سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کتابشناسی حسینی؛

«من مي‌گويم شما بگرييد»؛ مجموعه‌ای زیبا از اشعار عاشورایی

بعد از محتشم هم كم نبوده‌اند شاعراني كه تاج شاعري براي اهل بيت و اباعبدالله عليهم السلام روي سرشان قرار گرفته است. اگر با اشعار عاشورايي صفا مي‌كنيد، مجموعه شعر «من مي‌گويم شما بگرييد» را از دست ندهيد. اين كتاب را عليرضا قزوه جمع آوري كرده است و در آن از خود محتشم گرفته تا سعيد حداديان شعر دارند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ كتاب «من مي‌گويم شما بگرييد»، مجموعه از مرثيه‌هاي عاشورايي است كه آن را علي‌رضا قزوه گرد آورده است.

مرثيه‌هاي عاشورايي كتاب از سيف فرغاني، مولانا جلال‌الدين بلخي، محتشم كاشاني، اقبال لاهوري و شاعران صاحب اثر معاصر، همچون حميد سبزواري، محمدعلي مرادش و دهها شاعر معروف و مشهور معاصر و شاعران نوقلم، تشكيل شده است.
قزوه اين مجموعه را در پنج فصل و فصل اول آن به اين حسين كيست، با كربلا، با حسين، و فصل دوم را اي پدر جان همرهان بستند بار... به شهيدان هاشمي، حضرت علي‌اصغر، حضرت علي‌اكبر و حضرت ابوالفضل العباس(ع) اختصاص داده است. وي در فصل سوم به ناله عشق است و آتش مي‌زند (دمي با اصحاب وفادار امام حسين(ع)) و فصل چهارم را به گودال قتل‌گاه پر از بوي سيب بود يك شب و روز عاشورا) و فصل پنجم را به (زينب اسيري رفت و ما بر جاي بودمين) بعد از عاشورا اختصاص داده است و هر فصل با شاعران آورده شده است كه مرثيه‌اي در اين باب سروده‌اند.

علي‌رضا قزوه در مقدمه كتاب مي‌نويسد: اين سالهاي آخر، شعرهايي از اينجا و آنجا از برخي مداحان آشنا و نام‌آشنا مي‌شوم كه به جاي آنكه دل را باراني كند، دل را به درد مي‌آورد. برخي نيز داعية خودنمايي دارند، حال آنكه اصل در كربلا گم شدن است و به اصل خويش رسيدن. همين انگيزه‌اي شد تا اين اشعار را در دفتري فراهم آورم و هديه‌اش كنم به مداحان دل‌سوخته به‌خصوص آنان كه به لحن عاشورا تكلم مي‌كنند و حنجره‌شان وقف امام حسين(ع) و ياران او است.

مي‌توانستيم به جاي اين شعرها اشعاري انتخاب كنيم كه زرق و برق الفاظش امروزي‌تر باشد، اما فرمان از دل گرفتم و حكايت چنين شد كه مي‌بينيد. در اين دفتر ضعفهاي دستوري و زباني و به‌خصوص محتوايي كمتر به چشم مي‌آيد. حرير نور، شعري از محمدعلي مجاهدي را از متن مي‌خوانيم:
چون ديد به نوك ني‌سرش را خورشيد / بر خاك، تن مطهرش را خورشيد/
آرام، حرير نور خود را گسترد/ پوشاند برهنه پيكرش را خورشيد/

مجموعه شعر «من مي‌گويم شما بگرييد» در ۲۶۳ صفحه و پنج فصل به همت انتشارات سوره مهر به در سال ۱۳۹۰ به زیور طبع آراسته شده است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.