سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/گزارش اختصاصي؛

21 درصد تنوع مواد معدنی کشور را کهگیلویه و بویراحمد تشکیل می دهد

تلاش براي رسيدن به اهداف چشم انداز ۲۰ساله و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد درجهت توسعه صادرات غيرنفتي همواره از جمله راهبردهاي بلند مدت كشور در عرصه اقتصاد در طول سال‌هاي اخير بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، هرچند كه در طول برنامه‌هاي اول‌، دوم و سوم توسعه اقتصادي كشور‌، وضعيت صادرات غيرنفتي ايران از رقم پيش بيني شده كمتر بود‌، اما در سال نخست چهارمين برنامه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور اين ميزان از رقم پيش بيني شده نيز فراتر رفت كه اين امر بيانگر عزم جدي مسوولان براي رهايي از وابستگي به صادرات نفت و برنامه‌ريزي براي افقي روشن‌تر در عرصه صادرات غيرنفتي مي‌باشد.
نگاهي به روند صادرات كشور در سال‌هاي گذشته بيانگر ارتقاي سطح صادرات غيرنفتي است‌، براساس برخي آمارهاي رسمي ميزان صادرت غيرنفتي ايران در فاصله سال‌هاي ۷۴ تا ۷۷ حدود 3ميليارد دلار بود‌، اما از سال ۷۸ به بعد به تدريج روند صادرات غيرنفتي كشور رشد فزاينده‌اي به خود گرفت و در سال ۸۰ اين رقم به 3ميليارد و ۹۱۷ميليون دلار و درسال ۸۱ به‌ 4ميليارد و ۴۲۲ميليون دلار رسيد. اما درسال ۸۲ صادرات غيرنفتي كشور از مرز 6 ميليارد دلار گذشت. ضمن اينكه اين رقم در سال۸2 نيز رقمي معادل ۱۰ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار را تجربه كرد و از سال ۸۴ به بعد صادرات غيرنفتي براي نخستين بار از پيش‌بيني برنامه چهارم فراتر رفت و در سال 89 كه ميان دو برنامه چهارم و پنجم قرار داشت به بيش از 26 ميليارد و 500 هزار دلار رسيد .
اين وضعيت نشان از آن دارد كه صادرات در بستر توسعه در حال خيزش بوده و سياست‌هاي دولت نيز تاثير مثبت را در روند صادرات گذاشته است.
در دهه هاي گذشته صادرات در کهگیلویه و بویراحمد شامل صادرات نفتي بود به اين استان به خصوص شهرستان گچساران به عنوان يك منطقه نفت خير نگاه مي شد همچنين اين استان به دليل بافت كوهستاني و داشتن جنگلها و مراتع غني بيشتر در زمينه توليدات دامي و پروتئيني فعال بود اما در سالهاي اخير خشكسالي در آغاز راه صنعتي شدن اين استان كم كم رنگ و لعاب صنعتي به خود گرفت و استارت اين امر در سال 87 نمود داشت .
ارزش دلاري صادرات محصولات صنعتي و معدني اين استان در سال 87 چهار ميليون و 420 هزار و 110 دلار بود که اين ميزان با همت واحدهاي داراي توان رقابتي در سال 88 و 89 از مرز 12 ميليون دلار گذشت و در سه ماهه نخست امسال هم به 7 ميليون دلار رسيد.
مديركل صنايع و معادن کهگیلویه و بویراحمد با بيان اينكه 85 درصد از صادرات کهگیلویه و بویراحمد مربوط به بخش صنعت و معدن است، گفت: صادرات كهگيلويه و بويراحمد در 3ماهه اول امسال  7 ميليون دلار بوده است .
اما بيش از600 نوع مواد معدني در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه  به گفته حيدرپور اين ميزان حدود 21 درصد تنوع مواد معدني كشور را تشكيل مي‌دهند.
وي افزود: عمده ترين صادرات مواد صنعتي و معدني استان شامل سيمان خاكستري، مواد شوينده، كاشي و سراميك، ورق هاي فولادي ، عصاره‌شيرين بيان و انواع موكت  بوده است كه به كشورهاي آلمان، چين، عراق، آفريقاي جنوبي و كشور‌هاي حاشيه خليج فارس صادر شده است.

