سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام /

تعطیلی تعدادی از پروژه های وزرات نیرو/ تکمیل سدهای ایلام پشت دربهای بسته اعتبارات ماند

چندین پروژه مهم وزارت نیرو در استان ایلام برای ادامه کار نیازمند اعتبار هستند و چند سد استان به دلیل نبود اعتبار کافی تعطیل شده است این درحالیست که استان ایلام به دلیل کم آب بودن نیاز فوری به تکمیل و بهره برداری از این سدها دارد.



به گزارشگروه استانها باشگاه خبرنگاران استان ایلام دارای ظرفیتهای منحصر به فردی در زمینه آب و سدسازی است و در این استان هم اکنون بیش از شش سد در حال ساخت وجود دارد.

هم اکنون سد سیمره و سد ایلام به عنوان دو سد ساخته شده استان ایلام نقش مهمی در دیگر بخشهای مختلف استان ایلام دارند و باعث به حرکت درآوردن بخشهای زیربنایی استان شده اند.

سد ایلام به عنوان منبع اصلی تامین کننده آب شرب ایلام به شمار می رود و سد سیمره که به پایان آبگیری خود نزدیک می شود نقش مهمی در تولید برق و تامین آب کشاورزی دارد.

یکی از مهمترین مشکلات پروژه های وزارت نیرو در استان ایلام نبود اعتبار کافی برای پروژه ها است که باعث شده روند حرکتی سد سازی در استان با کندی پیش برود.

هم اکنون مرحله تلمبه ذخیره سد سیمره به عنوان یک پروژه بزرگ در کشور به دلیل نبود اعتبار در مراحل ابتدایی به سر می برد و بسیاری از جوانان شهرستان بدره در انتظار اجرای این پروژه برای اشتغالزایی هستند.

سد سیکان در شهرستان دره شهر نیر به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده است و هنوز  جابجایی روستای فرهادآباد و ساخت  این سد تعیین تکلیف نشده است.

سدهای چناره، چزمان، چنگوله، سازبن نیز به سرنوشتی مبهم دچار شده اند و به دلیل نبود اعتبار متوقف شده اند و در این بین سد سازبن بعد از 16 به طور کلی تعطیل شده و طبق گفته مسئولان شاید دیگر ساخته نشود.

هم اکنون پروژه های وزارت نیرو نقش مهمی در اشتغال منطقه داشته اند و تعطیلی این پروژه ها باعث شده بیکاری در استان بیشتر شود هرچند در این بین نقش مهم این سدها در توسعه استان بی بدیل است.

وجود سد در استانی کم آبی مثل ایلام برای توسعه بخش کشاورزی و صنعت بسیار مهم و حیاتی است و هم اکنون پروژه های سدسازی می تواند آینده ای خوب برای استان رقم بزند.

در حال حاضر پتروشیمی ایلام نیاز شدید به آب دارد و در حال حاضر پروژه سد گلال برای این پروژه مهم تعریف شده که در مراحل اولیه به سر می برد و اگر این سد به بهره برداری برسد نقش مهمی در تولید پتروشیمی ایلام دارد.

آب شرب شهر ایلام در آینده با کمبودهایی مواجه می شود که برای این کار نیز تامین آب شرب شهر ایلام از سد سیمره پیش بینی شده که این پروژه نیاز به اعتبار دارد.

سدسازی به عنوان یکی از مهمترین بخشهای زیربنایی استان ایلام نقش مهمی در تامین آب، برق، توسعه و اشتغال استان دارد و تعطیلی و عقب افتادن پروژه ها باعث عقب افتادن کل استان می شود.

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: طرح های وزارت نیرو در استان با حضور نمایندگان مردم استان و مسئولان کشوری و استانی بررسی شده است.

وی بیان داشت: مسئولان، مدیران و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری و رفع مشکلات اعتباری طرح های وزارت نیرو در استان ایلام نشستی با قائم مقام وزارت نیرو در تهران برگزار کرده اند.

وی ادامه داد: در این نشست برای تکمیل و اجرای طرح های وزارت نیرو در استان بحث و مشکلات این طرح ها بررسی شده است.

شوهانی  افزود: در این نشست طرح های بزرگ و کوچک در حوزه وزارت نیرو که در طول سالها نیمه کاره مانده اند مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این نماینده ادامه داد: در این نشست درباره آب شرب شهر ایلام بحث شد و قرار شد سد سیمره بخشی از آب شرب ایلام را تامین کند.

شوهانی افزود: ساخت سد کرخه برای ایلام و خوزستان بوده و در برنامه آبیاری بالای 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای ایلام تعریف شده است.

وی بیان داشت: درباره کانال انتقال آب سد کرخه به استان نیز بحث و تبادل نظر شده است.

این مسئول اظهار داشت: سد چناره، سد جزمان و چنگوله و سد سازبن که 16 سال است که کلنگ زنی شده اما به بهره برداری نرسیده است.

این نماینده ادامه داد : مباحث مختلفی از جمله تکمیل سدها و تسریع در پروژه های مربوط به سد سازی به نوع استراتژیکی بررسی شد و تصمیمات خوبی گرفته شده است.

وی افزود: در بحث آب شرب، تخصیص آب از سد سیمره جز مصوبات این جلسه بود که آب سد سیمره در دراز مدت آب شهر ایلام را تامین کند.

شوهانی گفت: با برگزاری این نشست ها بخشی از مسائل و مشکلات طرح های وزارت نیرو در این استان مرتفع خواهد شد.

وی افزود: براساس ماده 180 اعتباری برای فعالیت های آبرسانی تخصیص پیدا کرده و 22 میلیارد تومان به استان ایلام  ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان استان این منابع ماده 180 را برای فعالیت های آبرسانی اختصاص دهند و بسیاری از پروژه ها را به بهره برداری برسانند.

امیدوار هستیم پروژه وزارت نیرو در استان ایلام که بیشتر شامل سدسازی هستند با تخصیص اعتبار خوب و به موقع باعث توسعه و اشتغال در استان شوند.

هم اکنون سد سیمره در استان ایلام به عنوان یکی از 10 پروژه مهم سدسازی در کشور محسوب می شود که در آینده نقش مهمی در کشاورزی، برق، آب شرب و..در استان خواهد داشت./ش

برچسب ها: پروژه های ، وزرات ، نیرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.