سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

کنترل تلفیقی آفات و تضمین امنیت غذایی در جامعه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مدیریت تلفیقی مشتمل بر به کار گیری تمامی روش های کنترل آفات بوده و درنهایت در صورت نیاز از سموم شیمیایی نیز استفاده می شود تا بتوان محصولی عاری از باقیمانده سم تولید نموده و از این طریق امنیت غذایی در جامعه تضمین و سلامت مصرف کننده حفظ شود.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: سمپاشی مزارع و باغات، دلیلی مهم برای آلودگی مناطق اطراف شده و از این رو باقیمانده ترکیبات سمّی در همه جا وجود دارد.

وی تشریح کرد: بررسی ها نشان داده اند که فقط 10 تا 20 درصد از آفتکش های مصرفی به صورت محلولپاشی برای کنترل موثر آفات در سطح گیاهان قرار گرفته و کمتر از یک درصد برای آفات مصرف می شوند.

ایرانی فام ضمن بیان نقش باد در حمل سموم گردی گفت و ادامه داد: در مطلوبترین شرایط 70- 50 در صد محلول یا گردهای سمّی در خاک قرار گرفته و یا به وسیله باد به مناطق دورتر حمل می شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: ضدعفونی بذر نیز از راه های مهم و موثر در کنترل بعضی از آفات و بیماری ها بوده و با این شیوه از مصرف زیاد سموم برای کنترل آنها در مراحل بعدی جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره ای به آلودگی محیط زیست با آفتکش ها اظهار داشت: اکثر آفتکش ها دارای دوام زیادی بوده و با داشتن ترکیبات پیچیده به آسانی در طبیعت تجزیه نمی شوند، بنابراین ضمن تاثیر بر روی آفات مختلف، آلودگی محیط زیست و تولیدات کشاورزی را نیز به دنبال دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با معرفی اصولی ترین شیوه برای کنترل آفات افزود: اصولی ترین و منطقی ترین شیوه کنترل عوامل خسارتزای محصولات کشاورزی مدیریت تلفیقی است.

ایرانی فام تاکید کرد: آفتاب دهی و پوساندن کودهای دامی مصرفی از راهکارهای موثر در کنترل بیماری های خاکزاد و نماتد مولد گره ریشه در محصولات جالیزی بوده و باعث جلوگیری از مصرف مقادیر متنابهی سم در خاک می شود/س

برچسب ها: کنترل ، تلفیقی ، آفات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.