وي نبود سرمايه گذار و چندان فعال نبودن بخش خصوصي را از مهمترين مشكلات صنعت و معدن استان عنوان كرد و گفت :  در طرح‌هاي صنعتي و معدني اين استانع دولت تا 49 درصد سرمايه‌گذاري مي‌كند و اگر براي يك طرح سرمايه‌گذار و متقاضي پيدا نشود كه 51 درصد ديگر را تامين كند، امكان اجراي آن طرح وجود ندارد.
كارشناسان اقتصادي کهگیلویه و بویراحمد معتقدند با توجه به نزديکي استان به بنادر جنوبي کشور و وجود پتانسيلهاي صنعتي و معدني بالقوه موقعيت استان را براي توليد و صادرات محصولات صنعتي و معدني بسيار مطلوب مي دانند.
آنچه در شكل گيري و افزايش صادرات غير نفتي استان بسيار موثر است تشكيل تعاوني هايي است كه اين روزها نقش هاي بي بديلي را در تأمين نياز بازارهاي داخلي ايفا مي كنند از اين رومديرکل تعاون کهگيلويه و بويراحمد به نقش موثر تشکيل تعاوني در افزايش صادرات استان تاکيد مي کند و مي گويد: استان کهگيلويه و بوير احمد با توليدات سالانه حدود 70 هزار تن سيب درختي و 66 هزار تن گندم در سالهاي پرباران مازاد بر مصرف بازارهاي داخلي خود را تأمين مي كند .
راه اندازي گمرگ ، تاسيس بانک توسعه صادرات ، برپايي نمايشگاههاي مختلف و انجام برخي امور در زمينه ضمانت صادرات توسط اتاق بازرگاني و صنايع و معادن کهگيلويه و بويراحمد از جمله اقدامات مهم دولت براي فراهم کردن زيرساختهاي افزايش صادرات در اين استانها و به تعبع آن استان كهگيلويه و بويراحمد به شمار مي رود.
اما رئيس اتاق بازرگاني کهگیلویه و بویراحمد با بيان اينكه اين اقدامات دولت به تنهايي كافي نيست  به نقش نهادينه کردن فرهنگ توليد و افزايش ثروت و پس انداز اشاره کرد و گفت: فرهنگ صادرات در بين توليدکنندگان محصولات مختلف در اين استان هنوز به طور مطلوب جا نيفتاده است.
کياني پور اظهار داشت: هنوز توليدکنندگان اين استان نگاه صادراتي ندارند و اين خودباوري در آنان ايجاد نشده است که محصولات توليدي آنان مي تواند در بازارهاي مختلف دنيا با سوددهي بهتر عرضه شود. و لازم است که مسوولان اجرايي و بويژه متوليان امور صادرات کهگيلويه و بويراحمد نحوه تجارت با جهان را به توليدکنندگان محصولات مختلف اين استان آموزش دهند و براي آنان غرفه هاي مختلف بازاريابي در برخي از کشورها داير کنند.
کياني پور افزود: بخش صادرات کهگيلويه و بويراحمد در صورت حمايت شدن از سوي دستگاههاي اجرايي و متوليان امر قابل مطرح شدن در سطح کشور است. وي با اشاره به اينکه آموزش نقش مهمي در توسعه صادارات در بخش خارجي دارد، گفت: اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ياسوج آماده همکاري با متقاضيان در زمينه سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف استان کهگيلويه و بويراحمد است.
بدون ترديد براي دستيابي به رقم مورد انتظار مسوولان اجرايي استان در زمينه صادرات غير نفتي بايد برنامه ريزي دقيقي در خصوص تعيين اهداف و راهکارهاي دستيابي به آنها صورت گيرد، اين در حالي است که براي تعيين هدف، علاوه بر برنامه‌ريزي‌، وقت و زمان بايد صرف شود ومشکلاتي همچون بهره ‌وري پايين و بالابودن هزينه‌هاي مالي توليددر اين استان به دلايل زير ساختي در روند صادرات تاثير منفي بر جاي مي‌گذارد.
با توجه به اهداف چشم‌انداز، راهبردهاي توسعه تجارت،الزامات و متدلوژي‌هاي مناسب، راهكارهاي جديد توسعه صادرات غيرنفتي، با نگاهي نو به فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش رو، زيرساخت‌هاي موردنياز توسعه صادرات، توجه به امكانات و محدوديت‌هاي موجود، ساماندهي و تسهيل بهبود و نوسازي فرآيندهاي اجرايي در امر توسعه صادرات غيرنفتي، بهينه‌سازي زنجيره‌اي محصولات و خدمات براي افزايش صادرات، آزادسازي تجارت جهان(جهاني‌سازي) با نگاهي نو به توانمندي توليد صادرات‌گرا، از موضوعات مهمي است كه ما را در ارتقاي ميزان صادرات غيرنفتي استان ياري مي‌كند . همچنين چگونگي ايجاد جريان اطلاعات به روز با نگاهي به تحولات جهاني در حوزه ‌تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها، مهارت‌هاي فني و تخصصي مورد نياز صادرات، مديريت ريسك در امر صادرات غيرنفتي و شناسايي علمي احتمالات، صدور خدمات فني و مهندسي فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش‌رو‌، ما را در پيمودن مسير رشد پايدار در سايه توسعه صادرات نفتي ياري مي‌رساند ./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.