سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

ضرورت جایگزینی مدیریت مصرف با طرح های انتقال آب

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: به جای تلاش برای اجرای طرح های انتقال بین حوضه ای آب، باید مدیریت مصرف منابع آب در دستور کار قرار گیرد.

قاسم سلیمانی در جمع کارکنان معاونت عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: بر اساس آمارها، مصرف آب شرب در استان اصفهان 309 لیتر در ثانیه است، در حالی که این میزان در کشور 200 لیتر در ثانیه است و اگر در راستای مدیریت مصرف اقدامی صورت نگیرد با افزایش منابع آب نیز مشکل حل نمی شود.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، تداوم خشکسالی و کاهش نزولات جوی، چالش آب و کمبود منابع آبی مشکلی ملی است که پنج استان کشور را درگیر کرده است.
سلیمانی تصریح کرد: استان های همجوار استان چهارمحال و بختیاری باید به جای ایجاد چالش در موضوع آب و دنبال کردن طرح های انتقال آب به مدیریت مطلوب این منبع خدادادی بپردازند.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش جمعیت، خشکسالی های پی درپی، مصرف بی رویه و توسعه صنعت باعث کمبود منابع آب در این استان شده است.
قاسم سلیمانی، با بیان اینکه یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب در استان اصفهان تغییر الگوی کشت است افزود: صدها هزار هکتار زمین با اقلام پرمصرف آب در استان اصفهان کشت می شود و بر اساس آمارها، محصول برنج که در استان اصفهان کشت می شود، 10 برابر درختان هلو در استان چهارمحال و بختیاری آب مصرف می کند و حجم عظیمی از آب در صنایع استان اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد که نیازمند مدیریت است.
وی اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری، تنها شش درصد منابع آبی زاینده رود را مصرف می کنند و 94 درصد این منابع در خارج از این استان مصرف می شود.
سلیمانی تصریح کرد: در تمامی پروژه های انتقال آب باید شاخص های زیست محیطی مدنظر قرار گیرد تا آسیب های غیرقابل جبران به منابع آبخیز استان چهارمحال و بختیاری وارد نشود./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.