سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نجفی در نشست با فعالان "گردشگری" خراسان رضوی:

نظارت درحد قابل دفاع به "بخش خصوصی" "گردشگري" سپرده مي شود

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: به رغم فضای مثبتی برای توسعه گردشگری در کشور متاسفانه حداقل های شرایط مطلوب برای فعالیت در این حوزه و توسعه آن ایجاد نشده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمد علی نجفی در نشست با فعالان حوزه گردشگری و سرمایه گذاری خراسان رضوی در مشهد، سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه گردشگری کشور در شرایط کنونی را رضایت بخش ندانست و گفت: علی‌رغم  فضای مثبتی که برای توسعه گردشگری در کشور وجود دارد متاسفانه حداقل های شرایط مطلوب برای فعالیت در این حوزه و توسعه آن ایجاد نشده است.

وی با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبری در خصوص توسعه صنعت گردشگري، افزود: با خوش‌بیني مسوولان نظام در سطوح مختلف نسبت به گسترش فعالیت ها در بخش گردشگری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال تشویق سرمایه‌گذاران و توسعه فعالیتهای گردشگری در مناطق خود هستند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در طي سال‌هاي گذشته نسبت به بحث گردشگران خارجی و توسعه این صنعت دیدگاه‌ها خیلی مثبت نبود اما امروز شرایط متفاوت شده است.

وی اظهار داشت: رییس جمهور بارها اعلام کرده اند که باید در بخش گردشگری به عنوان یکی از حوزه های اقتصادی و ظرفیت های ارزشمند ایران تحولی جدی صورت گیرد و با بکارگیری این ظرفیت کشور از بحران اشتغال و بیکاری خارج شود.

***گردشگري با وعده هاي بي پشتوانه از سرمايه گذاران فاصله گرفت


نجفی با ابراز تاسف در خصوص سال‌ها بی‌برنامگی در حوزه گردشگري، تصريح کرد: متاسفانه در یک دوره دو سه ساله برای یک هزار و 168 منطقه نمونه گردشگری تصمیم گیری شد، بدون آن که مطالعات منطقی و بررسی کارشناسی لازم انجام شود.

وی با اشاره به وعده ها و قول های بدون پشتوانه به سرمایه گذاران بخش گردشگری برای حمایت از آن ها، خاطرنشان کرد: برخی سرمایه گذاران حوزه گردشگري سرمایه خود را در طرح ها هزینه کرده، اما برخلاف وعده ها برای ادامه کار، تسهیلات و منابع لازم در اختیارشان قرار نگرفته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه افزود: گردشگری به دلیل اینکه میان بخشی وحتی فرابخشی است زمانی که درگیر تفکرات بخشی نگرانه می شود به شدت آسیب می بیند.

نجفي با بیان اینکه تفکرات بخشی نگري به گردشگري تصمیم‌گیری های سرمایه گذاری پیپچیده کرده، ادامه داد: با تشکیل کمیته های مشترک با دستگاه های مختلف مسایل پيشروي اين صنعت به تدریج برطرف خواهد شد.

وي اظهار داشت: با تعريف بسته های سرمایه گذاری، حداقل مجوزها و امکانات زیرساختی فراهم شده و در نهايت بسته در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار مي گيرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مساله فوری و مهمتر سازمان را حل و تکمیل پروژه های نیمه تمام دانست و گفت: در خصوص واگذاری اختیارات به بخش خصوصی صد در صد همراه هستیم وطبق سیاست سازمان میراث فرهنگی تلاش می شود تا  تصمیم گیری‌ها، تصمیم‌سازی و نظارت کار در حد قابل دفاع و منطقی به فعالان بخش خصوصی سپرده شود.

وي در ادامه با اشاره به اهمیت گردشگری خارجی، ابراز اميدواري کرد: تصمیمات جديد در حوزه گردشگری خارجی هرچه سریعتر به همگام با تغيير شرایط بین المللی به نفع ایران به اجرا درآيد.

نجفی افزود: در حدود یک تا دو درصد گردشگران کشور به گردشگران خارجی اختصاص يافته که در اين خصوص هیچ سامانه نظارتی و کنترلی وجود نداشته لذا باید برای آن چاره اندیشی شود.

معاون رییس جمهور در پايان با اشاره به ظرفیت منحصر به فرد مشهد در حوزه گردشگری مذهبی، گفت: گردشگری زیارتی بخش مهمی از گردشگری در ایران است که باید آن را سر و سامان دهیم، زیرا در این حوزه هم مثل سایر بخش های گردشگری عدم انسجام و درهم ریختگی وجود دارد و فاقد مدیریت یکپارچه است.

***تهران سرآغاز مديريت يکپارچه گردشگری مذهبی و سلامت شد

براساس اين گزارش نجفي همچنين در نشست کارگروه تخصصی خراسان رضوی با تاکيد بر تصمیم سازمان برای احیاء شورای عالی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، گفت: در نخستین جلسات شورای عالی میراث فرهنگی بخشی از اختیارات قابل واگذاري به کارگروه های استاني تصویب خواهد شد.
 
رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به تغییر نام معاونت سرمایه گذاری و طرح ها سازمان ميراث فرهنگي به معاونت سرمایه گذاری و برنامه ریزی، ابراز اميدواري کرد: از طریق این معاونت خطوط کلی و راه های تهیه برنامه های استانی بر مبنای طرح آمایش سرزمین طراحی شده و در اختیار کارگروه ها قرار گيرد.
 
وي ادامه داد: با تشکيل کارگروه ها هر استان از یک برنامه میان مدت و بلند مدت در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد داشت و بر اساس آن می توان تحقق اهداف مبتنی بر سند چشم اندار 1404 را پیش بینی کرد.
 
نجفي با اشاره به فقدان طراحي سیستم مدیریت یکپارچه در بخش گردشگری مذهبی و سلامت، تصريح کرد: طراحي سیستم مدیریت یکپارچه از سازمان مرکزی در تهران آغاز شده و امیدواریم به نتایج مطلوب خود در این بخش دست يابيم.
 
رییس سازمان میراث فرهنگی در پايان با اشاره به برگزاري جلساتی با رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ها در راستاي حل مشکلات ارائه تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران، اظهار داشت: براساس برگزاري اين جلسات در صورت فقدان امکان ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران تا پایان سال جاري، سهمیه ای برای سرمایه گذاران بخش گردشگری براي سال آينده در نظر گرفته شود.
 
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.