سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری روسای مجلس ایران و اندونزی؛

لاریجانی: حادثه بیروت عجز جریان‌های افراطی را نشان می‌دهد/مرزوقی: اندونزی به دنبال وحدت کشورهای اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سطح روابط تجاری ایران و اندونزی افزایش می یابد و سفر رئیس مجلس نمایندگان این کشور به ایران در این راستا موثر است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی عصر امروز در نشست مشترک خبری با مرزوقی علی رئیس مجلس نمایندگان اندونزی گفت: آقای مرزوقی علی رئیس مجلس اندونزی و هیئت همراه به دعوت پارلمان ایران به کشورمان آمده اند.
 
وی افزود: کشور اندونزی بزرگ، پرجمعیت و مسلمان است و از این جهت برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: ما با کشور اندونزی در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روابط خوبی داریم و همکاری پارلمانی دو کشور نیز مطلوب است.  
 
لاریجانی افزود: سفر آقای مرزوقی علی را برای توسعه روابط دو کشور موثر می دانیم و در مذاکراتمان نیز بر بالا رفتن سطح روابط تجاری تاکید کرده ایم. 

رئیس مجلس همچنین عنوان کرد: نگاه ایران و اندونزی نسبت به مسائل جهان اسلام بسیار نزدیک است و ما از موضع اندونزی در مسئله هسته‌ای ایران تشکر می‌کنیم و امیدواریم سفر آقای مرزوقی علی باعث گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها شود.  
 
در ادامه مرزوقی علی رئیس مجلس نمایندگان اندونزی نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: در ملاقات‌های زیادی که با لاریجانی داشتیم مشخص شد که نظرهای نزدیک نسبت به هم داریم.  
 
وی با اشاره به ملاقات خود با علی لاریجانی در نشست اوگاندا تصریح کرد: در آن زمان برای انتخاب رئیس سه کاندیدا از ایران، اندونزی و ترکیه که هر سه علی نام داشتند مشخص شده بود که در ‌‌نهایت من به عنوان رئیس دوره‌ای در اوگاندا انتخاب شدم.  
 
مرزوقی علی ادامه داد: سفر ما به ایران سفر به کشور دوست است و می‌تواند تاثیر زیادی در گسترش روابط دو کشور داشته باشد.  
 
وی با تاکید بر قدمت هزار ساله روابط ایران و اندونزی ادامه داد: روابط سیاسی ایران و اندونزی هیچگاه مشکلی نداشته، روابط اقتصادی این دو کشور نیز خوب است ولی هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده است.  
 
وی اظهار کرد: اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان است که می‌تواند تاثیر خوبی را در ارتقای روابط دو کشور بگذارد.  
 
رئیس نمایندگان مجلس اندونزی افزود: امیدواریم این سفر بتواند همکاری ایران و اندونزی را در همه زمینه‌ها بیشتر کند چرا که این روابط نه تنها بین دو دولت است بلکه بین دو ملت شکل گرفته است.  
 
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان همکاریهای پارلمانی را بخشی از دیپلماسی دو کشور دانست و گفت: روابط ایران و اندونزی خوب و قابل گسترش است و ما اشتراکات خوبی درباره موضوعاتی نظیر فلسطین و تحرکات حساس در منطقه داریم.  
 
وی ادامه داد: از کشور اندونزی برای موضع گیری‌های آن نسبت به رفتارهای افراطی و تروریستی تشکر می‌کنم چرا که در این باره مواضع قاطعی از خود نشان داده‌اند.  
 
لاریجانی گفت: در بحث مناقشات که در اندونزی به وقوع پیوسته که جنبه فرقه‌ای نیز داشته روسای این کشور دیدگاه‌های روشنی درباره همزیستی مسالمت آمیز فرق اسلامی اتخاذ کرده‌اند.  
 
رئیس مجلس کشورمان با اشاره به حادثه امروز لبنان گفت: این اتفاق عجز جریان‌های افراطی را نشان می‌دهد معمولا جریان‌هایی که به نقطه آخر می‌رسند به این تحرکات دست می‌زنند، آنچه باید توجهات به آن جلب شود این است که در پشت صحنه این جریانات چه کشورهایی هستند.  
 
رئیس مجلس تاکید کرد: اقدامات تروریستی، توحش بانیان آن را نشان می‌دهد و باید توجه شود که این وجهه بدی برای اسلام درست می‌کند، اقدامات این چنینی تاثیری در مواضع ایران در خصوص ایجاد وحدت در فرق اسلامی ندارد.  
 
لاریجانی خاطر نشان کرد: وحدت اسلامی در تسنن و شیعه استراتژی دقیق جمهوری اسلامی ایران است که بر آن ایستادگی می‌کند، جریان‌های افراطی و تندرو دشمن همه مسلمانان هستند.  
 
در ادامه مرزوقی علی رئیس مجلس نمایندگان اندونزی ضمن تایید مواضع رئیس مجلس کشورمان گفت: در سیستم دمکراسی در اندونزی پارلمان قدرت خاصی دارد وهمه توافق نامه‌ها و تفاهم نامه‌ها باید به تصویب مجلس اندونزی برسد.  
 
وی ادامه داد: پارلمان نماینده مردم است که از سوی آن‌ها انتخاب شده به همین خاطر حضور من به نمایندگی 250 میلیون نفر از مردم اندونزی است.  
 
وی ضمن تاکید بر پرجمعیت بودن کشور اندونزی ادامه داد: اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان خواستار همکاری کشورهای اسلامی است چرا که این کشور‌ها می‌توانند نهضتی برای کشورهای جهان اسلام باشند.  
 
رئیس مجلس نمایندگان اندونزی تصریح کرد: در نشست‌های منطقه‌ای و بین المللی اندونزی به دنبال وحدت کشورهای اسلامی است و ما راجع به مسائل منطقه‌ای نگاه نزدیک به ایران داشته‌ایم.  
 
وی افزود: کشور فلسطین باید استقلال پیدا کند و موضع گیری ما این است که کشوری که می‌خواهد مستقل باشد نباید تحت سلطه کشورهای دیگر قرار گیرد و نباید بین برادران در یک کشور کشتار شود.  
 
وی ضمن محکوم کردن حادثه امروز بیروت گفت: امیدوارم قربانیان این ترور‌ها به شهدا بپیوندند، آنچه امروز در بیروت اتفاق افتاد چند سال گذشته در اندونزی به وقوع پیوسته بود.  
 
مرزوقی علی گفت: تروریسم به خاطر عدم عدالت ایجاد می‌شود و کس دیگری سوار این موج می‌شود به همین خاطر ما همواره روند روبه رشد ترور‌ها را شاهدیم.  
 
رئیس مجلس نمایندگان اندونزی خاطر نشان کرد: ترورهای این چنینی چهره اسلام را خراب می‌کنند آن‌ها آدم‌های شکست خورده هستند که نمی‌توانند تحمل کنند که اسلام رحمت للعالمین است.

انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، نماینده ، اندونزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.