سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در صورت عدم نقض خطوط قرمز ایران صورت خواهد گرفت

احتمال بالای توافق هسته‌ای در مذاکرات ژنو 6

کارشناسان در تهران احتمال نهایی شدن توافقنامه موقت میان ایران و 1+5 در مذاکرات انتهای این هفته را بسیار بالا می‌دانند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به  نقل از ایران هسته‌ای- کارشناسان در تهران احتمال نهایی شدن توافقنامه موقت میان ایران و 1+5 در مذاکرات انتهای این هفته را بسیار بالا می‌دانند.
 
این کارشناسان که «ایران هسته‌ای» با دو تن از آنها گفتگو کرده عقیده دارند به احتمال بسیار زیاد در مذاکرات ژنو 6 که انتهای هفته جاری برگزار می‌شود، توافقی میان ایران و 1+5 صورت خواهد گرفت.
 
یکی از این کارشناسان که از نزدیک روند مذاکرات را پیگیری می‌کند به «ایران هسته‌ای» گفت: «احتمالا اگر توافقی که روی میز گذاشته می‌شود خطوط قرمز ایران را نقض نکند، ایران آن را خواهد پذیرفت».
 
وی اضافه کرد: «هنوز معلوم نیست که ایران به پیش نویس نهایی که در شب پایانی مذاکرات ژنو 5 از آمریکایی‌ها دریافت کرد دقیقا چه پاسخی خواهد داد ولی آمریکایی‌ها اگر به دنبال توافق هستند باید خطوط قرمز ایران را جدی بگیرند».
 
اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در طول مذاکرات دو ماه گذشته به صراحت چند اصل را به عنوان خط قرمز ترسیم کرده‌اند:
 
1- به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران
 
2- حفظ مواد هسته‌ای در ایران
 
3- اقدام جدی غرب برای کاهش تحریم‌ها و لغو همه تحریم‌ها در انتهای مسیر
 
کارشناس دیگری که «ایران هسته‌ای» با وی گفتگو کرده عقیده دارد که توافق به زودی حاصل خواهد شد چرا که در واقع آمریکایی‌ها هم گزینه دیگری جز توافق ندارند.
 
وی گفت: «من حس می‌کنم آمریکا قصد دارد هر طور شده گام اول را بردارد در حالی که فردی مانند نتانیاهو همه تلاشش این است که همین گام اول برداشته نشود».
 
وی اضافه کرد: «توافق انجام خواهد شد چون هم در تهران و در واشنگتن اراده سیاسی لازم برای آن وجود دارد.

وقتی اراده سیاسی وجود داشته باشد بالاخره دو طرف یک طوری مواضعشان را بر هم منطبق می‌کنند، منتها این انطباق مواضع از دید ایران در حوزه خطوط قرمز نمی‌تواند رخ دهد، ایران خط قرمزهایش را حداقلی ترسیم کرده تا توافق رخ دهد».
 
این کارشناس ارشد نتیجه گرفت: «من فکر می‌کنم منازعه اصلی در 6 ماه آینده یعنی زمانی رخ خواهد داد که دو طرف به سمت توافق جامع حرکت می‌کنند.

هر دو طرف در گام اول خطوط قرمز خود را حداقلی ترسیم کرده‌اند چون می‌خواهند فرآیند بالاخره به یک شکلی شروع شود ولی در گام آخر طبیعی است که خط قرمزها حداکثری تعریف خواهد شد چون آن توافق بناست دائمی باشد».
 
گفتنی است؛ دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 از چهارشنبه این هفته آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کارشناسان ، مذاکرات ، ژنو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.