سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش کاربران ایرانی شبکه اجتماعی به توافقات ژنو

خوشحالی از به توافق رسیدن مذاکرات ژنو تنها در سایت های اجتماعی خارجی و داخلی بازتاب های مختلفی به همراه داشته است که در این گزارش به برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 که در سومین دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ژنو گرد هم آمده بودند، پس از پنج روز گفت‌وگو سرانجام روز یک‌شنبه، سوم آذر ۱۳۹۲، به توافقات اولیه رسیدند. 

واکنش در شبکه های اجتماعی جهانی

تنها چند ساعت از اعلام توافقات اولیه مذاکرات ژنو نگذشته بود که کاربرانی ایرانی با حضور گسترده در شبکه های اجتماعی واکنش های مختلف و جالبی را نشان دهند.

ایرانیانی که در سراسر دنیا حضور دارند پس از امضا شدن توافق نامه شروع به نظرگذاری در پست های مختلف کردند که یکی از مهمترین مکان ها برای گردهم آمدن این کاربران صفحه فیس بوک "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان بود.

ظریف در صفحه شخصی خود پس از به امضا رسیدن توافق نامه اینگونه پست گذاشته است: "دوستان سلام، ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست."

پس از گذاشتن این کامنت روی سایت تنها 15 دقیقه طول کشید تا میزان پسند آن به عدد 300 برسد. همچنین بیش از 17 هزار نظر با عناوین تشکر و آرزو برای ایرانی سربلند در ادامه این پست آمده است. با ما همراه باشید تا تعدادی از این نظرها را با هم مرور کنیم.









برخی از کاربران پیروزی های ورزشی را نیز به این مذاکرات ربط داده بودند



درصفحه فیس بوک شهید احمدی روشن نیز تصویری از علیرضا قرار داده شده است و زیر آن از زبان او نوشته شده :
 "جای پدرم خالی..."


کابران در سایت های اجتماعی ایرانی

خوشحالی از به توافق رسیدن مذاکرات ژنو تنها در سایت های اجتماعی خارجی نبوده است و این موارد در سایت های اجتماعی داخلی مانند افسران نیز بازتاب هایی را به همراه داشته است. در این سایت، طرح هایی نیز در رابطه با این مذاکرات وجود دارد که در ادامه مشاهده می کنید.







بازتاب مذاکرات در برخی وبلاگ ها

برخی از وبلاگ نویسان نیز در کنار کاربران شبکه های اجتماعی در این مورد مطالبی نوشته اند که از مهمترین آن ها می توان به وبلاگ "اعتراف های من" اشاره کرد. این وبلاگ مطلبی را با عنوان "مذاکرات ژنو و مسئولیت «بچه حزب‌اللهی‌ها»" منتشر کرده است:



وبلاگ "دوئل" واکنش خود را با قرار دادن جمله ذیل زیر یک طرح نشان داده است:

خوش حالم. برای آن دسته از مردم که خوش حال اند. و البته امیدوار که در این توافق ها، خون بابای علیرضا و آرمیتاها لحاظ شده باشد. علی ای حال این روزها، روز بردن آمریکایی هاست. چه در والیبال و چه در مذاکرات ژنو. کاش در میان این همه شادی، خبر آمدن حضرت آفتاب هم به گوش مان می رسید و کار تمام مذاکرات را یکسره می کردیم.

کاملا بی ربط : درخت، دل تنگ تبر شد. وقتی فهمید پرنده ها، سیم های برق را به شاخه هایش ترجیح داده اند …

وبلاگ ریگ متین نیز در مطلبی با عنوان "مختصات مبارزه از نوح نبي تا...." اینگونه نوشته است که :

تقديم به آيات حق خوشوقت و آقاتهراني صلوات

تاكنون در باب مسائل هسته اي در ريگ متين مطلبي ننوشتم، راستش شايد خيالم زيادي بابت اين قضيه راحت بوده، يا از طرفي خوشبين به سرانجام كار نبوده ام.

آنچه كه در طي ساعات گذشته گذشت و گذشته ما را به ما ياد آورد اين بود كه ايستادگي هميشه جواب ميدهد بشرطها و شروطها.

1)قبل از نشست ژنو 2 در ايران چه رخ داد و كدام جابجايي فضاي سياسي ورق را براي تيم هسته اي برگرداند؟ براستي چه عاملي سبب شد بعد از گام هاي لرزان اجلاس نيويورك، سينه اي ستبر شود براي ادامه راه مذاكره؟ از اين ديد نگاه كنيم : چه فتح بابي كار را از عكس هاي تزئيني مطبوعاتي جهت شكستن تابوي مذاكره به ريل گذاري جهت رسيدن به برد نزديك كرد؟ براي جواب به سوالات بيانات 12آبان امسال رهبري را نگاهي بيندازيد. له كردن قدرت رسانه اي صهيونيستي، تحقير مانور سياسي آمريكا و از طرفي اصالت دادن به حركت تيم هسته اي و اعتماد زايي به آنها.

