سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/ معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه:

از جبهه فرهنگ جهاني غفلت کرده ايم

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به اين که از جبهه فرهنگ جهاني غفلت کرده ايم، گفت: امروزه بیش از 90 درصد حوزه‌های علمی- فرهنگی و مذهبی دنیا برای تبلیغ اسلام و مکتب تشیع آماده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی،  در اجلاس مدیران مدارس علمیه کشور با اشاره به زمینه های تبلیغی کشورهای جهان برای روحانیت و بایسته‌های بين المللي اين عرصه، اظهار داشت: امروز جهان آماده پذیرش دین اسلام و مکتب تشیع است.

وی در ادامه با اشاره به آیه وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ(انبياء/107)، خاطرنشان کرد: رسالت پیامبر‌(ص) و دين اسلام هدایت و سعادت جهانیان را تضمین می‌کند، از این رو محدود به یک کشور، منطقه و قاره نمی‌باشد.

معاون بين الملل حوزه هاي علميه در ادامه با استناد به آیات دیگری از قرآن که دین اسلام را متعلق به تمام جهانیان می‌داند، یادآور شد: آیاتی نظیر «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ(القصص/5) و آیاتی که خطابات عام دارند، نشانگر و بیانگر این مطلب هستند که دین اسلام دینی جهان‌شمول بوده و نمی‌توان آن را در یک محدوده خلاصه کرد.

حجت الاسلام والمسلمين زماني با اشاره به جمعیت مسلمانان در جهان، ابراز داشت: امروز تعداد مسلمانان در جهان یک میلیارد و ششصد و چهل میلیون نفر می‌باشد که چنین جمعیتی با مبلغان و مروجان دین اسلام تطابق آماری ندارد.

وی با بررسی عناصر جهانی شدن و قابل پذیرش بودن دین برای انسان‌ها، تصریح کرد: برای جهانی شدن و قابل پذیرش بودن دین برای انسان‌ها، سه عنصر لازم است، نخست آن که معارف عقلانی انسان‌ها در اختیار افراد قرار گیرد. دوم این که انسان‌ها دارای فطرتی الهی باشند و سوم نيز کسانی وجود داشته باشند که اجرای این کار را بر عهده گیرند.

معاون بين الملل حوزه هاي علميه در ادامه با اشاره به برخی کوتاهی‌ها در معرفي فرهنگ اسلام و تشیع به جهانیان، تاکید کرد: هنوز نتوانسته ايم دِین خود را نسبت به جهانیان ادا کنيم و این مدعا را می‌توان با مشاهده آثار و لوازم آن در سراسر جهان به وضوح دید؛ البته با برنامه‌ریزی دقیق این معضل برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به سخن امام خمینی‌(ره) درباره ارسال فرهنگ اسلام به سراسر جهان، اظهار داشت: بسیاری از کشورها این مطلب را بعد از انقلاب اسلامی ایران جدی گرفته‌اند، ولی متاسفانه با عدم برنامه‌ریزی از سوی مسئولان مربوطه،‌ این مطالبه امام‌(ره) و مقام معظم رهبری به دست فراموشی سپرده شد.

وی با اشاره مخاطبان اسلام در جهان، گفت: ملت ایران و جامعه جهانی دو مخاطب ویژه دین اسلام و مکتب تشیع هستند که بعد از انقلاب اسلامی، روحانیت وظیفه تبلیغ ملت ایران بر عهده گرفت و متاسفانه به همان بسنده کرد و از جبهه فرهنگ جهانی غفلت نمود.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت عربستان و دانشگاه الازهر مصر در عرصه جهانی، يادآور شد: امروز هیچ مرکز دانشگاهی نیست که درباره اسلام‌شناسی فعالیت کند، مگر این که دانشجویی از الازهر در آنجا تدریس کند.

وی در پایان با اشاره به لزوم تبليغ جهاني تشيع، تصريح کرد: در گذشته علي رغم فعالیت‌هايي، میدان و عرصه تبلیغی برای ما وجود نداشت، چرا که بیشتر کشورها استعمارگر و یا مستعمره بودند؛ این در حالی است که امروزه بیش از 90درصد حوزه‌های علمی- فرهنگی و مذهبی دنیا برای تبلیغ اسلام و مکتب تشیع آماده است./س

برچسب ها: قم ، غفلت ، جبهه ، فرهنگ ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.