سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روبرتو کارلوس:

برزیل بخت اول قهرمانی جهان است/تا کمتر از 10 سال دیگر به بهترین مربی تبدیل می‌شوم

روبرتو کارلوس مدافع برزیلی و اسطوره‌ای جهان، تیم ملی کشورش را در جهان بخت اول قهرمانی و خود را یکی از بهترین مربیان آینده فوتبال جهان می‌داند.

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، به نقل از سایت فدراسیون جهانی فوتبال "فیفا" روبرتو کارلوس یکی از بازیکنان اسطوره‌ای و سابق تیم ملی برزیل و باشگاه رئال مادرید است که در سال‌های اخیر موفق شده جام‌های متعددی را در قالب‌های متفاوت با تیم‌هایی که با آن همراهی داشته تجربه و کسب کند.

او که به دنبال تغییر دوران حرفه‌ای اش از بازیگری به مربیگری، هم اکنون سکان هدایت تیم سیاسپور، که پس از گالاتاسرای و بشیکتاش قرارداد را بر عهده دارد، قصد دارد به رویایش مبنی بر حضور با این تیم در لیگ قهرمانان اروپا رنگ حقیقت بخشید.

روبرتو کارلوس در گفتگوی مفصلی با سایت فیفا به چالش‌های زندگی حرفه‌ایش اعم از مربیگری و بازیگری پرداخته است.

تجربه نخست حضور شما در قالب یک مربی به زمانی بر می‌گردد که در تیم آنژی روسیه بازیکن مربی بودید، تجربه اول چطور بود؟ آیا به گاس هیدینگ (سرمربی آنژی) توانستید کمک کنید؟

تمام چیزهایی که من تجربه کرده‌ام و یاد گرفتم مربوط به زمانی است که به عنوان بازیکن مربی به تیم آنژی وارد شدم، من در 10 بازی برای تیم آنژی ظاهر شدم، من واقعاً از حضورم در آن مقطع زمانی و آن تیم بسیار خوشحالم و از تجربیاتی که کسب کردم هنوز هم استفاده می‌کنم و به چیزی که توانستم بسازم  افتخار می‌کنم، من می‌خواهم در مربیگری هم تاریخ‌ساز شوم مانند کاری که در دوران بازی گری‌ام کردم، هیدینگ در این راه به من کمک زیادی کرد، با او هر روز در مورد مسائل مختلف صحبت می‌کردیم، و می‌دیدم که چطور در شرایط سخت با مشکلات برخورد می‌کند، و اینکه می‌داند بازیکنان به چه چیزهایی نیاز دارند، من امیدوارم روزی به موفقیت او دست یابم و مانند او شوم.

وقتی که به عنوان یک بازیکن فوتبال بودید به هر آنچه که می‌خواستید رسیدید، آیا فکر می‌کنند در قالب مربی هم می‌توانید این کار را تکرار کنید؟

بله، تقریباً من از بازیکنان نمی‌خواهم به شدت و سخت تلاش کنند و من دوست دارم، بیشتر با آنها دوست باشم و آنها را بشناسم. برای این موضوع به شدت تلاش می‌کنم چرا که در نهایت اقدام بازیکنان را در بردارد، من سعی می‌کنم با مطبوعات،‌ بازیکنان، باشگاه خیلی دوستانه و صمیمی بدون هیچ حب و بغضی برخورد کنم.

اگر این طور عمل کنم کارم آسانتر می‌شود، من فکر می‌کنم بین 7 تا 10 سال دیگر دوران درخشانی را در مربیگری تجربه خواهم کرد.



به غیر از "گاس هیدینگ" چه مربیان دیگری در زندگی شما تأثیر گذاشته‌اند و شما از آنها الهام گرفته‌اید؟

لویز فلیپ اسکولاری،‌ فابیو کاپلو، دل بوسکه، حتی خوزه مورینیو (البته هنوز با او کار نکرده‌ام) من همیشه سعی می‌کنم به این مربیان نگاه کنم و از آنها یاد بگیرم با این ایده‌ها تمرین کنم، بعضی از مربیان نسل جوان هم قابل تحسین هستند مانند "پپ گواردیولا" بخاطر کار فوق‌العاده‌ای که با بارسلونا کرد و هم اکنون آن را در بایرن مونیخ ادامه می‌دهد، و "مایکل لوردراپ" هم اکنون کار بسیار بزرگی با تیم کوچکی مانند سوانسی انجام می‌دهد، آنها واقعاً می‌دانند چه کار باید انجام دهند، تا به موفقیت دست یابند.

