سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز /

کارخانه هایی که به مزایده می روند/ مراکز صنعتی و چوب حراج بر قامت تولید

کارخانه هایی که در استان فارس از عهده بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک برنیایند و از تولید بازبمانند و بانک نیز به این نتیجه برسد که امیدی به احیاء آنها نیست، عملا بعد از مدتی در تملیک بانک قرار خواهند گرفت و در نهایت به مزایده گذاشته می شود. مزایده ای که حکم چوب حراج بر قامت تولید خواهد داشت زیرا تضمینی وجود ندارد که برندگان مزایده علاقه ای به احیاء این واحدها و همچنین کار تولیدی داشته باشند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران چند روز پیش بانک صادرات استان فارس لیست اموال مازاد بانک را اعلام کرد که در آن اسامی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی مختلفی نیز وجود داشت.

این اموال و مراکز تولیدی شامل مواردی می شدند که از عهده تامین بازپرداخت تسهیلاتی دریافتی از بانک برنیامده و بانک نیز آنها را تملیک کرده و اکنون در مرحله مزایده قرار گرفته اند.

این مراکز شامل مراکز تولیدی خرما، یخ سازی، ظروف، نوشابه، بسته بندی خرما ، ظروف یک بار مصرف و... است که در لیست موارد مورد مزایده بانک صادرات قرار دارد.

اما نکته ای که کارشناسان امر بر آن تاکید دارند این است که اگر این واحدهای تولیدی که به طور حتم سهمی در اشتغالزایی بر عهده دارند توسط بانکها تملیک نشوند و با تعامل و تزریق نقدینگی دوباره به چرخه تولید و حیات بازگردند به طور حتم منعفت بیشتری برای استان فارس به ارمغان خواهند آورد تا با مزایده آنها فرصت اشتغالزایی برای همیشه از آنها سلب شود.

در شرایطی که حتی یک واحد تولیدی و صنعتی در یک شهرستان شرایط اشتغال آن منطقه را دگرگون می کند می توان به جای تملیک این واحدها شرایط احیای آنها را دوباره فراهم کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای سالامی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در موضوعاتی که مربوط به تعطیلی کارخانه است مدیریت استان باید ورود و مشکلات و مسائل را شناسایی کند.

جعفر قادری ادامه داد: در این راستا باید با مهلت دادن و یا حتی تامین وام از جاهای دیگر و شناسایی موانع اداری که باعث شده این واحد تولیدی به این روز بیافتد را شناسایی و برای رفع مشکلات آن اقدام کند.

ایجاد کلینیک برای واحدهای تولیدی مشکل دار

وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات این واحدها از سوی مدیریت استان بیان کرد: برای جلوگیری از اینگونه مشکلات مقرر شده که یک کلینیک برای واحدهای تولیدی در استان فارس شکل بگیرد تا واحدهایی که مشکل داشته و نمی توانند به کار خود ادامه دهند را کمک کند تا مشکل آنها حل و در زمینه تولید فعالیت داشته باشند.

نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی افزود: مزایده واحدهای تولید آخرین راه باشد نه اینکه مزایده به عنوان اولین راه مورد توجه قرار گیرد به همین دلیل باید تمام تلاش خود را کرد تا مشکلات این واحدها رفع شود نه اینکه با راهبردهای خشن اقدام کرد.

قادری تاکید کرد: اگر این راه های خشن استفاده شود دیگر واحد تولیدی باقی نمی ماند و تمام واحدها تعطیل می شوند.

وی گفت: در این راستا ضروری است که استاندار یک مشاور داشته باشد تا به این واحدهای تولیدی کمک کند و اگر مشکلی وجود داشت برای رفع مسائل و مشکلات اقدام کند.

نماینده مردم شیراز تاکید کرد: انتظار می رود استاندار و مجموعه صنایع و معادن در استان فارس ورود پیدا کرده و برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی کمک کنند.

وی گفت:  استانداری اطلاعات کافی در خصوص واحدهای تولیدی مشکل دار در استان دارد که باید برای برون رفت این واحدها از مشکل تلاش کند و نگذارد اینگونه چوب حراج به واحدهای تولیدی استان زده شود.

