علیرضا شهاب، خواننده موسیقی پاپ کشورمان در گفتگو با خبرنگار موسیقی
باشگاه خبرنگاران گفت: خاستگاه موسیقی عاشورایی از تعزیه شروع شده و ریشه آن به کمی قبلتر و به زمانی که شیعیان در ایران برای عزای امام حسین(ع)، مرثیه میسرودند، برمیگردد.
وی اظهار داشت: در زمان مرثیه سرایی، مرثیه محتشم کاشانی بسیار مورد توجه قرار میگیرد و خوانندگان در دستگاههای آوازی ایران، کم کم شروع به چاوشی خوانی کردند پس میتوان خاستگاه موسیقی عاشورایی در ایران را، در ردیفهای آوازی ایران دانست.
**آواز خوانی در تعزیه وی در ادامه گفت: در تعزیه گروهی حق آواز خواندن داشتند که در دستگاه امام حسین (ع)، حضور داشتند و به طور کلی آوازهای عاشورایی در دستگاههایی همچون آواز دشتی، افشاری و چهارگاه، اجرا شده است.
** بهره گیری از سازهای بادی در موسیقی عاشورایی شهاب در رابطه با بهرهگیری از سازهای بادی در موسیقی ، بادی تصریح کرد: اتفاق جدیدی که در سالهای اخیر در حوزه موسیقی عاشورایی رخ داده، ورود سازهایی بادی همچون شیپور ونی، موسیقی عاشورایی در خلال دستگاههای آوازی بوده است.
وی افزود: موسیقی عاشورایی ترکیبی از شعر عاشورایی، ردیفهای آوازی، نمایش و سازهای ایرانی و خارجی است.
**نوحه سرایی و خاطرات ناصر الدین شاه وی با اشاره به بحث نوحه سرایی در خاطرات ناصرالدینشاه گفت: بحث نوحهسرایی نباید مغفول بماند همانگونه که در خاطرات ناصرالدینشاه، هر یک از دستههای عزاداری، نوحهها و نغمههای محلی ایرانی با یکسری اشعار محلی خودشان، سرا میدادند و این گونه در دستههای عزاداری شرکت میکردند.
وی خاطر نشان کرد: در قرن 21 زبان شعری و محاورهای ، تفاوت بسیاری پیدا کرده و میتوان گفت که پس از انقلاب در این زمینه نقش تازهای میتوان کشید و در ملودی سازی دیگر متکی به ردیف نیستم.
انتهای پیام/ص