سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

شیرینی که دل را می‌زند/ 130 هزار قمی مبتلا به دیابت هستند

رواج شیوه‌های جدید زندگی موجب باب شدن الگوهایی رفتاری و فکری می‌شود که در نتیجه در صورت افراط و چشم پوشی از عوامل خطرزا می‌تواند انواع بیماری‌ها از جمله دیابت را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ، خطراتش گویا آنقدر جدی شده که نه تنها یک روز را در سرتاسر جهان به آن اختصاص می‌دهند بلکه 24 ساعت را به یک هفته گسترش داده‌اند. هرثانیه‌ای برای ایجاد مانع و سنگربندی مقابلش حیاتی است. هر لحظه می‌تواند تاثیری عمیق در صلح یا جنگ با او داشته باشد.

آنقدر در تاکتیک‌های حمله خبره شده است که گاهی نیرو و وسوسه نفوذی‌هایش در خاکریز زندگی ما بر تمام برنامه‌هایمان قالب می‌شوند. جنگ با او تنها زمانی روی می‌دهد که فهمیده باشی شیرینی‌اش تا چه میزان می‌تواند دل را بزند و نه فقط این شیرینی دل را که اعضای دیگر بدن را نیز مورد تهاجم قرار می‌دهد. این تازه ابتدای پیکاری سخت است اما هستند کسانی که این دشمنی تلخ را متوجه نمی‌شوند و همچون اسیری در جبهه دشمن به خود شلیک می‌کنند.

طبق آخرین آمار اعلام شده قریب به 10 میلیون ایرانی به دیابت یا پیش دیابت مبتلا هستند که به نظر متخصصان نیمی از این افراد از بیماری خود بی‌اطلاع‌اند و تنها زمانی متوجه دیابت می‌شوند که آثار تخریبی شدید آن را روی بدن شاهد باشند.

130 هزار قمی به دیابت یا پیش دیابت مبتلا هستند

رئیس انجمن دیابت قم نیز در گفتگو با بیان اینکه این انجمن از سال 1388 از استانداری مجوز خود را اخذ کرده است، گفت: براساس آماری که طی روزهای گذشته صدا و سیما اعلام کرد میزان ابتدا به دیابت 14 درصد است اما اگر براساس آمار قبلی که 10 درصد از جمعیت بود بخواهیم بسنجیم هم اکنون در استان قم 130 هزار نفر به دیابت مبتلا هستند که نیمی از بیماری خود اطلاع ندارند.

پنج هزار قمی عضو انجمن دیابت استان

علی ضیائی ضمن بیان اینکه هم اکنون 5 هزار نفر عضو این انجمن هستند، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم ما در جهت خدمت رسانی به اعضای انجمن است شامل بستن قرارداد با 40 مرکز درمانی و تفریحی است که افراد پس از شناسایی و صدور کارت عضویت می‌توانند از خدماتی مانند پزشکان عمومی، پزشکان متخصص، آزمایشگاه و همچنین مراکز تفریحی طرف قرارداد استفاده کنند.

ضیائی تصریح کرد: در گذشته ما اقدامات مقابله با دیابت را در انجمن دیابت تهران پیگیری می‌کردیم اما به دلیل عضویت تعداد زیادی از بیماران قمی در آن انجمن و انتقاد از نبود انجمنی مستقل در قم و همچنین پیچیده بودن این بیماری پیگیر احداث انجمنی مختص این بیماران در قم شدیم.

وی ادامه داد: از جمله خدمات دیگر انجمن دیابت استان قم می‌توان به اهدا دستگاه تست قند رایگان بین اعضا و بستن قرارداد با بیمه ایرانیان به منظور پوشش بیمه درمانی افرادی که تحت پوشش هیچ نوع بیمه درمانی نیستند است، این بیمه یک ساله تا سقف 85 درصد هزینه‌های درمانی را تقبل می‌کند و اعضای تحت پوشش می‌توانند در پایان هر سال با واریز مبلغ قریب به 30 هزار تومان اقدام به تمدید زمان بیمه خود کنند.

رئیس انجمن دیابت استان قم افزود: دیابت بیماری پیچیده‌ای است و تعداد زیادی از افراد مبتلا به آن تنها با بروز عوارض است که متوجه بیمارمی شوند، طبیعتا زمانی که عوارض بروز می‌کندو بیماری در فرد ریشه دوانده هزینه زیادی نیز به دوش بیمار و دولت باقی می‌ماند.

بی‌توجهی مسئولان و نبود حمایت‌های نهادی از انجمن دیابت قم

ضیائی با بیان اینکه در حال حاضر به صورت سالانه قریب به هفت هزار و 500 میلیارد تومان توسط دولت برای بیماران دیابتی هزینه می‌شود، گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های انجمن دیابت استان قم در این هفته برگزاری همایشی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و صدا و سیما است.

رئیس انجمن دیابت قم با انتقاد از عدم حمایت مسئولان و نهادهای دولتی و استانی از این انجمن و بیماران دیابتی گفت: اگر هر یک از پنج هزار بیمار دیابتی انجمن دیابت قم در طول یک ماه مبلغ هزار تومان هزینه داشته باشند این در پایان ماه به پنج میلیون تومان تبدیل می‌شود و این درحالی است که هم اکنون مخارج انجمن به صورت شخصی توسط مسئولان آن تقبل می‌شود تاکنون قریب به 50 میلیون تومان هزینه شده است.

وی تاکید کرد: همچنین ما یک طرحی به منظور غربالگری همه ساکنین استان قم به دانشگاه علوم پزشکی و استانداری ارائه کردیم که حالت پیشگیرانه داشت و هشداری برای تخمین هزینه این بیماران در 20 سال آینده بود.

ضیائی افزود: هزینه اجرای این طرح به مراتب از هزینه‌های سالانه دولت برای بیماران دیابتی کمتر بود اما با وجود استقبال اولیه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت، همچنین وزارت بهداشت نیز در گذشته طرحی کشوری برای غربالگری دیابت ارائه داد که قرار بود ابتدا در استان سمنان اجرا شود که از آن نیز نتیجه‌ای حاصل نشد./

برچسب ها: قم ، شیرینی ، قمی ، مبتلا ، دیابت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.