سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهدی حجت در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران:

سازمان میراث فرهنگی محل تفریح و فراهم کردن خوشی کوتاه مدت نیست/ فصل جدیدی در میراث فرهنگی آغاز شده است

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی گفت: سازمان میراث فرهنگی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این سازمان محل سرخوشی، تفریح و فراهم کردن خوشی کوتاه مدت نیست باید به آبیاری ریشه‌های درخت فرهنگی جامعه بپردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ی میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛  صبح امروز مراسم تودیع و معارفه‌ی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در ارگ آزادی با حضور قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و مدیران برگزار شد.
 
مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در این مراسم گفت: آنچه در حوزه‌ی میراث فرهنگی بر ما گذشته است شرایط قابل قبولی نیست و علت آنکه در این مدت به حضورتان نرسیدم دلخوری و دلگیری بود که نسبت به شما داشتم.
 
وی افزود: حق پدری به گردن سازمان دارم و مدت 10 سال در سازمان میراث فرهنگی مدیریت کردم مانند پدری که فرزند خودش را بزرگ می‌کند اگر به ذلت بیافتد نگران و ناراحت می‌شود.
 
حجت تصریح کرد: در مدت 3 ماه که در حضور شما نبودم میراث فرهنگی را لایروبی می‌کردم آنچه در بخش‌های مختلف سازمان گزارش شده راضی کننده نیست.
 
معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: موزه‌ی دوران اسلامی چندسالی‌ست تعطیل است همچنین شاهد خروج بسیاری از بناهای تاریخی از ثبت ملی هستیم.
 
وی ادامه داد: در جهان مقام دوم صنایع دستی را داریم و از نظر تنوع رشته‌های مختلف صنایع دستی جایگاه خوبی داریم اما احساس چنین جایگاهی را نداریم. در بخش گردشگری هم همین‌طور هیچ فایده‌ای نیست با حداقل امکانات گردشگران خارجی در ایران پذیرایی می‌شوند.
 
حجت بیان کرد: این شرایط و آنچه که شما می‌دانید شرایط مطلوبی برای ما نبوده با برگزاری چهار همایش و ثبت جهانی چند اثر فکر می‌کنم کارها سامان پیدا نمی‌کنند.
 
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: باید فصل نویی را در میراث آغاز کنیم و همگی باید دست به دست هم دهیم تا کارهایی که بر عهده‌ی ما نهاده شده به خوبی انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: اگر مسئولیتی که بر عهده‌ی ما بوده به درستی انجام ندهیم این ننگ به دوش ما خواهد بود که در رابطه با میراث فرهنگی هیچ کاری انجام ندهیم. همچنین اگر مقبره‌ی حافظ را به درستی نگهداری نکنیم حافظ از ما دلگیر می‌شود و حتی کسانی که در آینده می‌آیند از ما دلخور می‌شوند.
 
حجت اظهار داشت: در سازمان میراث فرهنگی اگر کسی تاب و تحمل چنین وزنه‌ای را ندارد نباید مسئولیتی را در سازمان قبول کند.
 
معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، سازمان سرخوشی، تفریح و فراهم کردن عشرت کوتاه مدت نیست.
 
سازمان ما باید ریشه‌های درخت فرهنگی جامعه را آبیاری کند.
 
وی افزود: در مرحله نخست در سازمان میراث فرهنگی باید تشکیلات اصلاح و سپس نیروهای انسانی کارآمد شوند.
 
حجت تصریح کرد: ما تاکنون نتوانستیم اهمیت میراث فرهنگی را برای همه مشخص کنیم. هیچ کس در استان‌ها به حرفش گوش نمی‌دهند.
 
این خفتی که داریم به دلیل آن است که خودمان به میراث فرهنگی کشور توجه نکردیم و از ارزش کاری که انجام دادیم دفاع نکردیم.
 
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: چه کسی اجازه دارد که بنای 150 ساله‌ی میراث فرهنگی کشور را از ثبت خارج کند.
 
وی افزود: رئیس یکی از موزه‌های بزرگ آمریکا گفته است؛ اگر کسی بداند ایران چه عظمت فرهنگی دارد شایسته نیست این رفتارهای ناشایست با آن شود.
 
حجت تصریح کرد: به اندازه‌ای که مسئول بودم خدمت و مقاومت کردم شک نکنید که اگر دستانمان را به هم بدهیم این امکان فراهم می‌شود و میراث فرهنگی چشم جامعه می‌شود.
 
در ادامه  این مراسم رجب علی خسرو آبادی رئیس جدید میراث فرهنگی استان تهران ادامه داد: امیدوارم با کمک دوستان بتوانیم گره از مشکلات سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری باز کنیم.
 
وی تصریح کرد: همکاری متقابلی باید بین سازمان میراث فرهنگی و بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی صورت گیرد و از تمامی رسانه‌ها درخواست دارم برای حل مشکلات میراث فرهنگی کمک کنند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سازمان ، میراث ، فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.