سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران:

آثار فرانك لويدرايت و معماران ايراني بررسي مي‌شود

سیدعلیرضا قهاری گفت: انجمن مفاخر معماري ايران در يكصدو پنجمين گفتمان هنر ومعماري كه29 آبان ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار مي‌شود به بررسي آثار فرانك لويدرايت و معماران ايراني مي‌پردازد.

سيدعليرضا قهاري، رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: معماری ایران در طی چندین دهه، میزبان معماران بزرگی از جهان، به ویژه از کشورهای مغرب زمین بوده به طوريكه این معماران به دعوت مقامات رسمی و غیررسمی به ایران سفر کرده‌اند.

وي افزود: اين معماران  در جستجوی مفاهیم هنر شرق و آشنایی با معماری ایران، گاه سال‌ها در این کشور مانده و به آموزش در دانشگاه‌ها یا طراحی ساختمان‌ها، عمدتا به سفارش دستگاه‌های مسئول یا مهندسان مشاور، اشتغال داشته‌اند که از اين ميان مي‌توان به آندره گدار، ماکسیم دوبرول، فیلیپ جانسون و ویکتور گروئن اشاره داشت که  آثار ماندنی از خود نیز بر جای گذاشته‌اند.
 
قهاري تصريح كرد: یکی از شاخص‌ترین آن ها فرانک لویدرایت معمار برجسته امریکایی است که وی و همکارانش در مقطعی از معماری معاصر ایران حضور داشته و این همکاری در قالب "بنیاد رایت" تا سال ها بعد از مرگ وی نیز ادامه یافته است.
 
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران اظهار داشت: نظام عامری، معمار ایرانی که در آستانه 88 سالگی بسر می‌برد، در دهه پنجاه میلادی شاگرد و دانشجوی فرانک لویدرایت بوده وی سال‌ها بعد از آن به عنوان همکار (در قالب مهندسین مشاور نظام عامری – کمونه – خسروی) پروژه‌های مشترکی را در ایران با همکاری رایت اجرا نموده و سبب گردیده که ارتباطی سازنده بین دو طرف بوجود آید.
 
وي ادامه داد: فرانک لوید رایت (1959 – 1867) معمار و طراح داخلی و نویسنده امریکایی، مشهورترین معمار تاریخ این کشور به حساب می‌آید، ویژگی کار او برقراری هماهنگی و توازن بین انسان و طبیعت بوده که به عنوان معماری ارگانیک یا طبیعت وار شناخته می‌شود.
 
قهاري بيان كرد: رایت در زمان حیات از قراردادهای زمانه فراتر رفت و بیش از هرچیز بر سادگی و آسایش در کالبد فضا تاکید داشت و معتقد بود که " به تعداد انسان‌های دنیا، سبک خانه‌سازی وجود دارد"، از فرم‌های سخت و ثابت گریزان بود و عقیده داشت فرم بیرونی باید بازتابی باشد از زندگی درونی آن و اینکه معماری می‌بایست در خدمت زندگی و آسایش انسان های ساکن در آن قرار گیرد.
 
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران  تصريح كرد: اين معمار آمريكايي بیش از یک هزار بنا و سازمان طراحی کرده و 500 ساختمان را به پایان رسانیده است به طوريكه موزه گوگنهایم آخرین شاهکار او محسوب می‌شود که برای تکمیل آن 700 طرح ارائه داد و ساختمان موزه، به خاطر مشکلات فنی و تغییرات طراحی پانزده سال طول کشید و شش ماه پس از درگذشت وی در اکتبر 1959 به پایان رسید.
 
گفتني است؛ در یکصد و پنجمین گفتمان هنر و معماری  كه29 آبان ماه به همت موسسه تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی معاصردر موزه هنرهای دینی امام علی(ع ) برگزار می‌شود، نظام عامری روایت حضور خود در مجموعه "فرانک لوید رایت" را بازخوانی می‌کند و از پروژه هایی می گوید که به اتفاق وی و بنیاد رایت در ایران اجرا کرده است.

انتهای پیام/ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.