کارخانه های مزایده شده متروکه شده اند/ مراکز مورد مزایده 10 سال است که تعطیل هستند

اما در این خصوص مدیر بانک صادرات استان اعتقاد دارد که ظرف دو سال گذشته هیچ مرکز تولیدی و کارخانه ای تملیک نشده و اگر شرایط احیای آن فراهم بود با تزریق تسهیلات به ان واحد کمک شده است.

مدیر بانک صادرات استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: این واحدهای تولیدی واحدهایی هستند که بعد از اینکه نتوانسته اند تسهیلات خود را پرداخت کنند بانک نسبت به تملیک آنها اقدام کرده است.

حسینعلی شهریاری افزود: این واحدهای تولیدی مربوط به الان نیست بلکه هر کارخانه ای که هم اکنون به مزایده گذاشته شده 10 سال است که روی دست بانک است.

مدیر بانک صادرات استان فارس گفت: این کارخانه ها کارخانه های متروکه ای هستند که طی این سالها مانده و به این صورت نیست که کارخانه فعال باشد و بانک نسبت به تملیک آن اقدام کند.

وی تاکید کرد: این کارخانه ها 10 الی 15 سال است که تعطیل هستند و ماشین آلات آن کاملا فرسوده شده و اینگونه نیست که کارخانه ای که فعال است را تعطیل کنیم.

شهریاری ادامه داد: این کارخانه ها یا مالک، مجری یا مدیر آن متواری یا ورشکسته هستند و با نگاه غیر تولیدی ورود پیدا کرده و کارخانه را تعطیل کرده اند.

 مدیر بانک صادرات استان فارس با اشاره به اینکه سالها از تملیک این واحدها می گذرد، تصریح کرد: الان کارخانه ای که فعال است و کار می کند یا امیدی به آن است که احیا شود را تدبیر کرده و اگر معوقه بانکی داشته اما نشانه هایی از حیات در آن وجود داشته باشد دوباره به آن تزریق کرده تا جان گرفته و بدهی داده شود.

شهریاری گفت: در دو سال اخیر هیچ کارخانه ای که فعال بوده یا بخواهد فعالیت کند را تملیک نکرده ایم.

اما نکته دیگری که مطرح می شود این است که اکنون برخی از این واحدهای تولیدی در فضایی غیر از شهرکهای صنعتی قرار دارند و برندگان مزایده می توانند برای آن کاربری های دیگری غیر از تولید تعریف کنند. در این شرایط هیچ تضمینی وجود ندارد که با مزایده گذاشتن آنها این واحد تولیدی با بهره بردار جدید احیا شده و به تولید برگردد، موضوعی که شهریاری می گوید خریداران می توانند با نیت هرگونه بهره برداری وارد مزایده شود و بانک در این خصوص دخالتی نمی کند.

مدیر بانک صادرات استان فارس در خصوص برنده مزایده افزود: هر کسی که متقاضی خرید باشد ورود پیدا کرده و با نیت بهره برداری وارد می شود.

وی گفت: در این مزایده ها خریداری که با هر نیتی بیاید برای بانک مهم نیست و خود خریدار است که موضوع را بررسی می کند.

به هر حال به نظر می رسد در شرایطی که استان فارس نیازمند تعریف مشاغل جدید است احیای دوباره چنین کارخانه هایی می تواند خونی تازه وارد رگهای چرخه تولید استان کند و بانکها نیز در این خصوص می توانند با صبر و تحمل بیبشتر و در عین حال تعامل سازنده با مدیران واحدهایی تولیدی که انگیزه بالایی برای احیای واحد خود دارند اما به لحاظ مالی توان کافی را از دست داده اند داشته باشد.

از سوی دیگر مزایده کارخانه هایی که از چرخه تولید باز مانده اند نه تنها فرصت تولید را حداقل برای مدت طولانی از آن واحد دور می کند بلکه هیچ تضمینی وجود ندارد که بهره بردار جدید انگیزه انجام کارهای تولیدی را داشته باشد./ش

برچسب ها: مراکز ، صنعتی ، چوب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.