سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:

اصلاح فرهنگ کار و تلاش بر اساس مبانی قرآنی/ میزان بهره‌وری در کشور پایین است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا زمانی که فرهنگ کار و تلاش بر اساس قرآن در جامعه اصلاح نشود هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هم نمی‌تواند ما را به توسعه همراه با عدالت برساند.

به گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران   قم؛  علی ربیعی پیش از ظهر دیروز در اختتامیه نهمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم و نخستین دوره مسابقات ترتیل قرآن و مفاهیم نهج البلاغه جامعه کار، تلاش و تعاون که در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد اظهار کرد: امام حسین(ع) به ما آموخت که در برابر ظلم و تزویر بایستیم و جانمان را فدای اسلام ناب کنیم.

وی افزود: امیدواریم برگزاری چنین مسابقاتی و تمام فعالیت‌های قرآنی سبب شود توفیق خدمت‌گزاری بیشتر به نظام اسلامی را پیدا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) با سخن و رفتار خود به مسلمانان درس می‌آموختند عنوان داشت: ایشان بر دستان یک کارگر بوسه زدند تا به مومنان بگویند ارزش کار چنین افرادی بسیار بالاست.

ربیعی با بیان اینکه فرهنگ پس‌انداز امروز در جامعه ما کم شده و لازم است این فرهنگ را ترویج کنیم خاطرنشان کرد: اگر هم پس‌اندازی صورت می‌گیرد خرد بوده و بیشتر به سمت سکه و ارزش رفته است و پس‌اندازی مولد محسوب نمی‌شود و نوعی فرهنگ منفی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تغییر نگاه به کار و کارگر در جامعه ایرانی عنوان داشت: قرآن و روایات اسلامی معنایی ویژه به کار بخشیده است در حالیکه کارگران و کارکنان امروز عقیده دارند حقوقشان به اندازه ساعات کاری نیست و اگر دو ساعت کار کنند برای آن میزان حقوق کافی خواهد بود.

وی گفت: حتی در جوامعی که سکولار هستند و نگاهی دینی به کار ندارند اخلاق حرفه‌ای یعنی تعهد اجتماعی به کار را به کار می‌گیرند ولی در جامعه ما کار به عنوان یک ارزش محسوب نمی‌شود.

ربیعی با بیان اینکه بر اثر برخی اتفاقات ارزش‌ها به حالت انفعال می‌روند خاطرنشان کرد: وقتی مردم می‌بینند برخی اقشار با کم‌ترین زحمت به حقوق بالا می‌رسند بر رویشان تاثیر می‌گذارد و رفتار دیگری از خود نشان می‌دهند که این امر نیازمند آسیب‌شناسی بر اساس مفاهیم دینی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: تا زمانی که فرهنگ کار و تلاش بر اساس قرآن در جامعه اصلاح نشود هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هم نمی‌تواند ما را به پیشرفت و توسعه همراه با عدالت برساند.

وی پایین بودن بهره‌روری را در کشور مورد توجه قرار داد و افزود: تا زمانی که این مشکل را برطرف نکنیم حتی با بالاترین فناوری‌ها هم راه به جایی نخواهیم برد؛ میزان بهره‌وری به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی در این میان نوع تعامل فرد شاغل با کار و تکنولوژی‌‌های موجود مهم است.

ربیعی با اشاره به تاکیدات قرآن بر روی کار گروهی و تعاون عنوان داشت: یکی از مشکلات ما در امر توسعه نگاه به زمان است؛ توجه قرآن برنامه‌ریزی و نگاه به آینده است در حالیکه ما از نظر فرهنگی به گذشته‌ها می‌نگریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جامعه موفق را جامعه آینده‌نگر دانست و گفت: نظم و وقت‌شناسی موجب توسعه می‌شود ولی در جامعه ما چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آموزه‌های اسلامی بر به جا گذاشتن خیرات تاکید دارند تا آیندگان بتوانند از آن بهره‌مند شوند ولی این فرهنگ هم در کشور ما رواج ندارد زیرا موسسات اقتصادی به سمتی می‌روند که به سرعت به بازدهی برسند.

ربیعی خیر جمعی و تاکیدات قرآنی در این زمینه را مورد توجه قرار داد و افزود: تصمیم‌گیری صحیح بر اساس کار کارشناسی و عقلایی فکر کردن و نیز عمل صالح مد نظر اسلام باید در اولویت قرار گیرد./

برچسب ها: قم ، وزیر ، کار ، تعاون ، اصلاح ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.