سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشت /

غنچه های بهار علم در گیلان شکفت/ نمایشگاه بین المللی رشت میزبان یار مهربان

نمایشگاه کتاب گیلان یکی از مهمترین رخدادهای فرهنگی استان به شمار می رود بنابراین از این فرصت باید بصورت بهینه و اصولی در راستای توسعه این خطه از شمال کشور بهره جست.




به گزارشگروه استانها باشگاه خبرنگاران سابقه برگزاری، کثرت شرکت‌ کنندگان و استقبال گسترده‌ مردم از دلایل اهمیت این رخداد بزرگ در استان است که باید غنیمت شمرد.

به هر ترتیب نمایشگاه کتاب از اهمیت خاصی برای ناشران برخوردار است به بهانه نمایشگاه ارتباطات خوبی میان ناشران و مخاطبان برقرار می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در این باره می گوید: جلوه بخشیدن به فرهنگ کتاب و کتابخوانی زمینه ساز ایجاد فضای مناسب نقد و پردازش دانایی و تولید اندیشه متعالی است.

اسماعیل جانعلی پور افزود: پویای فکر و پاکیزگی درون با مطالعه و آگاهی مهیا می شود، انسان دانا در هر شرایطی مسیر پر صفا و دل انگیز را بر راه غبارآلود ترجیح می دهد.

وی اظهارداشت: خواندن و حرکت از تاریک سرای نادانی به سوی بهشت دانایی و مبارزی مداوم با جهالت و نادانی از برجسته ترین توصیه های دینی و آموزه های گران قیمتی بوده که همواره به بشر گوش زد شده است.

مدیرکل کتابخانه های گیلان ادامه داد: کتابخوانی و عادت به مطالعه یافته ها تولیدات علمی فضایی دلپذیر برای تجلی و پرورش بیشتر ذهن و روان می گشاید و جسم و روح، سالم و با طراوت می ماند.

نمایشگاه کتاب نماد باروری فرهنگی یک ملت است

بدون شک نمایشگاه کتاب نماد باروری فرهنگی و نشان ‌دهنده حرکت سازنده یک ملت است و از سوی دستاوردهای معارف بشری را نیز به تمامی آحاد جامعه  معرفی می‌ کند.

نمایشگاه کتاب گیلان به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی استان بستری مناسب برای تعامل صاحبان فکر و اندیشه است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نمایشگاه کتاب گیلان را یک فرصت مغتنم برای استان دانست وگفت: نمایش آخرین دستاوردهای صنعت نشر، بروز خلاقیت ها و استعدادهای فعالان صنعت نشر و بهره گیری از دستاوردهای آن با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از مزیت های برگزاری نمایشگاه کتاب است.

غلامعلی جعفرزاده افزود: کتاب و کتابخوانی هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد.

وی همچنین با بیان اینکه نقش نمایشگاه‌ کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی انکارناپذیر است، اظهارداشت: بدون شک برگزاری نمایشگاه‌ های کتاب در استان و شهرستان ها موجب ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی خواهد شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان مطالعه و انس افراد یک جامعه با کتاب نسبت و رابطه مستقیمی با پیشرفت و حرکت رو به جلوی آن جامعه داشته که باید در این زمینه بیش از گذشته وارد میدان کار و عمل شد.

وی ادامه داد: استقبال بسیار خوب مردم از نمایشگاه کتاب بیانگر اوج شعور و فرهنگ مردم این مرز و بوم است، یادآورشد: مردمان این دیار دارای فرهنگی کهن و غنی هستند.

به هر ترتیب کتاب و مطالعه محور دانایی و انتقال دهنده است، یکی از اماکنی که غیر از مدرسه و سایر بسترهای فرهنگی در ترویج فرهنگ نقش دارد " نمایشگاه کتاب " است.

نمایشگاه کتاب یک گردهمایی فرهنگی است

برای رسیدن به وضعیت مطلوب فرهنگی و در پویایی و پیشرفت جامعه باید مطالعه صورت گیرد بنابراین نمایشگاه کتاب که یک گردهمایی فرهنگی است منجر به افزایش فرهنگ کتابخوانی در جامعه خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این ارتباط گفت: نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان با حضور ۴۰۰ ناشر در قالب ۲۰۰ غرفه از ۲۸ آبان ماه جاری در رشت دایر می‌ شود.

 علی اسماعیل پور با اشاره به برگزاری دویست و چهل و چهارمین نمایشگاه کتاب استانی در گیلان افزود: این نمایشگاه از 28 آبان تا 4 آذر ماه سال جاری در محل نمایشگاه های دائمی استان برپاست.

وی ادامه داد: نمایشگاه مزبور با حضور 400 ناشر کشوری و در قالب 200 غرفه دایر می‌ شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب از رخدادهای فرهنگی استان است، گفت: این نمایشگاه در ارتقای سطح زندگی مردم نقش بی‎بدیلی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه طی سال گذشته 11 استان به دلیل مشکلات اعتباری و عدم تامین مالی از برگزاری نمایشگاه کتاب صرفنظر کردند، اذعان داشت:  گیلان به دلیل توجه ویژه به فرهنگ کتابخوانی با وجود همه مشکلات اقدام به برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب کرده است.

اسماعیل پور با اشاره به اینکه نهمین نمایشگاه کتاب گیلان با تخفیف 40 درصدی برگزار می‌ شود، گفت: در این نمایشگاه 20 درصد از سوی وزارت ارشاد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و 20 درصد هم از سوی ناشران تخفیف کتاب اعمال خواهد شد.

هیچ رخداد فاخر فرهنگی در استان نباید تعطیل شود

وی افزود: شعار فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در برگزاری نمایشگاه کتاب این است که کمبود اعتبار یا نبود اعتبار نباید باعث شود هیچ رخداد فاخر فرهنگی در استان تعطیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان یادآورشد: نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان هر روز از 10 صبح تا 8 شب برای بازدید علاقه مندان در محل نمایشگاه‌های دائمی استان دایر است.

به گزارش خبرنگار نمایشگاه کتاب ترویجی است برای علم، هرچه علم ترویج پیدا کند جامعه دانایی محور می شود.

به هر حال نمایشگاه کتاب فرصت بسیار خوبی برای گیلان است تا ظرفیت ‌های فرهنگی این استان به نمایش در آید بنابراین از این فرصت مغتنم باید نهایت بهره برداری صورت گیرد./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.