به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، این مرجع عالی قدر در مدرسه آقا باباخان شیراز به کسب علوم صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع پرداخت و با گرایش به رشته فقه و اصول سطوح متوسط و عالی را در 4 سال به پایان رساند و همزمان به تعدادی از طلاب نیز درس می داد.
آیت الله مکارم شیرازی در سن 18 سالگی حاشیه ای بر کفایة الاصول آخوند خراسانی نوشت و در همان سال وارد حوزه علمیه قم شد و در مدت 5 سال دروس حوزوی را نزد اساتیدی همچون آیت الله سید حسین بروجردی گذراند.
فعالیت های علمی آیت الله مکارم شیرازی در دوران جوانی
وی در سال ۱۳۶۹ هـ.ق وارد حوزهٔ علمیه در نجف شد و در سال ۱۳۷۰ هـ.ق به ایران بازگشت و در قم به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداخت و در سال سال ۱۳۳۶ شمسی به اتفاق جمعی از دانشمندان، ماهنامهٔ مکتب الاسلام را زیر نظر آیتالله سید کاظم شریعتمداری و دارالتبلیغ اسلامی راه اندازی کرد.
تالیفات
این عالم بزرگوار از دوران جوانی قلم به دست گرفت و کتاب های فراوانی را در رشته های عقاید و معارف اسلامی و مساله ولایت، تفسیر، فقه و اصول نوشت.
از تألیفات و آثار او تا کنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده که برخی از آنها بیش از ۳۰ بار تجدید چاپ شده و برخی به بیش از ۱۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده و در کشورهای گوناگون انتشار یافتهاست.
مهمترین اثر قرآنی وی کتاب تفسیر نمونه در 27 جلد می باشد همچنین از جمله کتب فقهی او: «انوار الفقاهه»، «القواعد الفقیة» و «انوار الاصول» و «تعلیقات مستدل» و مشروحی بر تمام عروة الوثقی است که مکرر به چاپ رسیدهاست.
رسالهٔ عملیه وی (توضیح المسائل) تاکنون بارها چاپ شده و این رساله به زبان های اردو، عربی، ترکی آذربایجانی و انگلیسی ترجمه و منتشر شده است.همچنین این مرجع عالی قدر آثاری همچون استفتائات در 3 جلد، اخلاق در قرآن، احکام عزاداری، ارتباط با ارواح، احکام خانواده و ده ها اثر گرانقدر دیگر را در کارنامه زندگی خود به ثبت رسانده است.
در حال حاضر درس خارج وی یکی از پرجمعیتترین و پر رونقترین دروس حوزهٔ علمیهٔ قم است و بیش از ۲۰۰۰ نفر از طلاب در درس او شرکت میکنند.
زندگی سیاسی
وی در انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت و به همین دلیل چندین بار به زندان رژیم شاهنشاهی افتاد و به سه شهر چابهار، مهاباد و انارک تبعید شد و در انارک فعالیت های سیاسی خود را ادامه داد و ساواک در این راستا چندین بار به خانه شیخ موسی ملکی انارکی که ناصر مکارم شیرازی در آن جا زندگی می کرد حمله ور شد.
آیت الله مکارم شیرازی بعد از انقلاب نیز فعالیتهای سیاسی اش را تداوم بخشید و در تدوین قانون اساسی در خبرگان اول نقش موثری داشت.
مهم ترین فتاوای آیت الله مکارم شیرازی در سالهای گذشته
این مرجع تقلید در طول حیات علمی خویش در سالهای گذشته فتاوای مهمی را همچون ممنوعیت برقراری ارتباط رسانه ها و سایت های خارجی، حرام دانستن مصرف هر گونه دخانیات مضر بر همه مقلدان او و ممنوعیت اخذ جریمه و دیر کرد در پرداخت وام از جمله این فتاوا می باشد.همچنین ایشان در رابطه با ولایت فیه نیز نظری داشت که طبق فتوای ایشان همانگونه که امام معصوم منصوب از جانب خداست، فقیهان از طرف امام معصوم منصوب عام به ولایت اند؛ و انتخاب فقیهی از میان فقیهان (بر اساس اولویت و افضلیت) برای ولایت -به عنوان تشخیص مصداق- باید به اهل خبره مراجعه کرد؛ ولی برای دفع تهمت استبداد و وسوسههای معاندان، و برای اعتماد بیشتر مردم به حکومت اسلامی و مساعدت ایشان با آن، میتوان به جهت حکم ثانویه ولی فقیه را با واسطه رأی مردم انتخاب نمود.
مهم ترین نظرات آیت الله مکارم شیرازی
مکارم شیرازی بیان کرده است که مراحل انتقال پرونده از کلانتری به دادگستری و پس از آن انتخاب وکیل و بعد از آن انکار اعترافات ثبت شده به توصیه وکیل به بهانه اخذ آنها در زیر شکنجه و مدت رسیدگی چند ماهه، متهمان را جسور میکند.
معظم له معتقد است باید شعبه قضایی به سبک دادگاههای علی بن ابیطالب با حضور چند مجتهد تشكیل شود و با دقت، ولی با سرعت و حذف تشریفات، حداكثر در عرض یك هفته اين مجرمان را به اشد مجازات برسانند.
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در حکم ازدواج با فرزند خوانده نیز اعلام کرد:با توجه به اینکه این ازدواج باید شرعاً به مصلحت فرزند خوانده باشد و به اصطلاح فقها، غبطه او رعایت شود و این کار غالباً به مصلحت فرزند خوانده نیست و راه را برای سوء استفاده پدر خوانده باز میکند از نظر ما شرعاً جایز نیست.
فرازی از وصیت نامه آیت الله مکارم شیرازی
این استاد برجسته حوزه در فرازی از وصیت نامه خود این گونه بیان می دارد که:من وصيت كردهام و وصيتنامهام را به همراه خود دارم كه پس از اينكه من از دنيا رفتم دفاتر شهرستانهاي من تعطيل شود و مهرها را بشكنند و دفاتر شهرستانها فروخته شود و مدرسه براي طلاب ساخته شود و تمام وجوهات را شهريه كنند و به طلاب دهند و پولهاي عبادات را به محل برسانند.
دفتر قم را تنها به نشر آثار و مواردي از اين دست اختصاص داده و كارهاي مرجعيت مطلقا در دفتر قم نباشد، ما امانت الهي را به دست آيندگان ميرسانيم تا آنها راه را ادامه دهند.
این مرجع عالیقدر همچنین در دیدار های مهم خود با شخصیت های سیاسی و فرهنگی تاکید فراوانی بر رفع مشکلات فرهنگی و اقتصادی مردم دارد و با رهنمود های ارزشمند خود چراغهای روشنی فراروی بزرگان قرار می دهد./