سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/ مدیر موسسه کتاب شیعه شناسی:

با ارزیابی آثار علمی باید به تولید اندیشه در حوزه تعلیم پرداخت

مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه عنوان کرد: تولید اندیشه به ارزیابی آثار علمی علمای گذشته در حوزه تعلیم و تربیت نیازمند است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام رضا مختاری با گرامیداشت روز کتاب، اساس تعلیم و تربیت و تولید اندیشه در هفته کتاب خوانی گفت:علمای شیعه از قدیم، پرورش را در کنار آموزش و تربیت را در جوار تعلیم می دانستند و به این عرصه اهتمام خاص داشتند.

وی با اشاره به نگارش کتابهای متعدد در حوزه تعلیم و تربیت افزود:در حوزه علوم دینی علمای شیعه کتاب های فراوانی نوشتند که در این زمینه معروف ترین کتاب منیه المرید فی آداب المفید و المفسید نوشته شهید ثانی در سده دهه هجری قمری می باشد.

وی تصریح کرد:شهید ثانی تلاش های علمی و مجاهدت های دینی فراوانی داشت که این کتاب گرانقدر را که اثری اخلاقی تربیتی و آموزشی می باشد را نگارش کرد و سالها با تلاش علمی خود در سال 65 در استانبول شهید شد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد:علمای شیعه و اساتید حوزه همچون میرزای شیرازی سفارشات فراوانی در زمینه تدریس این کتاب ارزشمند در حوزه های علمیه کرده اند و علمای معاصر نیز با بهره گیری از احادیث، آیات و نکات مهم این کتاب، ظرفیت های فکری خوبی را فراروی حوزه قرار داده اند و حاج علی اشتهاری روزهای پنج شنبه در حوزه بخش هایی از این کتاب را تدریس می کرد.

وی درباره محتویات این اثر گرانقدر در حوزه تعلیم و تربیت اظهار داشت:این کتاب وظایف استاد و شاگرد را در حوزه تعلیم و تربیت نسبت به یکدیگر به خوبی بیان و ریزه کاری های خوبی از منابع ارزشمند اسلامی و دیدگاه علمای پیشین در خصوص اهمیت تربیت در کنار تعلیم ارائه کرده است و حتی ابن جماء از علمای اهل تسنن نیز تحت تاثیر این کتاب قرار داشته اند.

حجت الاسلام مختاری خاطرنشان کرد:اثر مهم شهید ثانی با عنوان اخلاق 2 در حوزه های علمیه معاصر تدریس می شود و نکته های نابی را بیان می کند همچنین کتاب کشف المحجه اثر ابن طاووس نیز نکات مهم اخلاقی و تربیتی را در حوزه تعلیم بیان کرده است که این آثار باید مورد ارزیابی دقیقی قرار گیرد.

وی پیرامون تولید اندیشه در تعلیم و تربیت نیز گفت:خلق و تولید اندیشه نیازمند شناخت میراث علمی مکتوب از گذشتگان می باشد زیرا در قدم اول بدون شناخت این میراث نمی توان قدم های بعدی را در تولید و خلق اندیشه برداشت.

مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه بیان داشت:این منابع باید در معرض استفاده در حوزه های علمیه و دانشگاهها و در مرحله نهایی این آثار باید مورد نقادی و ارزیابی قرار گیرد و تا بتوانیم به تولید اندیشه دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد:تولید و خلق اندیشه در حوزه تعلیم و تربیت باید مبتنی بر آثار و کتاب های جا مانده از گذشته باشد تا به ضوابطی معین دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام مختاری در پایان در خصوص فعالیت های فرهنگی موسسه کتاب شناسی شیعه نیز عنوان کرد:این موسسه با تاکید بر ارزیابی آثار ارزشمند علمی علمای شیعه اهتمام خاصی دارد و درباره زندگی بزرگانی همچون شیخ آقا تهرانی و سید محسن امین صاحب اعیان شیعه فعالیت های علمی خوبی صورت پذیرفته است./س

برچسب ها: قم ، ارزیابی ، آثار ، علمی ، تولید ، اندیشه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.