2)نشست ژنو 2 تمام ميشود، رسانه هاي داخلي به تيم هسته اي خسته نباشيد ميگويند، اراده اي ملي ايجاد شده تا تيم هسته اي با تمام قوا كار كند، نمايش مضحكانه پليس بد فرانسه رونمايي ميشود و همگان در صدد كمك به تيم مذاكره برميآيند. در بين قدرت ها انشقاقي ديگر ايجاد ميشود، رجز خواني آمريكا ميخوابد، خط قرمزها پررنگ تر ، حتي ادبيات ظريف قابل تحمل تر شده و همگوني مورد نياز جهت بازسازي قواي براي نشستي ديگر فراهم ميشود. ريشه كار در كجاست؟: بيانات 30آذر رهبري در مصلي باز نگاهي بيندازيد: جداكردن فرانسه از ساير غربيها، كوباندن مجدد سيطره صهيونيستي و تلالو اين نكته كه نخواهيد توانست با فشار ما را تسليم كنيد.

3)دو نشست سرنوشت ساز درست كمتر از 48بعد از بازتاب جهاني دو سخنراني رهبري برگزار گرديد. دست برتر ايران در مذاكرات قبل از آنكه از پوشه تيم هسته اي بيرون آيد از آستين مردي بيرون آمد كه همواره قوت قلب دلها و مايه آرامش جانها بوده. روزي در ميان دانش آموزان استكبار ستيز 13آبان و روزي در بين جوانان بسيجي شورآفرينش. اين اصلي ترين نكته اي است كه هيچ كس حق ناديده گرفتن آنرا ندارد.

4)حقير كاري به توافقات ندارم، درست يا نادرستش را قاضي نميشوم، به نوبه خود به تيم هسته اي هم خسته نباشيد ميگويم  ولي برطبق متن اسلامي ما و تاريخ البته100سال اخيرمان نبايد چشم از چشم دشمن برداريم، هلهله براي توافق ما را خداي نكرده از راه سخت پيش روي باز ندارد. لازم است يادآور شوم كه رهبري بارها فرمودند به نتيجه مذاكرات خوشبين نيستم پس دوستان خواهشا با حداقل درصدي از بدبيني به ادامه راه توجه كنند.

5)اين پيروزي اگر پيروزي تلقي گردد مرهون كاري 100روزه مطابق آنچه در نامه آقاي روحاني آمده نيست. مرهون راهي پرآزمون و خطا همراه با ايستادگي در 10سال اخير است، از 82 كه در دستشوئي تاسيسات دوربين كار گذاشتيم تا حالا که بر 20هزار سانتريفيوژ تاكيد داريم راه جانكاهي گذشت، ملتي زير بار تحريم مرارت ها تحمل كردندولي كوتاه نيامدند. پس اين اصل را يادمان باشد اصل براي ما رسيدن به حقوق حقه مان است نه پايان مذاكرات.

6)عليرغم حمايت گسترده رهبري از تيم هسته اي و رعايت خطوط قرمز، بازهم هنوز بخش زيادي از بدنه مردمي كشور به محض شنيدن واژه توافق بي اختيار ياد سازشگري ميافتند. هنوز اعتماد صد در صدي لازم شكل نگرفته و اين قطعا مي طلبد كه تيم هسته اي براي افزايش اعتماد عمومي راهكاري پيدا كند. از ريشه يابي آن تا گاها مواضع دوپهلو.

7)دست آخر اينكه راه مبارز گونه اي كه منتج به غني سازي 20درصد شد، وبه راه اندازي چندين تاسيسات بزرگ هسته اي گرديد، 3عدد سانتريفيوژ را به 20هزار رساند، چرخه غني سازي را كامل كرد و انبوهي از كيك زرد را توليد كرد اگر نگوئيم همه لااقل بخش اعظمي از آن در دولت قبل بوده، دست آوردهايي كه اگر نبود و نداشتيم دست برتري هم براي معاملات دپلماسي نداشتيم. راحت تر بگويم فن لازم براي نرمش قهرمانانه و بستر مورد نياز را دولت قبل هموار كرد و دولت كنوني به خوبي و با زحمت فراوان به ثمر رساند. لذا تاكيد ميكنم: غرب با ايستادگي يك صد روزه و دو نشست ژنو كوتاه نيامده است، غرب يك دهه پر از قطعنامه و تحريم و تهديد و تطميع و مذاكره و... را پشت سر اين 100روز ديده است و حالا راهي جز اين نداشته. گرچه هنوز هم كاملا مسئله هسته اي براي آنها نهايي نشده است

در پايان وجيزه ضمن خسته نباشيد مجدد به تيم هسته اي و شخص رئيس جمهور محترم، يادآور ميشوم كه 6ماه بايد صبر كرد تا ديد حسن نيت اين مذاكرات و تبعات داخلي و خارجي آن چه بوده است.

 نوك پيكان مبارزه ما و غير ما، به تعبير رهبري عزيز از زمان نوح نبي بوده تا ابراهيم خليل و تاهمين زمان كنوني. مبارزه ادامه دارد و تا مبارزه هست ما هستيم.

نکته:
بررسی رفتار کاربران اینترنت در برخی شبکه های اجتماعی بعد از توافق هسته ای ایران در ژنو حاکی از آن است که مذاکرات ژنو قوی ترین جریان سال در شبکه های اجتماعی براساس محتوای تولید شده در این شبکه ها است که موارد فوق تنها بخش بسیار کمی از این تولیدات بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.