سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشريح کامل وضعيت درياچه اروميه:

تنها توانستيم يک پنجم حق آبه درياچه را تأمين کنيم/ برداشت بي رويه از چاه هاي غيرمجاز ادامه دارد

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: متأسفانه تنها 16 درصد از مساحت درياچه اروميه از آب پر شده است.

عباس نژاد در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه درياچه اروميه نسبت به سال گذشته در وضعيت وخيم تري قرار دارد گفت: درياچه اروميه در زمان نرمال نزديک به 6 متر آب داشت اما با توجه به اتفاقاتي که طي 30 سال گذشته افتاد حالا تبديل به شوره زار شده است .

وي عوامل انساني و طبيعي را عامل اين اتفاق بيان کرد و افزود: خشکسالي هايي که طي 30 سال گذشته در حوزه آبخيز رخ سدسازي هاي بي رويه، توسعه کشاورزي و توسعه صنعت آب بر مهمترين عوامل خشکي درياچه بوده اند.

وي ادامه داد: 3 منبع درياچه را تغذيه مي کنند که آنها نيز در اين سالها دستخوش تغيير شده اند، نزولات آسماني که در سطح مساحت 5 هزار و 700کيلومتري خود درياچه فرود مي آيد کاهش داشته است همچنين 21 رودخانه دائمي و فصلي و 31 مسيلي که روان آبها هستند و آب هاي زيرزميني کاهش پيدا کرده اند.

*تنها 6 درصد از آب درياچه باقي مانده




مديرکل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان غربي با اشاره به افزايش تبخير دما گفت: خشکسالي ها باعث شده در بعضي سالها به اندازه يک سوم سال هاي پربارش باران داشته باشيم اين درحاليست که افزايش دما ميزان تبخير را به 1.3 افزايش داده است.

عباس نژاد ادامه داد: درياچه در زمان پرآبي به طور متوسط 32 ميليارد مترمکعب آب داشته است اما امروز براساس آخرين برآوردها در حدود يک ميليارد و 800 مترمکعب و در بهترين حالت به 2 ميليارد مترمکعب مي رسد.

وي ادامه داد: نياز بيولوژيک درياچه سالانه 1.3 ميليارد مترمکعب است که تراز درياچه را به هزار و 274.1 مترمکعب برساند اما در سال گذشته توانستيم 1.2 ميليارد مترمکعب آب به درياچه برسانيم و متأسفانه تنها 16 درصد از مساحت درياچه از آب پر شده است.

*حفر چاه هاي غيرمجاز همچنان ادامه دارد




عباس نژاد با اشاره به اينکه توسعه کشاورزي همراه با افزايش 3 برابري مصرف آب بوده است، گفت: با توجه به اينکه يکي از وظايف ستاد و وزارت نيرو مبارزه با برداشت بي رويه از آب هاي زيرزميني و مهار چاه هاي غيرمجاز است اما شاهد اين هستيم که همچنان اين اقدام انجام مي شود و در سال هاي گذشته هيچ اقدام باز دارنده است صورت نگرفته است و تبديل ديم زارها به کشت آبي هم در راستاي توسعه کشاورزي انجام مي شود.

*انتقال آب رود ارس آخرين راهکار است




مديرکل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان غربي با بيان اينکه با انتقال بين حوزه اي مخالف نيستيم گفت: سازمان محيط زيست با بحث انتقال بين حوزه اي مخالف نيست ما هم نيستيم اما انتقال آب رود ارس آخرين راهکار است و زماني که ديگر علاجي نيست انتقال را پيشنهاد مي دهيم و در شرايط فعلي راه هاي بهتري وجود دارد.

وي ادامه داد: مي توان در حوزه کشاورزي که بيشترين پرت آب را داريم با اقدامات لازم از جمله افزايش بهره وري و کاهش مصرف آب به سمت کيفيت برويم تا کميت.

