سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

كاهش توقفات غير قابل پيش بيني در کوره‌هاي قوس الکتریکی فولاد مبارکه

با ارايه طرح مبتکرانه کارشناسان فولاد مبارکه و با همکاري شرکتهاي داخلي، حدود 9214 تن کُک به دانه‌بندي مناسب تبديل شد و در کوره‌هاي قوس الکتريکي فولاد مبارکه مورد استفاده قرار گرفت.

سرپرست حمل مواد ناحيه فولادسازي فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، در اين باره تصريح کرد: با انجام اين کار علاوه بر جلوگيري از ايجاد خلل در فرآيند توليد فولاد مذاب و توقف کوره‌هاي قوس که خسارتهاي زيادي را مي‌توانست در پي داشته باشد، ارزش افزوده‌اي معادل 82 میلیاردو 465 میلیون ریال براي فولاد مبارکه حاصل شد.

علي حسين پور گفت: از آنجايي که کُک در فرآيند توليد مذاب به منظور کاهش سرباره (feo) و همچنين کاهش تلفات آهن (fe) مورد استفاده قرار مي‌گيرد و کربن موجود در آن طي اين فرآيند به جاي آهن وارد واکنش شده و جايگزين آهن مي‌شود، لذا بسته به ميزان کربن موجود در آهن اسفنجي بين 500 تا 1500 کيلوگرم کک در هر ذوب 180 تني مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وی در ادامه افزود: به طور متوسط در کوره‌هاي قوس الکتريکي فولادسازي روزانه حدود 95 تن کک متالوژي با دانه بندي 25 الي 40 ميليمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

سرپرست حمل مواد ناحيه فولادسازي فولاد مبارکه با بيان اينکه در کوره‌هاي قوس الکتريکي در مقاطعي به دلايل مختلف با مشکل کمبود و اتمام موجودي کک متالوژي با دانه بندي مذکور و احتمال خلل در فرآيند توليد فولاد مذاب و حتي توقف کوره‌هاي قوس مواجه شده بوديم، اظهار داشت: براي حل اين مشکل کار گروهي تشکيل شد و دو راهکار تامين بيروني و يا تبديل کک‌هاي نامناسب و بلا استفاده موجود در انبارهاي فولاد مبارکه به کک با دانه بندي مناسب مورد ارزيابي قرار گرفت که در نهايت راهکار دوم مورد تاييد کارگروه قرار گرفت.

حسين پور تصريح کرد:‌ در مراحل بعدي، امکانات داخلي در فولاد مبارکه و بيرون از شرکت براي خرد کردن و رسيدن به دانه‌ بندي مناسب مورد بررسي قرار گرفت و گزينه‌هاي يافت شده در جلسه به شور گذاشته شد و در نهايت با مشاوره قسمت خريد و واحد حمل و نقل جاده‌اي تصميم بر انتقال ککهاي مذکور به محوطه دپوي ضايعات (محل شرکت ريوا تدبير) و خرد کردن و دانه بندي توسط اين شرکت و بازگشت به فولادسازي گرفته شد که اين عمليات طي حدود دو ماه با همکاري واحد حمل و نقل و شرکت ريوا تدبير انجام پذيرفت.

وی افزود: در اين راستا مقدار 9214 تن کک به شرکت ريوا تدبير ارسال و خرد و دانه بندي گرديد و در چرخه توليد کوره‌هاي قوس الکتريکي مورد استفاده قرار گرفت./

برچسب ها: اصفهان ، شرکت ، فولاد ، مبارکه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.