سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

کشف یک کتیبه تاریخی در فارس

یک کتیبه تاریخی در کوه های شهرستان رستم فارس کشف شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: این کتیبه صخره ای در کوه های منطقه "دهنو" در شهرستان رستم فارس قرار دارد.

مسعود منیعاتی با اشاره به اینکه این کتیبه را رضا دهقان عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی کشف کرده است، افزود: این اثر در حاشیه دریاچه تاریخی سرآسیاب منطقه دهنو شهرستان رستم که در منابع تاریخی به کرات از آن تحت عنوان دریاچه "درخوید" یاد شده کشف شده است.

وی با بیان اینکه دریاچه سرآسیاب در منابع مربوط به سفرنامه نویسان عرب تحت عنوان "درخونید یا درخوید" و گاهی هم با عنوان "نهر بیراوات قید شده ، ادامه داد: نام سرآسیاب در منابع عصر نادر طلوع کرده که تا به امروز هم کاربرد آن ادامه دارد.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس بیان کرد: دریاچه با بیشه زارهای فشرده اش وجهه نام خود از آثار به جای مانده از آسیاب ساروجی احتمالا متعلق به عصر ساسانی دریافت کرده است.

منیعاتی با اشاره به مشخصات این اثر نیز افزود: زبان این کتیبه یا ساسانی – پهلوی یا پارتی – پهلوی یا ترکیبی از دو است.

وی گفت: کتیبه هایی که کنار برکه ها و یا رودخانه هستند معمولا وقفی بوده که آب رودخانه را وقف می کنند.

منیعاتی با بیان اینکه برای این کتیبه باید کار کارشناسی انجام و به صورت مقاله ترجمه شود، گفت: مطالعات لازم در مورد ترجمه و بررسی جوانب مختلف این کتیبه نیز آغاز شده است.

وی ادامه داد: این کتیبه دومین اثری است که انجمن کشف کرده و پارسال نیز بالای کوه نقش رستم اعضای انجمن موفق به کشف یک کتیبه مربوط به دوره ساسانی شدند./ب

انتهای پیام/

برچسب ها: کشف ، کتیبه ، تاریخی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.