سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

نقش بنیادی رئیس‌جمهور جدید افغانستان در همکاری‌های امنیتی با آمریکا

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: قرارداد امنیتی آمریکا و افغانستان را باید به عنوان نمادی از حضور غیرمستقیم نیروهای آمریکایی در منطقه دانست‌ که فعالیت‌های خود را در چارچوب ماموریت‌های آموزش نظامی و ماموریت‌های اطلاعاتی و امنیتی پیگیری می‌کنند.

"ابراهیم متقی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به پیمان امنیتی ایالات متحده آمریکا با افغانستان گفت: پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان مشابه پیمان منعقد شده آمریکا با عراق است، هرگاه کشوری در معرض حمله نظامی قرار گیرد یا زمینه برای شکل‌گیری تغییر بنیادین در ساختار سیاسی آن کشور به وجود آید، نشانه‌هایی از بی‌ثباتی، تغییر و دگرگونی راهبردی در آن به وجود خواهد آمد و امروز افغانستان پس از طالبان در چنین موقعیتی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: پیمان امنیتی ایالات متحده و افغانستان را باید در قالب الگوهای همکاری متقابل آمریکا با کشورهایی دانست که زمینه‌های لازم برای کنترل خلأ قدرت را فراهم می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه متذکر شد: مسئله اصلی آمریکا در افغانستان، مقابله با گروه‌های وابسته به القاعده و مجموعه‌هایی بوده که نیروهای بنیادگرا را باز تولید می‌کنند، در چنین شرایطی این کشور درصدد اعطای برخی از پایگاه‌های نظامی خود و همکاری به منظور آموزش نیروهای مسلح دولت افغانستان است.

متقی تاکید کرد:  رئیس‌جمهور جدید افغانستان در سال 2014 نقش بسیار بنیادینی در ارتباط با همکاری‌های امنیتی با امریکا خواهد داشت و باید بتواند زمینه‌های لازم را برای اجرای قرارداد امنیتی با ایالات متحده آمریکا را که پیش از این در 2012 به تصویب لویه جرگه رسیده بود را به وجود آورد.  
 
این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: براساس مفاد قرارداد امنیتی آمریکا و افغانستان، آمریکایی‌ها پایگاه‌های نظامی خود را در اختیار دولت افغانستان قرار می‌دهند تا از سوی دیگر بتوانند در شرایط اضطراری از خاک افغانستان برای انجام اقدامات نظامی تاکتیکی در منطقه بهره‌گیری کنند.

متقی تصریح کرد: قرارداد امنیتی آمریکا و افغانستان را باید به عنوان نمادی از حضور غیرمستقیم نیروهای آمریکایی در منطقه دانست که فعالیت‌های خود را در چارچوب ماموریت‌های آموزش نظامی و  ماموریت‌های اطلاعاتی و امنیتی پیگیری می‌کنند.         
 
این کارشناس مسائل استراتژیک پایان خاطر نشان کرد: تصمیم‌گیرنده اصلی در زمینه قرارداد امنیتی افغانستان و آمریکا با لویه جرگه بوده و این درحالی است که اجرای پیمان امنیتی توسط رئیس‌جمهور آینده افغانستان انجام خواهد گرفت.
 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.