سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع آبخیزداری تهران:

زنگ خطر براي محيط زيست كشور/میزان بارندگی ها در کشور یک سوم متوسط جهانی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 5 تا 7 میلیون هکتار از زمین‌های زراعی شور و غیرقابل استفاده است، ادامه داد: افزایش طوفان‌ها، سیل، سرطان‌ها و... بخشی از پیامدهای این ناخالصی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع آبخیزداری تهران در نشست خبری گفت: چالش‌های عمده منابع طبیعی در جهان به دلیل بهره برداری بی‌رویه، سطح جنگل‌ها و مراتع به جایی رسیده که جهان آستانه تحمل خود را از دست داده است.

وی با تأکید براینکه بازگشت به وضعیت سالم و طبیعی و بسیار سخت است، افزود: براساس آمار موجود در قرن بیستم سالانه ۳. ۷ میلیون هکتار از سطوح جنگلهای جهان كاهش يافته است. 

جلالی افزود: براساس این آمار مصرف آب ۹ برابر، انرژی ۱۵ برابر، و تولید دی اکسیدکربن ۱۷ برابر شده است. 

وی با بیان اینکه این موضوع امنیت اکولوژیک جهان را به خطر انداخته گفت: برهمین اساس سالانه یک میلیون تلفات در این رابطه وجود دارد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 5 تا 7 میلیون هکتار از زمین‌های زراعی شور و غیرقابل استفاده است، ادامه داد: افزایش طوفان‌ها، سیل، سرطان‌ها و... بخشی از پیامدهای این ناخالصی است. 

جلالی ادامه داد: سوختن هر یک گرم بنزین ۱۵ گرم اکسیژن را از بین برده و بیش از دو برابر آن گاز کربنیک تولید می‌کند. 

وی ادامه داد: وضعیت زیست محیطی ما وضعیت خوبی نیست و رتبه ما از ۵۳ در سال ۲۰۰۶ به ۱۱۴ درسال ۲۰۱۲ رسیده است.

جلالی با بیان اینکه سرانه تولید گاز کربنیک از ۴. ۸ درسال ۲۰۰۰ به ۷. ۳ تن درسال ۲۰۰۹ رسیده تأکید کرد: این خطر جدی است که ما باید به آن توجه کنیم. 

رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از کشور ما در مناطق خشک و نیمه خشک قرار گرفته است خاطرنشان کرد: از ۱۳ اقلیم شناخته شده در جهان ۱۱ اقلیم آن در کشور ما وجود دارد. 

جلالی با بیان اینکه میزان بارندگی در کشور ما یک سوم متوسط جهانی است و میزان تبخیر سه برابر میانگین جهانی است، ادامه داد: در جهان ۱. ۸ از اراضی تحت فرسایش بادی هستند اضافه کرد: درکشور ۱۲ درصد از اراضی تحت فرسایش قرار دارد که همین موضوع مدیریت ویژه‌ای را می‌طلبد.

900 میلیارد تومان اعتبار براي احياي جنگلهاي زاگرس لازم است


رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با بيان اينكه میزان آلودگی خشکیدگی بلوط در 460 هزار هکتار کمتر از 25 درصد در 360 هکتار بین 25 تا 50 درصد در 190 هزار هکتار 50 تا 75 درصد و در 106 هزار هکتار در جنگل‌های زاگرس 75 تا ۱۰۰درصد است، گفت :
همچنین پراکنش آلودگی خشکیدگی بلوط در 7 استان کشور به شرح زير است:
ایلام 56 درصد،
لرستان 24 درصد،
کرمانشاه 10.2 درصد،
 کهگیلویه و بویراحمد 5.3 درصد،
استان فارس 1.6 درصد
 چهار محال بختیاری 1.5 درصد .

جلالي با بیان اینکه بیماری خشکیدگی بلوط 4 هزار و 660 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است، افزود: برای بازسازی آن 900 میلیارد تومان اعتبار طی 5 سال اعتبار نیاز است.

وي ادامه داد: ميانگين قيمت هر درخت براساس نظر كارشناسي 250 هزار تومان است.

رييس سازمان جنگل‌ها در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با خشکیدگی بلوط جنگل‌های زاگرس ادامه داد: حذف پایه‌های آلوده، احیای مناطق آسیب‌دیده به همراه ذخیره‌سازی‌ها و نیز توانمندسازی جوامع محلی از مهمترین اقدامات برای مبارزه با خشکیدگی بلوط است.

معاون وزير جهاد كشاورزي افزود:‌ از کمک‌های سازمان خواربار کشاورزی (فائو) هم برای مبارزه با این بیماری استفاده می‌شود.

جلالی يادآورشد:‌ این بیماری خشکیدگی بلوط از سال 88 در کشور آغاز شده و بر اساس جدیدترین برآورد، بیش از یک میلیون 130 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس را آلوده کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه كرد: 15 درصد از سطح درختان آلوده دچار پدیده خشکیدگی شده و بخش قابل توجهی از این سطح خشک شده‌اند.

به گفته جلالی عامل اصلی بیماری خشکسالی،‌تغییر اقلیم، افزایش ریزگردها، فشار بیش از حد به عرصه‌ها و اکوسیستم‌های زاگرس و شخم و زراعت است.

وی همچنین ادامه داد: یک نوع بیماری قارچی زغالی و سه گونه سوسک چوپان نیز از عوامل مهم دیگر بیماری‌زایی هستند.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: بیماری خشکیدگی بلوط در کشورهایی مانند آمریکا، هندوستان، عراق، ترکیه و بلژیک نیز وجود دارد و روش اصلی آنها نیز برای مبارزه حذف کانون‌های آلوده است.

جلالي يادآورشد: بهترین روشی هم که در ایران به کار گرفته می‌شود، قطع درختان آلوده و تبدیل آنها به زغال است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: چالش ، عمده ، منابع ، طبیعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.