سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خواننده آلبوم "غزل عاشورا" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

موسیقی ریتمیک اصالت قطعات عاشورایی را زایل می‌کند

"محمد حشمتی" گفت: وجود موسیقی ریتمیک در فضای حماسی قطعات عاشورایی جایگاهی ندارد و سبب زایل شدن اصالت این موسیقی می‌شود.

"محمد حشمتی" خواننده موسیقی پاپ کشورمان متولد 26 تیرماه سال 1356 است وی تا به امروز قطعات بسیاری را اجرا کرده است که اذان می‌گوید یکی از خاطره‌انگیزترین آنان است  این خواننده همچنین به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان به انتشار آلبوم "غزل عاشورا" پرداخته است که به این بهانه به گفتگو با وی پرداخته‌ایم.

*آقای حشمتی آلبوم "غزل عاشورا" چگونه تولید شد؟


بزرگترین افتخار من در زندگی این است که بزرگ شده‌ی هیات‌های عزاداری هستم برای همین از سالها پیش در اندیشه‌ی تولید آ‌لبوم موسیقی در وصف مقام رفیع حماسه سازان کربلا بودم، اما توفیق اجرای این مجموعه در حال حاضر نصیبم شد.
همچنین پدرم مدرس قرآن و ذاکر افتخاری اهل بیت (ع) است و من از کودکی با  ارادت و عشق به خاندان پاک پیامبر (ص) پرورش یافته‌ام، به همین سبب عشق به اباعبدالله با من عجین است و من حتی در موسیقی پاپ نیز از حس حماسه‌ی واقعه‌ی عاشورا بهره می‌برم و آن را به کار می‌گیرم.

*فضای موسیقی عاشورایی و موسیقی پاپ چه تفاوت‌هایی دارد؟

فضای این دو حوزه بسیار متفاوت است ملودی‌های عاشورایی بسیار خاص است و به سبب سادگی، ویژگی‌های منحصر به فرد و استفاده از طبل و سنچ در القای احساس حماسی، در قلب شنوندگان رسوخ می‌کند.

*به نظر شما چه نکاتی باید در موسیقی عاشورایی رعایت شود؟

من معتقدم که اصالت موسیقی عاشورایی باید رعایت شود به عقیده من به کار بردن ریتم‌های تند و مدرن که هیچ ارتباطی به فضای عاشورایی ندارد دارای اصالت برای این موسیقی فاخر نیست و با مردم نیز نمی‌تواند ارتباط برقرار کند.
گرچه در این حوزه نیز کارهای شنیدنی و بسیار خوبی تولید شده است اما موسیقی ریتمیک در موسیقی حماسی عاشورا جایگاهی ندارد.

*از خاطراتتان در محرم برایمان بگویید؟

مرثیه خوانی پدرم برای من بسیار خاطره انگیز است، من نیز 5 سال در هیات‌های عزاداری به نوحه‌خوانی می‌پرداختم.

*در میان قطعات آلبوم "غزل‌ عاشورا" به کدامیک از ‌آنها بیش از سایرین علاقه دارید؟

تمامی قطعات این مجموعه را بسیار دوست دارم و با عشق و علاقه‌ای که از اعماق وجودم نشات می‌گیرد، اجرا کردم اما قطعاتی را که به پیشگاه مقدس حضرت عباس (ع) تقدیم کرده‌ام، برایم بسیار عزیز است زیرا من اصالتا آذری زبان و متولد تهران هستم و عموما اهالی اردبیل به قمر بنی هاشم ارادت ویژه‌ای دارند به همین سبب من هم دو قطعه "باب الحوائج" و "صحرای کربلا" را در وصف مقام حضرت عباس (ع) اجرا کردم.

*در آخر سخن پایانی خود را برای خوانندگان ما بیان کنید؟


امیدوارم در سالهای آتی نیز توفیق اجرا و انتشار مجموعه‌های عاشورایی نصیبم شود زیرا آوازم را مدیون قرآن کریم و خاندان پاک پیامبر اکرم (ص) هستم.

گفتگو: مینا طوطی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.