سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

قنات ها میراث مصرف بهینه آب توسط گذشتگان اند

قنات ها در گذشته به عنوان شاهرگ های آبی برای کشاورزی به کار می رفته اند و الگوی پیچیده ای از محاسبات ریاضی هستند که قرن ها در دل زمین های سرزمینمان در جریانند و کشاورزی را رونق می دهند.

مسئول قنوات اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: از 840  رشته قنات با متوسط آبدهی پنج لیتر در ثانیه در استان چهارمحال و بختیاری که بیش از 200هزار هکتار از باغات و زمین های کشاورزی این استان را آبیاری می‌کند، تاکنون 200 رشته قنات هم در چهارمحال و بختیاری مرمت شده است .
سید طاهر نوربخش با بیان اینکه 25 درصد از اراضی استان از آب قنات‌ها آبیاری می شود افزود: برای لایروبی این قنوات 5 میلیارد ریال اعتبار مشارکتی کشاورزان و برای مرمت قنوات تاکنون 15 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی گفت: در حال حاضر یک سوم قنوات به‌علت خشکسالی‌ سال‌های اخیر خشکیده و دو سوم آن نیز بین 40 تا 80 درصد با کاهش آبدهی مواجه شده‌اند.
نوربخش گفت: سالیانه به طور متوسط 50 رشته قنات در استان چهارمحال و بختیاری از سوی جهاد کشاورزی و با استفاده از اعتبارات استانی، ملی و خودیاری کشاورزان لایروبی و مرمت می شود که در نتیجه آن  1500 خانوار از آب شرب بهره مند و آب مورد نیاز حدود 2 هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی تامین می شود./


برچسب ها: قنات ، میراث ، مصرف ، کشاورزی ، بهینه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.