سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

تغییر نگاه به سرمایه گذار از حرف تا عمل/ 800 واحد صنعتی فارس تعطیل است

"تغییر نگاه به سرمایه گذار" شعاری است که همه متولیان امر در استان فارس آن را سر می دهند اما این شعار هنوز به مرحله عمل نرسیده و مصداق آن را می توان در تعطیلی 800واحد صنعتی طی چند سال اخیر در این استان دانست.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران، استان فارس سالها به عنوان قطب الکترونیک و تا حدودی صنعت در کشور مطرح بود و کارخانه های بزرگی همچون، مخابرات راه دور، آزمایش، لاستیک دنا و.... در این استان فعال بوده اند.

اما پس از گذشت سال ها از این مباحث، استان فارس نه تنها صنعتی نشد بلکه صنایع قدیمی خود را نیز از دست داد به گونه ای که در حال حاضر دیگر از شلوغی مقابل کارخانه مخابرات راه دور در هنگام تعویض شیفت خبری نیست و کمتر کسی در کشور به این بحث توجه دارد که مراحل اولیه کارت سوختی که امروز در اختیار خودرو سواران است از همین کارخانه آغاز شد.

روزگاری کولر و یخچال آزمایش در منازل اکثر مردم استان فارس و استانهای جنوبی کشور وجود داشت در حالیکه امروز از آن شلوغی کارخانه آزمایش تنها یک ساختمان با چراغ های نیمه روشن باقی مانده و یاد و خاطره ای از تولیدات این کارخانه.

 

در این میان آنچه که بیش از مباحث دیگر جلب توجه می کند حضور و زمینه سازی جلب سرمایه گذار در استان فارس است که در مرحله اول باید راه ها را در مقابل سرمایه گذاران هموار کرد و سپس انتظار راه اندازی صنعت جدید در فارس را داشت.

طی چند سال گذشته همواره مدیران و مسئولین مختلف استان فارس سخن از تغییر در نوع نگاه به سرمایه گذار را مطرح  می کنند اما در حالیکه همگان به این باور در تغییر نوع نگاه رسیده اند اما هنوز در عمل مشکلاتی بر سر راه سرمایه گذاری در استان وجود دارد.

اینکه شعار تغییر در نگاه به سرمایه گذار چقدر در عمل نیز تحقق یافته باید از سوی خود مسئولان استان به صورت جدی پیگیری شود و با فراهم کردن پیش نیازهای سخت افزاری آن قدمی در این راه برداشته شود.

کم کردن بروکراسی اداری در راه صدور مجوزها، ارائه خدنمات مورد نیاز کارخانه ها در کوتاه ترین زمان، پرداخت تسهیلات مورد نیاز فعالان حوزه صنعت و تولید در حداقل زمان تنها بخشی از اقدامات عملی است که باید  از سوی مسئولان امر در راه جذب سرمایه گذاران انجام شود.

مجوز صنایع سه روزه صادر می شود

اما در این میان معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سئوال که مجوز راه اندازی صنعت طی چند روز در این مجموعه صادر می شود، گفت: صدور مجوز راه اندازی صنایع در این سازمان به طور الکترونیکی انجام می شود که مدت زمان آن سه روز است.

فریبرز رضازاده تاکید کرد: زمانیکه مدارک لازم ارایه شود سیستم فعالیت ها را انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به این سئوال که "به چه دلیل راه اندازی یک واحد صنعتی و سرمایه گذاری در این استان ممکن است ماه ها و یا سال ها طول بکشد" تاکید کرد: آنچه که سرمایه گذاران با آن مشکل پیدا می کنند در مرحله اول زمین مناسب برای اجرای طرح است و سپس باید برای دریافت تسهیلات به بانکها مراجعه کنند که این دو حرکت نیز در برخی از مواقع با مشکلات زیادی همراه است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس یادآور شد: بخش خدمات رسانی از دیگر مشکلات صاحبان صنایع است زیرا در برخی مواقع استفاده از خدمات برق، گاز، آب و... برای راه اندازی کارخانه ها مشکلاتی را به همراه دارد.

رضا زاده تاکید کرد: آنچه که مهم است باید در نوع نگاه به سرمایه گذار تغییر ایجاد کرد تا بتوانیم شاهد توسعه و رشد استان فارس باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که "چه کسی باید در نگاه خود به سرمایه گذار تغییر ایجاد کند"، گفت: همه بخش دولتی باید در نگاه های خود به بحث سرمایه گذاری تغییر ایجاد کنند تا شاهد کاهش بروکراسی اداری باشیم.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: مراحل پاسخ دهی به استعلامات باید تغییر کند تا سرمایه گذار چندین ماه در انتظار یک پاسخ نباشد.

800 واحد صنعتی در فارس تعطیل شد

رضا زاده در خصوص وضعیت صنایع استان فارس، گفت: طی چند سال گذشته حدود 800 کارخانه به دلایل مختلف در این استان تعطیل شده است.

وی افزود: گروهی پس از هدفمندی یارانه ها، مشکلات بانکی، سرمایه در گردش مجبور به تعطیل کردن کارخانه های خود شدند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس تاکید کرد: همانگونه که جامعه امروز تغییر کرده باید نوع نگاه بخشنامه ای، اجرا کنندگان و... نیز متناسب با جامعه امروز تغییر کند.

کارخانه های فعال نباید توسط بانکها تملیک شود

اما رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، تملیک کارخانه های فعال توسط بانکها را یک ضرر به استان فارس دانست و گفت: زمانیکه یک کارخانه در حال فعالیت است به چه دلیل بانکها به دلیل بدهی اقدام به تملک این مجموعه می کنند.

فریدون فرقانی تاکید کرد: سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی از جمله مهمترین مشکلات صنایع استان فارس است.

وی ادامه داد: نرخ بالای تسهیلات بانکی، بروکراسی و نوع نگاه به سرمایه گذاران باعث بروز مشکلات است که اگر خواهان سرعت بخشیدن به توسعه استان هستیم باید به اینگونه موارد توجه داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی شیراز با بیان اینکه در حال حاضر 280 واحد صنعتی در شهرک صنعتی شیراز تعطیل شده است، یادآور شد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید نظارت لازم را بر روی صنایع داشته باشد و به گونه ای به فکر رفع مشکلات آنها باشد.

فرقانی تاکید کرد: باید زمینه های حضور و فعالیت سرمایه گذاران را در استان فارس هموار کرد و در این راه تمام دستگاه ها باید همکاری لازم را داشته باشند./ش
برچسب ها: عنوان ، قطب ، الکترونیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.