سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری "بی‌سرزمین تر از باد"

ساربان: تئاتر به نسیه کاری افتاده است/ باستانی: کار گیشه‌ای تولید فرهنگی نخواهد کرد

محمد ساربان گفت: وضعیت نابه هنجار درآمد بازیگر و کارگردان، تأمین کننده‌ی حقوق و مزایای من نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز مراسم نشست خبری نمایش "بی‌سزمین‌ تر از باد" در سالن امیرخانی واقع در تماشاخانه ایرانشهر با حضور حسن باستانی کارگردان این نمایش و بازیگران از جمله "محمد ساربان"، "حسین بختیاری"، و "مهدی رحیمی" و "محسن علی محمدی" و طراح لباس و آرایه‌های صحنه "فرنوش فرجندی" و دستیار کارگردان "سامان پور سلیمانی" برگزار شد.
 
حسن باستانی کارگردان تئاتر در این مراسم گفت: اداره کل هنرهای نمایشی متعهد شده بود که این نمایش به اجرای عموم رود. اما متاسفانه به تعداد خاصی از نمایش‌ها سالن داده شد و اگر موفق به دریافت سالن نمی‌شدیم اجرا و حمایتی شامل حالمان نمی‌شد.
 
باستانی ادامه داد: مسئولان تماشاخانه ایرانشهر بعد از نمایش این اثر با اجرای آن در خانه هنرمندان موافقت کردند و آنان آبان و آذر را برای به روی صحنه بردن این نمایش به ما اختصاص دادند و من برای کشیده نشدن اجرای این اثر به سال 93 مجبور به اجرای آن در این زمان شدم.
 
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: این اثر خوشبختانه تحت حمایت "بعید سرسنگی" قرار گرفت و با وجود درخواست حمایت از اداره کل هنرهای نمایشی فقط یک مبلغ کلی به این کار تعلق گرفت به‌ طوری که بخشی از هزینه‌ها به ناچار باید از گیشه تامین می‌شد اما به‌ دلیل دست نیافتن به استقبال مورد نظرمان گیشه طبق پیش‌بینی حلال مسائل مالی گروه نشد.
 
باستانی اظهار داشت: سازمان‌ها حاضر به حمایت از اثری این‌گونه نشدند به طوری که خریدن بلیت برای پرسنل‌های سازمان را نپذیرفتند. سازمان‌ها به دنبال کردن چهره‌های تبلیغاتی این امر را به تشویق و کمک به گروه‌های تئاتری ترجیح می‌دهند.
 
این کارگردان تئاتر بیان کرد: مخاطبان تماشاخانه ایرانشهر عادت به حضور چهره تلویزیونی و سینمایی در تئاتر دارند به طوری که مردم با دسته گل به تماشای نمایش می‌آیند تا با هنر پیشه معروف عکس بگیرند. متاسفانه اقبال عمومی گیشه مناسب نبود.
 
باستانی عنوان کرد: این نمایش از استقبال فرهیختگان برخوردار شد به طوری که حدود 300 الی 400 مخاطب برجسته از هنرمندان و گروه‌های تئاتری به تماشای این نمایش نشستند.
 
این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: "بی سرزمین تر از باد" از فرم ایرانی، نشانه‌گذاری و سمبل‌های تعزیه برخوردار است به طوری که این اثر ارتباط بسیار خوبی با مخاطب برقرار کرد.
 
باستانی تصریح کرد: این نمایش بعنوان اثری حماسی تاریخی با نگاه دینی توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را دارد اما ممکن است که درک دیالوگ‌های سنگین برای تماشاچیانی بدون دید تخصصی مشکل باشد.
 
این کارگردان تئاتر درخصوص طراحی صحنه این نمایش اظهار داشت: من سعی داشتم طراحی صحنه با همان سادگی و فضاهای متعدد موجود در نمایش انجام شود به همین دلیل شکل و شمایل‌های متداول صحنه را گرد انتخاب کردیم. ایده نمایش آیینی است و با این وجود قصد داشتم آیین‌های دوره باستان را در شکل اجرایی کار نشان بدهم.
 
باستانی در ادامه گفت: گرد انتخاب کردن صحنه، معنای جهانی دارد و بیانگر حلقه زدن گروه اجرا کننده‌ی داخل حلقه آیینی است و تماشاگر در اجرا و آیین دخیل شده است به طوری که از زوایای مختلف اتفاقات را می‌بیند همچنین در این اثر از رنگ‌‌ها و سمبل‌ها بهره گرفته‌ایم.
 
محمد ساربان بازیگر پیشکسوت درخصوص آفرینی در اثری مذهبی تاریخی گفت: این اثر علاوه بر گرایش به مذهبی، تاریخی و ایرانی است به طوری که در این نمایش شکست "یزدگرد" از اعراب و اثرگذاری مثبت و منفی این رخداد بر مملکت ما و اتفاقاتی چون کشتار و غارت نشان داده می‌شود.
 
این بازیگر تئاتر بیان کرد: دین اسلام، حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) از بی‌مهری اعراب در امان نمانده‌اند به طوری که به فرهنگ توحش اعراب در این اثر اشاره می‌شود.
 
من شخصیت "سلمان" را در " بی‌ سرزمین تر از باد" فرامرزی می‌دانم زیرا دین اسلام برای رساندن انسان‌های این کره خاکی به عدالت آمد. سلمان به یک عدالت اجتماعی جهانی برگرفته از تفکر اسلامی باور دارد.
 
ساربان تصریح کرد: در این نمایش توانستم تجربیات بازیگری خود و توانایی‌هایم را به کار گیرم و از بازی در سه نقش " بی سرزمین تر از باد" که هر سه شخصیت ایرانی هستند، رضایت دارم.
 
فرنوش فرحبندی طراح لباس و آرایه‌های صحنه عنوان کرد: دراین اثر، تغییر نقش‌ها با ضرب آهنگی سریع انجام می‌‌گیرد و با توجه به نبود موقعیت مناسب برای تعویض لباس از لباس‌های متحدالشکل بهره بردیم و با استفاده از نشانه‌ها مثل شمشیر و تاج، تماشاگر را در جریان تغییر نقش قرار دادیم و خوشبختانه این روش مطلب مورد نظر را به مخاطبان رسانده است.
 
این طراح لباس و آرایه‌های صحنه افزود: در طول اجرا از طشت آب استفاده شده چرا که این طشت آب نمادی از دجله و فرات است.
 
حسین بختیاری بازیگر تئاتر بیان داشت: در این نمایش دو نقش را ایفا کردم و این تغییر نقش توسط خود مخاطب انجام می‌شود. این اثر به جنگ اشاره دارد به طوری که ا ین دغدغه در کشور ما در هشت سال دفاع مقدس درک شده است و تماشاگر توانایی همذات پنداری با این اثر را دارد.
 
مهدی رحیمی بازیگر تئاتر اظهار داشت: در "بی سرزمین تر از باد" چهار نقش را ایفا کردم و این تغییر بازی خود بازیگر را به شیوه خاصی که دارد، می‌طلبد و این تعویض نقش شاید تلنگری باشد که شاید اگر شما هم قدرت داشتید تاراج می‌کردید.
 
محسن علی محمدی بازیگر تئاتر عنوان کرد: در این نمایش بازیگر از دیدگاه خودش و به صورتی متفاوت به ایفای چندین نقش می‌پردازد به طوری که جا به جایی نقش‌ها سخت‌ترین کار است.
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.