*با انتقال آب حفره هاي داخل درياچه از نمک پر مي شود

وي با اشاره به رسوب نمک در کف درياچه اظهار داشت: روي درياچه حدود يک متر نمک پوشيده شده است که در صورت انتقال آب، سنگيني آب سفره هاي زيرزميني را تحت تأثير قرار مي دهد.

وي ادامه داد: بايد در اين مسير اتفاقات خوبي بيافتد يعني، آبخيزداري در حد مطلوب باشد همچنين در بحث تغذيه سفره هاي زيرزميني کار شود و بتوان تبخير و دماي هوا را کاهش داد.

*خطر ورود شن هاي روان به مرکز ايران




وي با اشاره به اينکه نمک درياچه به فوق اشباع رسيده اذعان داشت: درياچه اروميه در زمان پرآبي از 180 تا 220 گرم در ليتر نمک دارد اما حالا که تبخير زياد شده و ورودي آب هم کاهش پيدا کرده متأسفانه ميزان نمک به فوق اشباع رسيده و نمک کريستاليزه مي شود.

وي در ادامه افزود: به واسطه پس روي آب سرعت کويري شدن درياچه افزايش پيدا کرده اين درحاليست که در سال گذشته چندين کانون ريزگرد را شناسايي کرديم و طي يک ماه گذشته شاهد بادهاي نمکي بوديم که بعضي از روستاها و شهرها را تحت تأثير قرار داد.

وي ادامه داد: ضمن اينکه چند کانون شن هاي روان در اطراف درياچه شناسايي کرديم که اگر از حالا به فکر آن نباشيم و اقدامات اصلاحي انجام نشود در آينده اي نزديک تا مرکز ايران را تحت پوشش قرار مي دهد. 

عباس نژاد با اشاره به راهکارهاي تثبيت نمک گفت: با بررسي هاي کارشناسي مجوز برداشت نمک را براي مصارف صنعتي و محلي صادر کرديم همچنين در جاهايي که پس روي آب داريم پوشش گياهي از گونه هاي بومي خود پارک در دستور کار قرار گرفت و با برخي از دانشگاه هاي براي مطالعه ميزان پراکنش ريزگردهاي نمکي قرارداد بستيم.

*19راهکار نجات درياچه اجرايي نشد



مديرکل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان غربي گفت: خوشبختانه دولت يازدهم توجه ويژه اي به درياچه اروميه دارد و با هماهنگي وزارت نيرو و جهاد کشاورزي اقدامات خوبي شروع شده است، رايزني هايي انجام شده و ستاد ملي هم چندين جلسه برگزار کرده اند.

وي ادامه داد: پس از تجميع پيشنهادات 19 راهکار براي برون رفت از وضعيت درياچه تصويب و ابلاغ شد وعده داده اند که تأمين اعتبار شود که براساس آن عمده مسائل به روان آب ها که حکم رگ حياتي درياچه را دارند برمي گردد.

عباس نژاد با بيان اين مطلب که در بخش کشاورزي 70 درصد پرت آب داريم بيان داشت: بايد از طريق صرفه جويي در مصرف آب، تغيير الگوي کشت و اصلاح سيستم آبياري که اکثرا به صورت غرقابي است به سمت کيفيت و کاهش مصارف برويم البته اميدواريم با تخصيص اعتباراتي که قولش داده شده اين پروژه ها پيگيري شود و به نتيجه مطلوب برسد.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
علی
۰۹:۴۱ ۰۹ آذر ۱۳۹۲
تا کی هی از این هشدار ها باید بشنویم؟کی اقدامات اساسی اصولی مدبرانه رو شاهد خواهیم بود؟ خدای نکرده اگه دریاچه خشک بشه،اون موقع هست که همه شروع میکنن که باید فلان کارو میکردیم و ... بعدشم میشینیم حسرت خوری (کار ماهاست دیگه!)بابا فعلا که میشه کاری کرد،چرا نشستیم آخه ما؟!!!یه یا علی میخواد.