به گزارش
گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري چهارمين نمايشگاه راه و شهرسازي، مديرعامل شركت سيناريل پارس گفت: نمايشگاه راه و شهرسازي محلي براي ديدار دوستانه بخش خصوصي با مسئولان است، ضمن اينكه در نظر داريم در نمايشگاه امسال، چندين مشكل بخش خصوصي ريلي را مستقيم با مديرعامل راهآهن مطرح كنيم.
"محمد ساطعي" با بيان اينكه درحال حاضرحدود 51 شركت خصوصي درعرصه ريلي فعاليت ميكنند، اظهارداشت: اين تعداد شركت شامل شركتهاي 100 درصد خصوصي، عمومي و شركتهاي مشترك با دولت هستند كه رونق خوبي را در حوزه حمل ونقل ايجاد كرده است.
* توسعه ناوگان ريلي متوقف است/ فقط ناوگان موجودبهسازي ميشود ساطعي با تأكيد بر اينكه توسعه شبكه زيرساختهاي حمل ونقل ريلي توسط دولت در چند سال اخير رشدخوبي داشته است، گفت: اين درحالي است كه با وجود توسعه خطوط به حدود 12 هزار كيلومتر، اما رشد بخش ريلي كشور در قسمت توسعه ناوگان متوقف بوده است.
اين كارشناس حمل ونقل ريلي تصريح كرد: به دليل مشكلات مقرراتي، عدم حمايت مناسب دولت براي ارائه تسهيلات نوسازي و خريد ناوگان و مشكلات صندوق توسعه ملي، رشد توسعه ناوگان ريلي متوقف شده است و نمايشگاه محلي براي بيان اين كمكاريها توسط بخش خصوصي است.
ساطعي ياد آورشد: مهمترين چيزي كه در بحث بازسازي و نوسازي ناوگان فرسوده ريلي وجود دارد بحث اعتمادسازي از طرف متولي اصلي سياستگذاري حمل ونقل ريلي در ايران يعني شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران راهآهن است.
مديرعامل شركت سينا ريل پارس با تأكيد بر ضرورت همسويي همه نهادها و سازمانهاي دولتي و خصوصي در جهت افزايش سرمايهگذاري در حوزه صنعت ريلي حمل بار، گفت: اين مورد امري اجتناب ناپذير است تا امكان دستيابي به اهداف سندچشم انداز ريلي محقق شود.
*بيان دغدغههاي شركتهاي ريلي خصوصي در چهارمين نمايشگاه راه و شهرسازي ساطعي به لزوم توجه شركت راهآهن به چندين موضوع اصلي در برگزاري چهارمين نمايشگاه راه و شهرسازي اشاره كرد و گفت: موارد مذكور همه دغدغه شركتهاي ريلي خصوصي است.
اين كارشناس حمل ونقل ريلي اضافه كرد: در خلال برگزاري نمايشگاه راه و شهرسازي، هرسال نشست خبري مسئولان نيز برگزار ميشود كه ازمديرعامل راهآهن ميخواهم درباره اين موضوعات توضيحات مبسوطي داشته باشد.
وي توضيح داد: توجه دولت به «سهم ناچيز حمل بار ريلي از كل حمل بار زميني كشور»، وجود 22 هزار واگن باري با عمرمتوسط 25 سال، ضرورت افزايش واگن باري تا سقف 100 هزار دستگاه، واگذاري لكوموتيو باري موجود به بخش خصوصي، ايجاد خطوط فرعي و اتصالات ريلي به چشمه هاي بار كشور و تعديل هزينه دسترسي به شبكه ريلي و متوازن شدن نرخ تعرفه حمل ريلي و جادهاي ازخواستههاي شركتهاي ريلي است كه اميدواريم در برگزاري اين نمايشگاه به آن توجه شود.
مديرعامل سينا ريل پارس اضافه كرد: اختصاص منابع بانكي در مشاركت با سرمايه گذاران در صنعت ريلي، تعامل راه آهن و حوزه بانكي جهت تامين وثايق تسهيلات، افزايش سرعت سير واگنهاي باري، كاهش مسدودي خطوط ريلي و افزايش بهره وري بهسازي خطوط ريلي از خواستههاي شركتهاي ريلي خصوصي بخصوص در بخش باراست.
مديرعامل سينا ريل پارس يادآورشد: تامين هزينههاي نگهداري خطوط توسط دولت، دوخطه كردن خطوط فعلي تك خطه، واگذاري سايتهاي تعميراتي واگن باري به مالكان واگن، اجراي طرح جامع حمل ونقل ريلي كشور، توسعه حمل نقل بين المللي با ابلاغ تشويقهاي و تخفيفات، كاهش هزينه هاي دسترسي به شبكه ريلي حمل بار و اصلاح قوانين دست پاگير، از ديگرخواسته شركتهاي ريلي خصوصي است.
ساطعي اضافه كرد: سعي ميكنيم در نمايشگاه امسال راه وشهرسازي، در جلسات مسئولان با بخش خصوصي، اين خواستهها را به گوش آنها برسانيم.
چهارمين نمايشگاه بزرگ «راه و شهرسازي و صنايع وابسته» با تكيه برحمل ونقل، مسكن و شهرسازي، حول محور توانمنديها و تكنولوژيهاي مدرن مرتبط، دستاوردها، خلاقيتها و نوآوريها در حوزه حمل و نقل وشهرسازي برگزارمي شود.
نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي و صنايع وابسته با شعار«عملكرد، توانمنديها و ظرفيت سازيها» ازتاريخ 9 تا 12 آذر ماه در محل مصلاي بزرگ امام خميني (ره) برگزار خواهد شد.
انتهاي پيام/