سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باتوجه به توافق هسته‌اي ژنو، اسرائيل دیگر نمي‌تواند اقدامي يکجانبه عليه ايران انجام دهد

گزارشگر تلويزيون بي‌بي‌سي با مروري بر تلاشهاي اسرائيل براي جلوگيري از توافق هسته‌اي ايران و غرب و شکست اين تلاشها و عصبانيت نتانياهو از امضاي اين توافق گفت گرچه نتانياهو مي‌گويد توافق غرب با تهران براي اسرائيل الزام‌آور نيست ولي براي نتانياهو دشوار است که در اين زمينه دست به اقدامات يکجانبه بزند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي، اسرائيل از زبان بنيامين نتانياهو نخست وزير، مخالفت شديد خود را با توافق هسته اي امضاء شده (ميان گروه 1+5 و ايران) اعلام کرد و نتانياهو آن توافق را «اشتباه تاريخي» خواند. 

فراس الخطيب گزارشگر اين شبکه در بيت المقدس در گزارشي در اين زمينه گفت فضاي مملو از خوشحالي که با امضاي توافق ميان تهران و قدرتهاي بزرگ درباره برنامه هسته اي ايران به وجود آمد در نشست هفتگي کابينه اسرائيل بازتاب نداشت. بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل اين نشست را با حمله‌اي به توافق امضاء شده آغاز کرد.

نتانياهو گفت: «اين توافق، جهان را در مقابل خطر بسيار بزرگتري قرار مي‌دهد و مي‌دانم که بسياري از ديگر کشورها به ويژه کشورهاي منطقه هم مانند اسرائيل نگرانند.»

گزارشگر شبکه در ادامه گفت موضع نتانياهو منعکس کننده موضع بيشتر وزيران کابينه راستگراي اوست. نتانياهو تلاش فشرده اي را براي تشويق قدرتهاي بزرگ به حمايت از موضع وي در مخالفت با توافق هسته‌اي به شکل کنوني به عمل آورد.

وي در همين رابطه با فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه و ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه و ديگر مقامات ديدار کرد اما اين ديدارها نتوانست مانع از امضاي توافق بشود. در گستره‌اي وسيعتر، برخي ها معتقدند گزينه نظامي که اسرائيل در طول ماههاي گذشته به آن اشاره کرده است ديگر بعيد به نظر مي‌رسد.

عوزي رابي رئيس بخش تاريخ خاورميانه و آفريقاي دانشگاه تل آويو گفت: «بسيار بعيد است که اسرائيل ظرف شش ماه آينده دست به اقدام نظامي بزند».

گزارشگر شبکه در ادامه گفت چند هفته اخير شاهد تيرگي قابل ملاحظه اي در روابط دولت آمريکا با اسرائيل درخصوص اين توافق بوده است تنشي که در اظهارات شديد اللحن نتانياهو عليه اين توافق و پاسخ جان کري وزير امور خارجه آمريکا به وي آشکار بود و در اين مرحله معلوم نيست توافق امضاء شده چه تاثيري روي روابط آينده دو طرف خواهد داشت.

فراس الخطيب در پايان گزارش خود گفت بنيامين نتانياهو که پرونده هسته‌اي ايران را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار داده است، مي‌گويد اين توافق با تهران براي اسرائيل الزام آور نيست. ولي وقتي جامعه بين المللي با ايران توافق مي کند ممکن است براي نتانياهو دشوار باشد که گام هايي يکجانبه در اين رابطه بردارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.