنون واگذاري هلدينگ خليج فارس زير سوال نمي رفت.

 دبيرکل انجمن صنفي کارفرمايي پتروشيمي در ادامه در خصوص پرداخت يک درصد عوارض آلايندگي پالايشگاه ها گفت: هفته پيش طرح استفساريه مشمول عوارض آلايندگي به پالايشگاه هاي نفت و واحدهاي پتروشيمي در صحن علني مجلس مطرح شد که اين امر خلاف قانون تشخيص داده شد اگر اين امر صورت مي گرفت 1 درصد فروش برابر با 10 درصد سود پالايشگاه ها بود.

 وي افزود: دولت بايد تصميماتش منطقي و براساس واقعيت هاي جامعه صورت گيرد و باعث افزايش اشتغال و همچنين امنيت در بازار سرمايه شود.

وي تصريح کرد: امنيت در بازار يعني ثبات، شفاف سازي و اطمينان است که اگر ايجاد شود باعث رشد خواهد شد.

 مهدوي ابهري در پايان با اعلام تدوين طرح تسهيل سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي و انرژي گفت: تسهيل سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي و انرژي طرح جامع و خوبي است که در مجلس در حال تدوين است که اگر ابلاغ شود. بسياري از مشکلات حل و برخي مسائل شفاف مي شود.


***رونق منطقي بازار سرمايه با افزایش عرضه سهام و ورود شرکت های جدید


خسرو پورمعمار عضو هیأت پذیرش فرابورس رکود بی سابقه بازارهای رقیب را عامل اقبال به بازار سرمایه دانست و گفت: افزایش حجم معاملات و رشد شاخص ، نشانگر گرایش هر چه بیشتر سرمایه گذاران به بازار سرمایه است .

وی افزود: بازار بر اساس عرضه و تقاضا رشد و کاهش قیمتی دارد و وقتی اینگونه به بازار سرمایه استقبال می شود، لازم است که فکر جدی در خصوص افزایش سهام شناور شرکت ها شود چون تقاضای بدون عرضه منجر به افزایش قیمت ها و در نتیجه عواقب خطرناک برای این بازار می شود و اساساً رابطه کلیدی برای امنیت در بازار نسبت سود هر سهم بر قیمت هر سهم (P/E) است که اگر به این شاخص بی توجهی شود خطرات بسیاری در پی دارد که با افزایش عرضه سهام و ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه رونق منطقی و عاقلانه شکل می گیرد. بنابراین لازم است در خصوص ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه مقاومت نشود.

***افزایش بی‌اعتمادی در بازار سرمایه با تصمیمات عجولانه

اسلامی مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری آرمان سپهر آیندگان در ادامه گفت: حجم صنعت پتروشیمی ۴۰ درصد ارزش بازار سرمایه را بخود اختصاص داده است، و باید در مورد نرخ خوراک تصمیمات درستی اتخاذ شود. 

وی ادامه داد: زمانیکه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده شده همه خوشحال شدند اما ما نگران هستیم چرا كه باید تدبیر خاصی برای این حوزه اندیشیده شود. 

اسلامی تصریح کرد: از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار، ۵۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های جدید، ۳۰ هزار میلیارد افزایش سرمایه است باید در مورد ورود شرکت‌های جدید کمتر مقاومت شود. 

وی ادامه داد: برخی از افرادی که در شورای رقابت هستند‌شناختی از بازار سرمایه ندارند و با برخی تصمیمات باعث بی‌اعتمادی افراد به بازار سهام می‌شوند.

***ورود صنعت نيروگاهي به فرابورس

در ادامه امیر هامونی مدیرعامل فرابورس گفت: سازمان خصوصی سازی و هیئت واگذاری و پذیرش فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها برسر دوراهی قرار دارند که با بررسی جزئیات اقدام به پذیرش شرکت‌ها می‌کنیم و در غیر این صورت عملا تا ۱۰ سال آینده هیچ شرکتی وارد بازار سرمایه نمی‌شد. 

وی در خصوص هلدینگ خلیج فارس گفت: ورود شرکت‌های بزرگ از جمله هلدینگ فرایند بزرگی در بازار است و ابطال آن باعث دغدغهٔ سهامداران می‌شود باید حقوق سهامداران مدنظر قرار گیرد. 

مدیرعامل فرابورس تصریح کرد: براساس تصمیم هیئت پذیرش فرابورس، صنعت نیروگاهی ظرف یک ماه آینده وارد بازار می‌شود. 

وی ادامه داد: تعیین نرخ خوراک در بودجه سالانه اشتباه است و بهترین راه حل ارائه فرمول، نسبتی بین محصولات و قیمت است. 

هامونی در خصوص اوراق مشارکت ارزی افزود: زمانیکه مشخص شود اوراق مشارکت ارزی به صورت ارزی باشد یا ریالی انتشار اوراق مشارکت را خواهیم داشت.



انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.