سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

وقتی شکارچیان روز عاشورا هم به آهو رحم نمی کنند

یا ضامن آهو واژه ای بسیار مانوس در فرهنگ عامه مردم ایران زمین است که در اعتقادات دینی و فرهنگی جامعه شیعی قداست آن همچنان حفظ شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج آنچه از این دعای پرمسما و پرتکرار ˈیا ضامن آهوˈ محبان امام رضا(ع) در ذهن انسان تداعی می شود، ضرورت الگوگیری از فعل نیک آن امام همام در امان دادن به جان و زندگی یک حیوان بی زبان و پرهیز از یک فعل نهی شده که همان صید آهوست.
با وجود این همه آموزه دینی و اهمیت حمایت از گونه های ارزشمند حیات وحش و تقبیح فرهنگ شکار باز تکرار شکار گونه های حیات وحش نظیر شکار یک راس کل (پازن) آن هم در روز عاشورا در منطفه حفاظت شده خاییر کهگیلویه وبویراحمد باعث آزرده خاطرشدن دوست داران محیط زیست شد.
در روزی که محبان ضامن آهو سرگرم برگزاری آیین های عزاداری و ماتم سرور و سالار شهیدان بودند و کمتر کسی تصور انجام فعل قبیح شکار در چنین روزی را داشت ،افرادی با سوءاستفاده از قداست و حرمت این روز اقدام شکار یک راس کل پیر در منطقه تنگه ندیده منطقه حفاظت شده کوه خاییز کرده اند.
بروز این نوع حوادث و تهدید حیات وحش در حالی است که فرهنگ شکار یک سنت دیرینه است که امروزه ضرورت حفظ محیط زیست و صیانت از سلامت و پایداری حیات وحش آن را به امری مذموم و منسوخ شده تبدیل کرده است.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد پدیده شکار را یک ضعف فرهنگی خواند و در این باره می گوید: حل ریشه ای این مشکل نیازمند تلاش فرهنگی و همگانی و تقبیح فرهنگ شکار است.
عطاپورشیرزاد با بیان اینکه درصد معدوی از افراد جامعه هنوز مترصد شکارند،اظهارکرد: مقابله با این ناهنجاری و حفظ گونه های محیط زیست نیازمند همکاری بین بخشی و اطلاع رسانی بیش از پیش جامعه رسانه ای است.
رییس اداره محیط زیست کهگیلویه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج گستردگی وسعت مناطق حفاظت شده از جمله منطقه حفاظت خاییز را که حدود 33 هزار هکتار وسعت دارد، یکی از مشکلات محیط زیست در جلوگیری از تعرض افراد سودجود به این مناطق اعلام کرد.
سید قدرت علی پور با اشاره به شکار یک راس کل ۱۳ ساله از سوی شکارچیان غیر مجاز در کوه خاییز افزود: اوج وقاحت این حادثه زمانی تلخ تراست که شکارچیان ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را برای امر مذموم شکار انتخاب می کنند.
این مسول محیط زیست اظهار کرد : محیط بانان پس از دریافت خبر شنیدن صدای شلیک گلوله در یکی از ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز به منطقه اعزام شدند اما تلاش آنها برای شناسایی و دستگیری مجرمان به جایی نرسید.
علی پور با بیان اینکه تلاش برای شناسایی متخلفان تحقیقات از منابع محلی ادامه دارد،اظهار کرد: ماموران محیط زیست سر این گونه جانوری پیدا کردند که سن این حیوان قوی جثه با بیش از 100 کیلوگرم وزن 13سال تعیین شده است.
وی با بیان اینکه کل بکی از گونه های ارزشمندحیات وحش است افزود: متوسط عمر این گونه جانوری ۱۶ سال است.
علی پور بیان کرد: منطقه حفاظت شده خاییز با 33 هزار هکتار وسعت دارای دو پاسگاه حفاظتی و هفت نیروی مامور است.
وی از مردم ،شوراهای اسلامی ،سارمانهای مردم نهاد،دوستداران محیط زیست و مسوولان محلی خواست تا در زمینه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و تقیبح فرهنگ شکار بیش از پیش با محیط زیست همکاری کنند./س
برچسب ها: شکارچیان ، روز ، عاشورا ، آهو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.