چرا ترکیه و تیم سیواسپور را برای شروع کار مربیگری ات آغاز کردی؟

مردم ترکیه نقاط مشترک زیادی با برزیلی‌ها دارند، فنرباغچه واقعاً مرا به یاد سرزمینم می‌اندازد و طرفداران آن مرا بسیار دوست دارند، "سیواس" برای من بسیار جالب بود و پروژه پیشنهادی من برای یک مدت طولانی بود، مسئله‌ای که مرا به سوی آن جذب می‌کرد، من از قبل اطلاعات زیادی در مورد کشور ترکیه و فوتبال آن داشتم که این امر کارم را آسانتر کرد، من فکر می‌کنم  تیم "سیاوش " بازی زیبا و تکنیکی را به نمایش نی گذارد  که باعث می شود مردم از ما به نیکی یاد کنند، ما قصد داریم در فصل آینده به لیگ اروپا و هم اکنون نیز بستر مناسب را برای تحقق این هدف آماده کرده ایم.

بازیکنان تیم سیواسپور دربیرون دراز ترکیه شناخته شده نیستند.

برخورد آن‌ها وقتی که با یک مربی مانند شما که فاتح جام جهانی بودید چه طور بود؟

در ابتدای او که من به این باشگاه آمدم شگفت زده شدند، باآن‌ها به صحبت پرداختم، برایشان خاطرات وقتی که در تیم ملی برزیل بودم یا در مادرید زندگی می کردم را تعریف کردم واز تجربه بازی با زیدان، دیوید بکهام، رائول، رونالدو و روماریو برایشان گفتم، من سعی کردم تمام موفقیت‌هایم را برای آن‌ها به یاد بیاورم تا بتوانم رابطه بهتری با آن‌ها برقرار کنم و معتقدم آن‌ها هم می توانند آن‌جا باشند آن‌ها بازیکنان فوق العاده‌ای هستند،4یا 5 نفر از آن‌ها لژیونر هستند.

من آینده امید زیادی دارم و درگام اول نگاهمان به حضور در لیگ اروپاست.



کدام بخش برای تو آسانتر است روابط شخصی با تفکر در خصوص تاکتیک‌ها؟

من فکر می کنم چیزی مرا جذب می کند، ارتباطی که با باشگاه ، بازیکنان و طرفداران دارم، در مورد تاکتیک هم باید بگویم اگر همه باهم کار کنند به

موفقیت می رسند، من یک تیم خوب دارم، در جائیکه همه به یکدیگر احترام می گذارند، من به همه ی آن‌ها شانس بازی می دهم که هم در جام ترکیه وهم در لیگ ترکیه کار کنند واز همه آن‌ها تشکر می کنم سال گذشته در مصاحبه قبل از توپ طلا، صورت گرفت سیستم تهاجمی را تنها مناسب دانستید، آیا حال هم به عنوان مربی چنین نظری دارید؟

بله، من برزیلی هستم و می دانم که تماشاچی‌ها برای دیدن گل‌ها به استادیوم می آیند من در سیواس نیز بازیکنان را با سیستم 1-3-2-4 وارد زمین می کنم، ما همیشه حمله می کنیم، بین 5 تا 7 مهاجم داریم، من هیچوقت یک مربی تدافعی نخواهم شد.

البته در بازی برابر بعضی تیم ها مانند گاتاسرای، فنر باغچه و بشیکتاش ما در موقعیت حمله تیم های مقابل قرار می گیریم، اما در سایر بازی‌ها سعی می کنیم بیشتر حمله کنیم.

آیا مارسلو دیگر بازیکن برزیلی هم اکنون در رئال مادرید و تیم برزیل پست شما را بر عهده دارد، موفق می دانید ؟

مارسلو در دفاع چپ است او هم در تیم برزیل و هم در رئال مادرید این پست را برعهده دارد، وی بازیکن بسیار مهمی است، برزیل در این پست مهره‌های زیادی دارد مانند: مارسلو، ماکسول وفیلیپ لوپر که همه‌ی آن‌ها بازیکنان فوق‌العاده‌ای هستند، اما مارسلو بهترین است چراکه مدت زیادی در رئال مادرید حضور داشته است.

او اعتماد و توانایی‌هایش را نشان داده است ومن فکر می کنم پستی که بازی می کنم هم اکنون بهترین در جهان است، فقط تنها نکته نگران کننده درباره او مصدومیتش است و الی در سایر موارد او فوق العاده است.

شما رابطه بسیار خوبی با تیم رئال مادرید و تیم اسپانیا دارید؟

آیا پس از جام کنفدراسیون‌ها چیزی تغییر نکرده وهنوز اسپانیا را برای سال 2014 به عنوان یکی از مدعیان اصلی به شمار می آورید؟

آن‌ها خیلی قوی هستند و می توانند به عنوان یک رقیب نیرومند در جام جهانی حضور یابند، آن‌ها می دانند در جام کنفدراسیون ما برابر تیمی که 5 عنوان قهرمان را با خود یدک می کشد وبسیار قوی است بازی را واگذار کردنند واین را پذیرفته اند، وقتی من این طور صحبت می کنم، منظورم این است که برزیل بهترین تیم است، برزیل بازیکنان فوق العاده‌ایی دارد اسپانیایی هم نمی خواهند برابر این تیم شکست خورند و اما دیدیم که درماه ژوئن این اتفاق افتاد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کارلوس ، برزیل ، فوتبال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.