سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه /

لباسهای سنتی بارزترین نماد فرهنگ مردم منطقه کرمانشاه

لباسهای سنتی بارزترین نماد فرهنگ مردم منطقه کرمانشاه و مشخص ترین نشانه اعتقادی ملی و راحت ترین وسیله انتقال فرهنگ است که به آسانی نیز تحت تاثیر فرهنگ های دیگر قرار می گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

بسیاری از کارشناسان و محققان بر این باور هستند که استیلای فرهنگی و تهاجم فرهنگی و سلطه پذیری در بسیاری از مناطق ابتدا از طریق پوشاک صورت می پذیرد. زیرا می توان با تغییر نوع لباس و پوشاک منطقه نوع معیشت، تولید، فرهنگ آن را دگرگون کرد و باعث تغییر تحولات اجتماعی شد. پایداری و تداوم این فرهنگ اعتقادی دینی سنتی بارز یعنی استفاده از لباسهای سنتی در زندگی روزمره مردم همچنان تداوم دارد.

به دلیل اینکه قومیتها و طوایف مختلفی در استان کرمانشاه زندگی می کنند هر یک دارای پوشش خاص و تن پوش ویژه ای می باشد. اما به دلیل مجاورت شباهت های به هم دارند همانند پیراهن های زنان در منطقه قصرشیرین که به پیراهن قصری معروف بوده و نوعی جلیقه خاص بر روی آن استفاده می شود و همان پیراهن با طراحی ساده تر در منطقه پاوه و اورامانات مورد استفاده قرار می گیرد یا استفاده از سربند برای زنان که در مناطق کلهر نشین گیلانغرب، اسلام آبادغرب و ... با توجه به نوع استفاده در مراسم انداز آن با نوع هرسینی بسیار متفاوت می باشد.

پوشاک و لباس های سنتی در هر منطقه زمینه بسیار مناسبی جهت تاثیر و تاثر فرهنگی به حساب می آید. چون لباس در هر منطقه نشان دهنده خط مشی فرهنگ و دین و اعتقادات می باشد. مثلا در اسلام خط مشی و دستورات در خصوص پوشش و لباس بانوان پوشاکی پوشیده می باشد که لباسهای سنتی منطقه کرمانشاه نیز همه پوشیده است تا آن حدی که به بلندای لباس کردی زنان تا پشت پایشان می رسد و از لحاظ رعایت حجاب در حد بالایی است و تمام نقش برجسته های تاریخی دورانهای مختف هخامنشیان، ساسانیان و .. از لباسهای پوشیده استفاده کرده اند و در تمدن ایران زمین پوشیدگی و رعایت مسائل اخلاقی اجتماعی جزو لاینفک فرهنگ است و تداوم این ارزش اخلاقی و اعتقادی برای پیشرفت جامعه ضروری و لازم است.

این خصایص بارز لباسهای سنتی باعث استفاده مردم از آن به عنوان تن پوشش مناسب گردیده است و بسیاری از مردم حتی برای لباسهای جدیدشان از طرح های گذشته الهام می گیرند. که خوشبختانه در همین راستا سعی در معرفی و رونق بخشیدن توسعه، حفظ و احیاء ارزشهای میهن خود کنیم. چرا که تداوم توسعه آن علاوه بر تداوم ارزشهای دینی، اخلاقی، اجتماعی عامل توسعه اشتغال بومی و فرهنگ ارزشمند خودی است ضروری است که بجای استفاده از لباسهای ناهنجار غربی و .. ارزشهای خود را توسعه دهیم و تلاش برای احیاء این هنر اصیل و بومی را داشته باشیم./س


برچسب ها: لباس ، سنتی ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.