سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

اما و اگر به بازار برنج رسید/ زیان در انتظار برنجکاران

نوسانات بازار برنج در هفته‌های گذشته باعث کاهش قیمت شلتوک در بازار شده و بسیاری از برنج‌کاران را با زیان فراوان مواجه کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ برنج یکی از محصولات کشاورزی است که بر سر سفره‌های ایرانی‌ حضوری بسیار پررنگ دارد اما متاسفانه برخی از اقدامات و روند قیمت‌گذاری این محصول چند سالیست موجب کمرنگی برنج بر سر سفره‌های مردم شده است.

قیمت نهاده‌های کشاورزی در سال‌ جاری رشد بسیار چشم‌گیری داشته است به نحوی که قیمت تمام شده برنج را با رشد 35 تا 45 درصدی مواجه کرده است ولی متولی اصلی خرید تضمینی برنج در خوزستان حاضر نیست قیمت کارشناسی تعیین شده خرید تضمینی را اجرا کند.

استقبال بسیار زیاد از کشت برنج در استان خوزستان در سال‌جاری در حال اتفاق افتاد که قمیت برنج در بازار آزاد روز به روز بالا می‌رود ولی این افزایش قیمت در خرید تضمینی این محصول هیچ تاثیری ندارد.

کشت بیش از 100 هزار هکتار از اراضی مستعد کشت برنج در خوزستان باعث شد تا بیش از 400 هزار تن برنج آماده برداشت باشد ولی کشاورزان از برداشت برنج امیدی ندارند زیرا قیمت تعیین شده در نقطه سربه سری است و باید تغییراتی در این بخش ایجاد شود.

*قیمت تعیین شده کف ممکن است

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستان در این زمینه اظهار کرد: بر اساس کارشناسی‌های انجام شده با حضور مسئولان در بخش‌های جهاد کشاورزی، تعاونی روستایی، غله، نظام صنفی کشاورزان و... قیمت خرید تضمینی شالی در استان خوزستان به صورت تضمینی 19 هزار ریال تعیین شده است.

مسعود اسدی افزود: قیمت تعیین شده برای برنج در استان خوزستان بر اساس افزایش‌های در نظر گرفته شده در همه بخش‌ها تعیین شده است و به این دلیل همه باید از این قیمت تبعیت کنند.

وی خاطر نشان کرد: از کشاورزان تقاضا دارم تا قیمت تعیین شده را محترم شمرده و برنج و شلتوک خود را زیر قیمت تعیین شده نفروشند تا قیمت در خرید محصول تثبیت شود.

رشد هزینه‌های جاری کشاورزی در خوزستان به حدی است که برداشت محصول با این قیمت در نقطه سربه سری هزینه‌ها و درآمدهای کشاورزان است و باید روند موجود اصلاح شود تا بتوان امید داشت سودی به جیب کشاورزان خوزستانی وارد شود.

خرید محصول برنج در بازار داخلی با قیمت بسیار ناچیز باعث می‌شود تا پای واسطه‌ها و دلال‌ها در بازار باز شود و به این دلیل باید مسیر را برای سودجویان در این بخش بست.

*صادرات شلتوک را آزاد کنید

رئیس نظام صنفی کشاورزان شوشتر در این زمینه اظهار کرد: در شرایط کنونی تعاونی روستایی اعلام کرده است که قیمت خرید تضمینی برنج تا سقف هر کیلویی 2 هزار و 700 تومان انجام می‌شود در صورتیکه این مهم انجام شود قیمت هر کیلوگرم شلتوک باید بین کیلویی یک‌هزار تومان تا یک‌هزار و 200 تومان تعیین ‌شود که این قیمت بسیار زیر قیمت تمام شده برنج در خوزستان است.

علی اسدی با اشاره به اینکه باید از کشاورزان در این بخش حمایت شود، افزود: نباید گذاشت تا کشاورزان زیان کنند و به این دلیل باید کوشید تا مقدمات صادرات محصول شلتوک را فراهم کرد تا کشاورز بتواند در بازارهای دیگر محصول خود را عرضه کند و سود بیشتری نصیبش شود.

وی خاطر نشان کرد: چگونه ممکن است که متولی خرید تضمینی برنج خوزستان قیمت تمام شده برنج را کیلویی 2 هزار و 700 تومان می‌داند ولی در حال حاضر برنج در بازار کیلویی 4 هزار تومان به فروش می‌رسد و این اختلاف قیمت بر چه اساسی وجود دارد.

وی با اشاره به قیمت تمام شده برنج در خوزستان گفت: در سال‌جاری قیمت تمام شده محصول برنج بین هر کیلویی یک هزار و 800 تومان تا یک هزار و 850 تومان تعیین شده است و این تعیین قیمت با حضور کارشناسان دستگاه‌های مختلف در این بخش است و همه نیز این کارشناسی را تائید می‌کنند.

اسدی با تاکید بر اینکه خوزستان برخی تلاش دارند تا این قیمت شکسته شود، عنوان کرد: از کشاورزان برای حمایت از صنف خود تقاضا داریم تا بر قیمت تعیین شده پافشاری کنند و محصول خود را زیر این قیمت تعیین شده نفروشند تا روند موجود اصلاح شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزان شوشتر ادامه داد: در ابتدای فصل کشاورزان و شالیکاران با مشکل تامین کود و بذر مواجه بودند و در پایان فصل نیز مشکلاتی مانند فروش محصول گریبان کشاورزان را می‌گیرد و این مسئله اصلا در راستای حمایت از بخش کشاورزی نیست.

اسدی تاکید کرد: باید به نحوی عمل شود تا کشاورزان برای کشت‌های آتی همراهی کنند و برای این مهم توصیه‌ها را برای کشت محصول بپذیرند و در صورت زیان در سال‌جاری کشت برنج برای سال‌ آینده کاهش خواهد یافت.

کشت برنج در سال‌جاری رشد فزاینده‌ای داشته است ولی اتخاذ سیاست‌هایی در راستای ناامید کردن کشاورزان از فعالیت در این حوزه بی‌شک در کشت بعدی تاثیرگذار خواهد بود و باید جلوی این روند گرفته شود./س
برچسب ها: اما ، اگر ، برنج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.