سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

شیر فله‌ای تهدیدی برای سلامت مردم است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، ضمن مخالفت با عرضه شیر فله‌ای در مغازه‌های لبنیات فروشی، گفت: این‌گونه محصولات سلامت شهروندان را تهدید می کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر نادر پرور، اظهار داشت: مسائل اقتصادی در روی آوردن مردم به مصرف شیر فله‌ای بی تاثیر نیست و با افزایش قیمت لبنیات مردم بیش از پیش به مصرف لبنیات سنتی روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که شیر و سایر محصولات لبنی بسته بندی و پاستوریزه می‌شود هزینه اضافی برای آن صرف می شود که قیمت آنها را افزایش می دهد، اما شیر فله‌ای و محصولات لبنی سنتی قیمت پایین تری دارند و هیچ نظارت بهداشتی بر آنها وجود ندارد.

به گفته این مسئول مصرف شیر فله‌ای و لبنیات سنتی تهدیدی برای سلامت افراد جامعه است و امکان بروز بیماری هایی از جمله تب مالت را تشدید می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه معتقد است شیر یک غذای کامل و یک فضای مناسب برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌هاست و مصرف شیر غیربهداشتی امکان ابتلا به مسمومیت های مختلف را فراهم می کند.

پرور ادامه داد: شیرهای فله‌ای در دما و شرایط خاصی که لازم است نگهداری نمی‌شوند و عرضه آنها به صورت غیربهداشتی انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه جوشاندن شیر نمی‌تواند همه میکروب‌ها و مواد مضر موجود در آن را از بین ببرد، یادآوری کرد: ممکن است جوشاندن شیر در از بین رفتن عامل تب مالت موثر باشد، اما آفلاتوکسین، سموم، باقی مانده‌ها و داروهایی که دام استفاده کرده و وارد شیر شده همچنان در آن باقی می ماند.

به گفته این مسئول زمان لازم برای جوشاندن این شیرها حدود دو دقیقه در دمای جوش و در حدود 70 درجه سانتیگراد است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه ضمن مخالفت با فروشگاه‌هایی که نسبت به عرضه شیر فله‌ای اقدام می کنند، خاطرنشان کرد: عرضه اینگونه شیر معمولاً در فروشگاه های ماست بندی انجام می شود که مجوز خود را از دانشگاه علوم پزشکی دریافت می کنند.

پرور در خصوص برخورد با عرضه شیر فله‌ای هم گفت: چنانچه دانشگاه علوم پزشکی وارد کار شود، اداره کل دامپزشکی استان هم آماده همکاری است که البته این کار نیازمند همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، فرمانداری و شهرداری نیز می باشد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: کرمانشاه ، شیر ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.