سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی کابوس وحشتناک برخی‌ها، غذای لذیذ دیگران می‌شود

مواد اولیه غذاهای برخی مناطق دنیا کابوس وحشتناک دیگران در دیگر نقاط دنیا است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی  باشگاه خبرنگاران آثار تاریخی و مناظر دیدنی دنیا هرچقدر هم در دور دست‌ها باشند به کمک تکنولوژی و تجهیزات تصویری می‌توان در دستهٔ عموم قرار داد، اما برخی از هنر‌ها و دیدنیهای سایر ملل را به آسانی نمی‌توان آنطور که باید به دیگران معرفی کرد. مثلا نوع غذایی که اسکیمو‌ها در قطب شمال می‌خورند با غذای مناطق دیگر خیلی متفاوت است یا شیوه غذا خوردن مردمان سرخ پوست آمریکای جنوبی با آداب غذاخوردن مردمان کشورهای اسکاندیناوی زمین تا آسمان متفاوت است و...

ضمن اینکه طعم واقعی غذاهای مناطق مختلف را با هیچ عکس و تصویری نمی‌توان به دیگران معرفی و منتقل کرد مگر اینکه خود علاقمندان آن را از نزدیک چشیده و مزه کنند.

براساس این گزارش گردشگری غذایی در چند سال اخیر علاقمندان زیادی را در سراسر جهان مجذوب خود کرده و سالیانه بسیاری از مردم جهان برای دیدن و چشیدن غذاهای محلی دیگر نقاط جهان به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کنند.

کشور ایران به تناسب سنت‌ها و مناسبت‌های مختلفی که دارد و همچنین با برخورداری از اقوام گوناگونی که در چهار گوشه این کشور پهناور زندگی می‌کنند، رنگین کمانی از غذاهای متنوع محلی را دارد که شاید برای خیلی‌ها هنوز هم ناشناخته مانده باشد.

فرامرز لازمی، کار‌شناس گردشگری و مربی آشپزی فنی و حرفه ایی می‌گوید: گردشگری غذایی یکی از عوامل مهم در جذب گردشگران است اما ظاهرا به چشم نمی‌آید و شاید دلیلش این است که گردشگران این غذا‌ها را جز سنت مردمان آن منطقه به حساب آورده و بیشتر روی فرهنگ‌ها تأکید می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: خوشبختانه اخیرا در ایران نیز به نسبت سایر جوامع، جامعه اقبال خوبی به گردشگری آشپزی نشان داده و اکنون رشد چشمگیر آموزش آشپزی در هتل‌ها و مکان‌های دیگری که مراجعه گردشگران است را شاهد هستیم.

اما غذا و متعلمات آن در طول زمان علاوه بر اینکه یکی از مایحتاج اصلی زندگی و حیات انسان‌ها بوده بلکه در برخی مواقع از آن برای ضربه زدن و یا نابودی رقیب نیز استفاده شده است. مثلا تحریم قند از طرم مردم در زمان اوج مشروطیت یک راهکار مناسب برای پیروزی بر دشمنان بود.

این مثال را از آن جهت زده که الیکا پان زی گردشگر اسپانیایی که برای دیدن تنوع غذایی به استان یزد سفر کرده می‌گوید: برای من شیوه چایی قندپهلو خوردن ایرانیان که در فیلم‌ها زیاد دیده بودم، بسیار جالب بود و برای دیدن و تجربه آن و اینکه قند چگونه تولید و استفاده می‌شود، به ایران آمده‌ام.

این گردشگر اسپانیایی تنوع غذایی ایران را بی‌شباهت به فرش ایران نمی‌داند و اضافه می‌کند تنوع طرح و نقش‌های فرش ایرانی برایم همیشه جذاب و پرهیجان بوده وقتی بیشتر مطالعه کردم احساس کردم در مناطق مختلف ایران غذاهای متنوعی پخته می‌شود که از نظر تنوع بی‌شباهت به طرح و نقش فرش‌های دستبافت ایرانی نیست.

تنوع غذایی نه تنها در ایران بلکه در سایر ملل نیز عاملی برای جذب گردشگران شده هر چند که برخی از این غذا‌ها برای برخی دیگر بسیار لذیذ و خوشمزه و برخی دیگر از غذا‌ها باعث کور شدن اشت‌ها و ذایقه بازدید کنندگان می‌شود.

 مثلا خوردن سوسک و نوعی کرم خاکی در چین امری عادی است در حالیکه برخی از گردشگران، حتی بسیاری از مردمان خود ما از دیدن آن وحشت می‌کنند. در عوض کله پاچه ایرانی غذای لذیذ و اصلی بسیاری از سحرخیزان است، در حالیکه الیکا پان زی با تعجب به دستان آشپزی چشم دوخته که در حال در آوردن چشم و مغز کله پاچه برای صرف صبحانه مشتریانش هست.

این گزارش می‌افزاید، در حالیکه مواد اولیه غذاهای لذیذ برخی مناطق دنیا، کابوس وحشتناک برخی دیگر است، اما همین جالب بودن شیوه تولید، پخت و صرف آن عاملی برای جذب گردشگر بنام گردشگری غذایی شده است.

گزارش از : رضا شوکتی


انتهای پیام/رس

برچسب ها: غذا ، کابوس ، گردشگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.