سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد

راه اندازی مرکز منطقه ای گرد و غبار/ تغییرات آب و هوایی نگران کننده است

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: تمام کشورهای دنیا به نوعی درگیر تغییرات آب و هوایی هستند و آسیب‌های آن را نیز همه تحمل می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، معصومه ابتکار در نشست خبری تصمیمات اجلاس مذاکرات تغییرات آب و هوایی را تشریح کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پروتکل کیوتو در سال 2013 به پایان می رسد و در اجلاس قبلی قرار شد این پروتکل 5 سال دیگر تمدید شود موضوع این اجلاس در این خصوص بود که بعد از سال 2020 کشورها چگونه با پدیده گرم شدن زمین مقابله کنند.

رئیس سازمان محیط زیست با انتقاد از نبود  بعضی از کشورها  در این اجلاس گفت: امریکا از ابتدا عضو این کنوانسیون نبوده و استرالیا نیز از میانه راه خارج شد این در حالی است که این کشورها میزان قابل توجهی گازهای گلخانه تولید می کنند.

ابتکار ادامه داد: اما در اتحادیه اروپا اقدامات زیادی برای کاهش گازهای گلخانه ای انجام شده اما این میزان کافی نیست و با توجه به تغییراتی که در سطح دنیا در حال انجام است این امر نگران کننده است به عنوان مثال طوفان فیلیپین که تلفات زیادی را نیز به دنبال داشت اتفاقی کاملا غیر مترقبه بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نمونه ای از تغییرات آب و هوایی تلقی می شود.

وی ادامه داد: همه به نوعی درگیر این تغییرات هستند و در افزایش گازهای گلخانه ای تاثیر گذارند و به همین نسبت همه کشورها از این وضعیت آسیب می بینند. 

ابتکار با اشاره به پیگیری مشکل ریز گرد‌ها در سطح بین ا‌لمللی گفت: با توجه به اینکه بخشی از ریز گر‌دها متاثر از عراق و سوریه است اظهار داشت: معاون محیط انسانی سازمان مذا‌کراتی با عراق در مورد ریز گرد‌ها آغاز کرد همچنین بسیاری از پیگیر‌یهایی که سال گذشته منحل شده بود از سر گرفته شد و انتظار داریم دولت عراق نیز با جدیت بیشتری موضوع ریز گر‌دها را دنبال کند و شاهد اقدامات موثری از سوی آنها باشیم همچنین مبادلات دو جانبه ای نیز با کشور سوریه داشتیم.

رئیس سازمان محیط زیست از انعقاد تفاهم نامه ای با جا‌یکا ژاپن خبر داد و گفت: درخواست کردیم همکاری با ژاپن برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه و راه اندازی مرکز منطقه ای گرد و غبار ادامه داشته باشد این در حالی است که طی این هفته تفاهم نامه ای با جایکا در خصوص موضوع تالاب‌ انز‌لی امضا خواهد شد. 

وی دیدار و مذاکره با وزرا‌ی کشورهای عضو را از برنامه های سفر خود به لهستان برشمرد و گفت: پیشنهاد برگزاری دوره های آموزشی برای محیط با‌نان، ارائه یک گزارش 8 ساله از وضعیت کنونی محیط زیست ایران، راه اندازی صندوق ملی گرد و غبار، دیدار با بانکی مو‌ن و پیشنهاد تاسیس یک دبیرخانه مشترک بین ا‌لمللی برای همکاری بیشتر بین سازمان اسکار و یو‌نپ، دیدار با دبیر کنوانسیون تغییرات آب و هوایی، از سرگیری مذاکرات با عراق در مورد ریز گرد‌ها، ملاقات با معاون وزیر اقتصاد لهستان، از جمله برنامه های سفر رئیس سازمان محیط زیست به اجلاس تغییرات آب و هوایی بوده است.

شایان ذکر است این نشست با حضور 70 وزیر و نمایندگان عالی کشورهای جهان   هفته گذشته در لهستان برگزار شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.