سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/ رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس:

ظرفیت‌های ناشناخته حوزه استحصال شود

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شورای اسلامی، ظرفیت‌های نظریه پردازی حوزه علمیه قم را بی نظیر دانست و گفت: حوزه ظرفيت های ناشناخته زيادي دارد و استحصال، دريافت فكر و رساندن آن به نقطه مطلوب بايد به خوبي انجام شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي،در نشست مشترك اعضای كميسيون فرهنگي خانه ملت با مسئولان مركز تحقيقات اسلامي مجلس در قم گفت: عدم رعايت رتبه بندي فرهنگي، مسلتزم عدم ايجاد بستري‌هاي فرهنگي است.

وي ادامه داد: اسلام در مورد فرهنگ عام جامعه و فرهنگ هاي خاص مانند فرهنگ كار، دانشگاه، پژوهش و بازار و اقتصاد ديدگاه مشخص همراه با منطق شفاف دارد و بايد از طريق نظريه پردازي، بازشناسي شود.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس با اشاره به این که در طول تاريخ اسلام هيچ گاه حوزه‌اي از حوزه‌هاي شيعه مانند حوزه علميه قم با اين ظرفيت فكري و استعداد و آمادگي براي نظريه پردازي وجود نداشته ابراز داشت: ما بايد از اين رود روان نهايت استفاده را ببريم و اجازه به هدر رفتن ظرفيت‌ها را ندهيم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه ظرفيت های ناشناخته بسيار زيادي دارد و استحصال، دريافت فكر و رساندن آن به يك نقطه مطلوب بايد به خوبي انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي در ادامه خاطرنشان كرد: بسياري از ارزش هاي فرهنگي اسلامي در فضا معلق مانده اند و بيشتر به مثابه توصيه هاي فاقد كاربرد مي باشند. ما بايد اين ارزش ها را شناسايي و با دميدن آن در قالب هاي نهادي، موسسه‌اي و تقنيني زمينه حضور و نقش آفريني آنها را در فضاي فرهنگي فراهم آوريم.

وي به عنوان نمونه گفت: در ارتباط با تكافل، اين بحث مطرح است كه آيا مي تواند لباس نهاد و موسسه اي برتن آن پوشانيد و حالت تقنيني پيدا كند و يك روند تضمين و تامين شده‌اي را براي قرار گرفتن آن در خدمت به جامعه ايجاد كرد.؟

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: امروز در جهان عرب كارهايی تحت عنوان بيمه تكافل يا صندوق ايجاد شده و نتيجه داده است، آنها يك چارجوب نهادي و موسسه اي به تكافل داده اند كه هم نوعي سرمايه گذاري در آن است و هم رسيدگي به مشكلات اقشار مختلف به صورت اتوماتيك وار.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي، وقف را از تجربه هاي تاريخي ذكر كرد و یادآور شد: در تاريخ اسلام، وقف در خدمت جامعه بوده است، ولي در شرايط كنوني، اين ملاحظه وجود دارد كه آيا وقف با آنچه بوده، فاصله پيدا نكرده است.؟

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در تاريخ اسلام آمده كه وقف به اهل كتاب هم خدماتي مي رساند، امروز مسلمانان و متدينين چه استفاده‌اي از وقف مي كنند؟

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: برخي نظام هاي حقوقي جهان، اخلاق را به بند قانون كشيدند و نوعی تضمين و تامين را براي محقق و سرريز كردن قانون و اخلاق به فضاي جامعه ايجاد كردند در حالي كه ما ارزش هاي فرهنگي بسيار فراوان و بكري داريم كه همچنان در فضاي فرهنگ ما معلق مانده است.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس در پایان گفت: این سعي دارد منويات مقام معظم رهبري را در ارتباط با فرهنگ استخراج و در صورت امكان، حلقاتي در ارتباط با آن شكل و مطالعاتي را در باب آن انجام دهد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمين سالك، با ابراز خرسندي از تاسيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شورای اسلامی در قم، خواهان ارتباط بيشتر ميان اين مركز و كميسيون فرهنگي شد./س

برچسب ها: قم ، ظرفیت ، ناشناخته ، حوزه ، استحصال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.