سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد:

اقتصاد نشر در بازدهی سرمایه و هزینه‌های بالادستی دچار مشکل است

"عباس صالحی" با بیان آنکه نگرانی‌های زیادی در عرصه نشر کشور وجود دارد، افزود: اقتصاد نشر در بازدهی سرمایه و هزینه‌های بالادستی دچار مشکل است.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «عباس صالحی» در نشست تخصصی «جایگاه کتاب در ایران و نقش یونسکو»، به موفقیت نشر ایران در سال های پس از انقلاب و چالش های آن اشاره کرد و گفت: یونسکو به عنوان پل ارتباطی فرهنگی می تواند این مسایل را به عنوان سند منتشر و در عرصه جهانی منتقل کند.

وی در مورد برخی موفقیت های نشر کشور گفت: افزایش عناوین کتاب از رقم های نازل به 100 تا 70 هزار جلد در سال های اخیر و افزایش ناشران به لحاظ کمیت از 200 ناشر به 11 هزار ناشر مجوزدار و چهار هزار ناشر فعال از این جمله است.
 
* افزایش کتب مرجع زیرساخت های لازم را برای تحولات علمی فراهم کرده است
 
صالحی با بیان آنکه به سمت نشر تخصصی رو آورده ایم، افزود: افزایش کتاب های مرجع، دایره المعارف ها و فرهنگنامه ها و تنوع مضمونی در عناوین کتاب ها، سبب فراهم آمدن زیرساخت های لازم برای تحولات علمی در کشور شده است.

وی همچنین به اقدامات قابل توجه در حوزه احیای میراث اسلامی و ایرانی اشاره کرد و گفت: پیشتر در این حوزه به مستشرقان متوسل بودیم، اما امروزه اقدامات خوبی را در این عرصه شاهد هستیم.

صالحی نکته دیگر را تولید کتب شاخص و استاندارهای علمی در علوم طبیعی و انسانی دانست و گفت: عناوین خوب تولید شده، در این حوزه اندک نیستند.
 
* حمایت رهبری از فرهنگ مکتوب، ذخیره ای برای عرصه نشر است
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روند رو به رشد ادبیات داستانی و شعر متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و ایرانی پرداخت و گفت: پس از انقلاب، روند ادبیات و داستان در همه حوزه ها با نگاه به فرهنگ اسلامی و ایرانی صورت گرفته و روند رو به رشدی را در این عرصه شاهد بودیم.

صالحی وجود حمایت های مادی و معنوی از حوزه کتاب بویژه حمایت های رهبر معظم انقلاب را یکی دیگر از موفقیت های این عرصه دانست و تصریح کرد، در بین روسای سیاسی تاریخ ایران زمین، کتاب شناس حرفه ای و کتابخوان حرفه ای نظیر ایشان نداشته‌ایم.

صالحی گفت: حمایت جدی رهبر معظم انقلاب ار فرهنگ مکتوب یک ذخیره برای عرصه نشر است. همچنین حضور دلگرم کننده ایشان در نمایشگاه کتاب نیز یک ذخیره بی‌نظیر است.
 
* مسایل نگران کننده ای در عرصه نشر وجود دارد
 
وی، تنظیم اسناد بالادستی و سند نهضت مطالعه مفید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچمنین چاپ آثار بزرگان ایران زمین و برپایی نکوداشت ها را از دیگر موفقیت های عرصه نشر ایران برشمرد.

صالحی گفت: در کنار این موفقیت ها، مسایل نگران کننده مهمی در عرصه نشر وجود دارد. اقتصاد نشر در بازدهی سرمایه و هزینه های بالاسری دچار مشکل است. اینکه چطور می توان هزینه ها را کم کرد و بازدهی سرمایه ایجاد شود و آن را به سود و تعادل رساند، بسیار مهم است.

صالحی به سرانه مطالعه اشاره کرد و افزود: آمارهای ارائه شده بر اساس شاخص ها متفاوت است و نشان می دهد این موضوع با مشکلات و موضوع های متعدی روبرو است. رعایت نکردن حقوق مولفین، کتاب سازی، ضعف قوانین در نظارت و ممیزی کتاب، ضعف اطلاع رسانی در عرصه جهانی و ترجمه های معکوس، مسایل دیگری بود که معاونت امور فرهنگی به عنوان مشکلات حوزه نشر از آنها یاد کرد.

وی گفت: ضعف دسترسی مخاطب به کتاب خوب، ضعف نهادهای صنفی در عرصه نشر، حضور نگران کننده پاره ای از خرافات و ابتذالات مذهبی در عرصه نشر و پاسداشت از زبان فارسی و فرهنگ مکتوب از دیگر مسایل حوزه نشر است.
 
* مسایل نشر نباید محدود به بحث ممیزی شود
 
معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد با بیان آنکه مسایل نشر و چالش های آن محدود نیست، افزود: یکی از مسایلی که می تواند به صنعت نشر لطمه بزند، این است که نباید در یک موضوع خاص، بزرگنمایی صورت بگیرد؛ بحث نظارت و ممیزی از مباحث اصلی است، اما اگر تمام مسایل عرصه نشر به این موضوع خلاصه شود، بطور قطع به صنعت نشر و فرهنگ مکتوب لطمه خواهد زد.

در نشست تخصصی «جایگاه کتاب در ایران و نقش یونسکو»، محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی شجاعی صائین مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمد اللهیاری دبیر هفته کتاب و «هیراناند پورکیت» مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران حضور داشتند.
 
ادامه دارد، اخبار تکمیلی متعاقبامنتشر خواهد شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.