سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

پنج بار تخریب و بهسازی هم پل کهنه را نو نکرد

برای چندمین بار متوالی در چند سال اخیر، بازهم بخش هایی از پل تاریخی «کهنه» کرمانشاه تخریب شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

پل کهنه يکي از پلهاي تاريخي استان کرمانشاه در حاشيه شرقي شهر کرمانشاه، نزديک روستاي مرادآباد، بر روي رودخانه قره‌سو است که در گذشته عابران مستقيماً از روي آن عبور کرده و به دروازه شهر وارد مي‌شدند.

اين پل 186متر طول و ‌9 متر عرض دارد. پايه‌هاي اين پل به صورت شش ضلعي است که قسمت داخلي آنها با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده ولي روکار آنها بلوک‌هاي سنگي مکعب مستطيل است. در جلو پايه‌ها در جهت مخالف جريان آب، آبشکن‌هاي مثلث شکلي با سنگ‌هاي تراشيده و در کناره‌هاي پل، سيل برگردان‌هايي با سنگ‌هاي تراشيده ساخته شده‌اند.

پل کهنه داراي شش دهانه است که اين دهانه‌ها طاق‌هاي جناغي دارند که با آجر ساخته شده‌اند و ارتفاع متوسط طاق‌ها از کف رودخانه تا تيزه طاق حدود 4/4 متر است.

در نماي شمالي و جنوبي پل بر روي هر يک از آبشکن‌ها، پشتبندهاي آجري وجود دارد که تا سطح پل بالا آمده‌اند و بر روي پايه هاي سنگي، دهليزهايي ايجاد شده که داراي طاق جناغي است. حضور اين دهليزها و پشتبندهاي مدور دو طرف ورودي آنها، پل کهنه قره‌سو را به صورت يکي از زيباترين پل‌هاي دوره صفوي درآورده است.

پايه‌هاي سنگي اين پل احتمالاً متعلق به دوره ساساني است و با توجه به آجرهايي که در اطراف پل پراکنده است اين پل در دوره سلجوقي تعمير شده و در دوره صفوي به شکل کنوني بازسازي شده است.

از آنجایی که در اطراف این پل تاریخی، کوره های آجرپزی بسیاری وجود دارد، پل کهنه به مسیر پرتردد کامیونها تبدیل شده و همین موضوع سبب برخورد کامیونها با جداره های این پل تاریخی می شود به گونه ای که تا کنون این پل بارها تخریب و مجددا مرمت شده است.

علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : پل کهنه یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی شهر کرمانشاه و مربوط به دوران صفویه است.

وی با تایید تخریب مجدد بخش هایی از این پل تاریخی، افزود: گرچه مرمت بخش های تخریب شده این پل تاریخی وظیفه ذاتی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه است اما واقعیت آن است که تازمانی که از این پل تاریخی به این شکل (تردد کامیونهای سنگین) استفاده می شود، وضعیت همین است.

مرادی بیستونی تصریح کرد: چندین سال است که اداره‌ کل راه و شهرسازی موظف شده براي جلوگيري از تردد ماشين از روي اين پل تاريخي، در كنار آن يک پل جديد بسازد، اما به دلايل مختلف تا کنون اين كار انجام نشده است.

معاون ميراث فرهنگي استان کرمانشا، گفت: اگر آن پل ساخته شود، پل کهنه فقط پياده‌رو شده و از بروز چنين تخريب‌هايي جلوگيري مي‌شود./س

برچسب ها: کرمانشاه ، پل ، کهنه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.