سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

ˈجوردˈ؛ روستایی به پهنای بی کرانه آسمان ایمان

جورد روستایی آسمانی با 37 کبوتر پرپر شده دوران حماسه ساز دفاع مقدس که عرش را از عطر شهدای خویش خوشبو کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ در کوهستان های شمال شهر رودهن دهکده ای هست با نام (جورد) و در آن دهکده خانه ای وجود دارد که پنج قربانی در راه خدا داده است: ˈسیدحمزهˈ (پدر خانواده) و چهار فرزند رشیدش ˈسیدکریمˈ، ˈسید داودˈ، ˈسیدکاظمˈ و ˈسیدقاسمˈ که تنها پنج شهید استان تهران و از افتخارات رودهن محسوب می شود.

جورد در اطراف رودهن است و رودهن در اطراف تهران. اما مظاهر دلفریب مدنیت و تمدن انسانی نتوانسته اهالی آن را از وطن ایمانی شان دور کند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: روستای جورد دارای 37 شهید دوران دفاع مقدس است و علاوه بر آن با داشتن 90 جانباز و آزاده، سرافرازانه در دروان جنگ تحمیلی ایفای نقش کرده است و شایسته است برای ورود به این روستا وضو داشت.

ˈامیر مرادیˈ افزود: این در حالی است که در ایام جنگ شاید جمعیت این روستا حتی به 200 نفر هم نمی رسید و با این اوصاف بیش از 90 درصد مردان و جوانان این روستا در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتند.

وی تصریح کرد: این روستا با داشتن یک خانواده با پنج شهید (شهید سید حمزه سجادیان و چهار فرزندش) و یک خانواده دو شهید (شهیدان سید جعفر و سید مصطفی سجادیان)، سرآمد روستاهای منطقه است و فداکاری و ایثار بی بدیلی به اسلام و انقلاب داشته اند.

می گویند روستای جورد غریب و دورافتاده است و جاده اش با نخستین برف زمستانه مسدود می شود. اما غریب آن کسی است که از وطن ایمانی خویش دور شده باشد. سید یحیی، کاظم و قاسم و کریم و داود نشان دادند که دهکده جورد از خیلی جاهای دیگر به عرش الهی نزدیک تر است و همین خود حدیثی مفصل است.

ای جورد! تو چه رشادت ها و دلاورمردی ها به چشم دیده ای! و چه غیور مردانی در دل پاکت خفته اند!

ای جورد! کوه های سر به فلک کشیده ات چه بلندنظری ها خلق کرده و چه جوانان رشید و والامقامی تقدیم مادر میهن داشته است!

جاده این روستا صعب العبور و تنگ است و طی این مسیر تداعی گر تردد انسان در جاده پر پیچ و خم و کوهستانی چالوس است؛ باریک و خطرساز.

اهالی این روستا که همگی از سادات می باشند با فداکاریها و جانفشانی هایشان دین خود را به انقلاب ادا کرده اند و اکنون وظیفه مسوولان است که با توجه هر چه بیشتر به این روستا قدردان دنیای انسانیت و شعور آنان باشند.

این روستا در زمان انقلاب اسلامی چند صباحی میزبان آیت الله طالقانی و آیت الله مهدوی کنی(رئیس مجلس خبرگان رهبری) بوده و همچنین سید شهیدان اهل قلم در زمان سفر به شهر رودهن و بازدید از روستای شهید پرور جورد در باره این روستا چنین گفت: می گویند روستای جورد غریب ودور افتاده است وجاده اش با اولین برفهای زمستان مسدود می شود اما می دانی برادر ، غریب آن کسی است که از وطن ایمانی اش دورشده باشد ، شهدای جورد نشان داده اند که دهکده جورد از خیلی جاهای دیگر به آسمان نزدیک تر است.

شایان ذکر است /رودهن در 35 کیلومتری شمالشرق استان تهران و در دامنه های ارتفاعات و آبروفتهای کوهپایه ای دیواره جنوبی البرزواقع شده است.

ارتفاع متوسط این شهر از سطح دریا 1850 متر و وسعت آن بیش از 200 کیلومتر مربع است.این منطقه بین طول جغرافیایی 55 و 51 و عرض جغرافیایی 43و 35 قرار دارد. به عبارت دقیق تر، مرز شمالی آن را خط الراس کوههای شمال لواسان تا گردنه امامزاده هاشم تشکیل داده است و در جنوب ، ارتفاعات کوه قوچ، سوری قلعه و ... این منطقه را از ناحیه مرکزی ایران جدا می کنند و آب و هوای معتدل دارد.

این بخش از دو شهر (رودهن) و (آبعلی) و دو دهستان( مهرآباد) و (آبعلی) و 15 روستا وآبادی تشکیل گردیده و در مجموع بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد که در حدود 35 هزار نفر آن در حوزه شهری و مابقی در روستا ها ساکن هستند

بخش رودهن از شمال با شهرستان آمل در استان مازندران، از شرق با بخش مرکزی دماوند، از غرب با بخش مرکزی تهران( شهرهای بومهن و پردیس) و از جنوب با کو ها و کویر های ورامین و پاکدشت همسایه می باشد./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.