سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست خبری نمایش خواهران "خیزران" حسین پارسایی؛

خلاقیت و پویایی راه حل مخاطب‌گریزی نمایش‌های دینی است

نمایش‌های مذهبی به‌دلیل نداشتن خلاقیت و پویایی مخاطب گریز است.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ی تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز در نشست رسانه‌ای نمایش "خواهران به وقت خیزران" با حضور "حسین پارسایی" کارگردان نمایشَ، "سعید داخ" مشاور کارگردان "علاء الدین پژهان"مدیر هنری نمایش در تالار وحدت برگزار شد.
 
حسین پارسایی کارگردان نمایش "خواهران به وقت خیزران" در این نشست گفت: پیش از این دو اثر "آب و آینه"، "مهرماه" و اکنون هم "خواهران به وقت خیزران" را با همین حال و هوا و موضوع تولید کردیم.
 
وی ادامه داد: این سه گانه نمایش به استناد فرم و اندیشه در دایره مفاهیم دنیا و وقایع دینی که دارای باورها و ارزش‌هاست تولید شده است.
 
پارسایی تصریح کرد: مولفه‌های مدرن در تئاتر می‌تواند ابراز خودش را داشته باشد و ما از این شیوه‌های اجرایی در نمایش "آب و آیینه" شروع کردیم و تجربه‌مان در نمایش "مهر و ماه" بیشتر شد.
 
وی اظهار داشت: در نمایش "خواهران به وقت خیزران" نیز به ما اضافه شدن پژهان مدیر هنری سعی کردیم از جلوه‌های ویژه بهره بگیریم و به اهدافمان برسیم.
 
پارسایی عصر امروز را همراه با تکنولوژی دانست و عنوان کرد: ما امروز نمی‌توانیم از تکنولوژی چشم پوشی کنیم و هنر نمایش نیز باید از این فرصت استفاده کند اما خوشبختانه اکنون بسیاری از گروه‌ها از تکنولوژی در آثارشان بهره می‌برند.
 
وی گفت: در نمایش "خواهران به وقت خیزران" تصاویر به صورت سه بعدی همزمان با نور و پخش و بازیگری انجام می‌شود.
 
پارسایی انتقال مفاهیم دینی را به مخاطب دچار آشفتگی دانست و بیان کرد: ما در انتقال مفاهیم دینی دچار آشفتگی شدیم و باید نگاه زیبا شناختی را به مخاطب منتقل کنیم که مخاطب ورای اندیشه‌اش با اندوخته‌ی جدید از سالن بیرون رود.
 
وی ادامه داد: پرداختن به نمایش‌هایی با رویکرد دینی به‌دلیل نداشتن خلاقیت و تحرک مخاطب گریز شده است و تولید کنندگان هم کمتر به سراغ این‌گونه نمایش‌ها می‌روند.
 
پارسایی در پایان با اشاره به داستان نمایش خاطر نشان کرد: نمایش روایت سه زن است که دختری را در خواب خودشان به‌صورت مشترک می‌بینند و این دختر در بیابان بلا قرار گرفته و دخترک برای گریز از خاک به سراغ پیری می‌رود. پیر گفت: راهی برای برگشت نیست مگر آنکه کودکی‌ات را به من بسپاری در نتیجه دخترک قلب پیر را می‌ستاند و کودکی خودش را به پیر می‌دهد.
 
سعید داخ مشاور کارگردان نمایش "خواهران خیزران" در این نشست عنوان کرد: سال‌ها این فکر وجود دارد که ما چگونه به جایی برسیم که حرکت و دیالوگ بتوانند مکمل هم باشند و همدیگر را نفی نکنند و تجربه در این سال‌ها نشان داده که ما بخش دیالوگ را از حرکت جدا کردیم.
 
وی ادامه داد: دغدغه‌ای که به لحظات تفکیکی در این سه گانه نمایش اتفاق افتاده است که مفاهیم حرکت را به متن نزدیک می‌کند و ما اکنون گونه‌ی را ابداع کردیم که بازیگری و حرکت را در خدمت قصه قرار دادیم.
 
داخ تصریح کرد: بعد از این سه گانه نمایش که این شیوه آزمایش شد از بازی و جنس حرکت گرفته تا مجموعه کل کار شکل بهتری پیدا کرده است.
 
انتهای پیام/ اس
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.