سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

نقش برجسته ولگش در مجموعه تاریخی بیستون

«ولگش» یا «ولخش» از پادشاهان دوران اشکانی است که نقش برجسته ای از او در مجموعه تاریخی باستانی و ثبت جهانی شده بیستون کرمانشاه قرار دارد.

به‌گزارش‌باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، درباره «ولگش»، گفت : در دامنه کوه بیستون در 400 متری شرق نقش گودرز، تخته سنگ بزرگی قرار دارد که در روی آن نقش هایی کنده شده ‏است.

وی ادامه داد: این تخته سنگ چهار ضلعی منظمی و به بلندی 250 سانتی متر است که گرداگرد آن به شش متر می رسد. در سه جانب آن نقش ‏هایی با برجستگی کم حجاری شده است. نقش وسط مردی است به بلندی 180 سانتی متر با ریش توپی و سبیلی تاب دار و ‏گیسوانی بلند که موهای بلندش را تزئین کرده و نیم تنه ای ساده از کمربندی برمیان بسته که پنج حلقه کمربند آن به ‏خوبی دیده می شود.

مرادی بیستونی افزود: از حلقه میانی دو رشته روبان آویزان است، در دست چپ، جامی به بلندی 13 و دهانه 17 سانتی متر ‏قرار دارد و دست راست را بر فراز آتشدانی دراز کرده و چیزی را در میان انگشتان گرفته که در حال رها کردن در میان آتش ‏است.

وی گفت: آتشدان استوانه پایداری است به بلندی 72 سانتی متر و بر بدنه آتشدان کتیبه پارتی کنده شده است. کتیبه در 9 سطر از ‏بالا تا پایین آتشدان نوشته شده که به علت آهکی بودن سنگ به مرور قسمتی از آن محو و ناخوانا شده است. ‏

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، تصریح کرد: این نقش مربوط به ولگش پادشاه اشکانی است اما به دلیل فرسایش و موقعیت نامناسب استقرار این قطعه سنگ مشخص نیست که مربوط به کدام ولگش می باشد.

مرادی بیستونی خاطرنشان کرد: در طرف دیگر تصویر فرد جوانی است که لباسی شبیه لباس ولگش بر تن دارد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، نقش ، ولگش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.