سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرهای مرزی ایران را بشناسیم/4

بازارچه‌ مرزي "باجگیران "در توسعه فضايي مناطق مرزي چه نقشی دارد؟

بازارچه مرزی باجگیران، با كاركردهاي اقتصادي- اجتماعي خود منجر به خروج منطقه از انزواي جغرافيايي، گسترش زيرساخت‌هاي منطقه، توسعه روستايي و تثبيت جمعيت در این شهر و تعدادي از روستاهاي مرزي كه در تعامل با بازارچه‌ بودند، شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، با بررسي اجمالي مناطق مرزي به‌ويژه نواحي روستاهاي مرزي در مقايسه با مناطق مركزي كشور مي‌توان به شاخص‌هاي عمده‌اي از جمله انزواي جغرافيايي مناطق مرزي، دوري از قطب‌هاي صنعتي ـ اقتصادي و توسعه‌نيافتگي در ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي ، سياسي و فرهنگي دست يافت.

اين مناطق به دليل تماس با محيط‌هاي متنوع بيروني از ويژگي‌هاي خاصي برخوردارند. وجود مبادلات و پيوندهاي فضايي دو سوي مرز و آسيب‌پذيري و تهديدات مختلف در اين مناطق اهميت ويژه‌اي را در فرآيند برنامه‌ريزي، توسعه، آمايش سرزمين به مناطق مرزي داده ‌است كه در صورت غفلت از آن‌ها به طور جد شاهد چالش‌هاي عمده‌اي از جمله عدم ثبات جمعيتي مناطق مرزنشين خواهيم بود، روستا و توسعه روستايي و جايگاه آن در برنامه‌ريزي توسعه كشور و سهم آن در توسعه منطقه‌اي و ملي از مسايل مهم كشور است كه مي‌تواند تفاوت‌هاي موجود در سطح برخورداري مناطق از مظاهر رفاه و توسعه بين شهر و روستا را به حداقل برساند و از مهاجرت گسترده جمعيت روستايي و مرزنشين جلوگيري كند.






امروزه اين گونه مسايل در دو سوي مرز باعث شده تا كشورهاي همسايه در قالب بازارچه‌هاي مشترك مرزي كه از شناخته‌شده‌ترين روش‌هاي توسعه اقتصادي روستاهاي مرزنشين به شمار مي‌رود، مي‌تواند تحولي بنيادي در توليد، ايجاد  اشتغال ، تثبيت جمعيت مرزنشين، افزايش درآمد و نهايتاً  توسعه‌اي  پايدار ايجاد نمايد و به سمت همكاري‌هاي متقابل منطقه‌اي هدايت شوند.


بازارچه‌ مشترك مرزي "باجگيران" در فاصله 30 كيلومتري از شهر عشق‌آباد مركز جمهوري تركمنستان و 2 كيلومتري از شهر باجگيران است كه در سال 1375 راه‌اندازي شد و  با كاركردهاي اقتصادي- اجتماعي خود منجر به خروج منطقه از انزواي جغرافيايي، گسترش زيرساخت‌هاي منطقه، توسعه روستايي و تثبيت جمعيت در شهر مرزي باجگيران و تعدادي از روستاهاي مرزي كه در تعامل با بازارچه‌ بودند، شده است.



در اين راستا براي رسيدن به اهداف اصلي تشكيل بازارچه ‌مي‌توان با برطرف كردن موانع ركود فعاليت بازارچه‌ و گسترش خدمات و تسهيلات آن و فراهم كردن امكانات ارتباط ديگر روستاهاي بخش با بازارچه‌ اين امكان را فراهم كرد تا روستاهاي ديگر مناطق نيز بتوانند از تسهيلات و خدمات بازارچه بهره‌مند شوند.

 
 
 ای‍ن‍ک‌ ک‍ه‌ ک‍ش‍وره‍ای‌ ت‍ازه‌ اس‍ت‍ق‍لال ی‍اف‍ت‍ه‌ آس‍ی‍ای‌ م‍ی‍ان‍ه‌ ق‍ص‍د ب‍رق‍راری‌ رواب‍ط ج‍دی‍د ب‍ازرگ‍ان‍ی‌ ب‍ا ای‍ران‌ و ک‍ش‍وره‍ای‌ ه‍م‍س‍ای‍ه‌ را دارن‍د، اح‍داث‌ ی‍ک‌ م‍ن‍طق‍ه‌ آزاد ت‍ج‍اری‌ - ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ ب‍اع‍ث‌ رون‍ق‌ ب‍خ‍ش‍ی‍دن‌ ب‍ه‌ م‍س‍ی‍ره‍ای‌ واق‍ع‌ در خ‍اک‌ ای‍ران‌ خ‍واه‍د ش‍د.


 ب‍ا ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ م‍وق‍ع‍ی‍ت‌ ج‍غ‍راف‍ی‍ای‍ی‌ در ن‍ظر گ‍رف‍ت‍ه‌ ش‍ده‌ ب‍رای‌ م‍ن‍طق‍ه‌ وی‍ژه‌ ت‍ج‍اری‌ ای‍ن‌ م‍ح‍ل‌ ب‍ه‍ت‍ری‍ن‌ ن‍ق‍طه‌ در راه‌ ارت‍ب‍اطی‌ آس‍ی‍ای‌ م‍رک‍زی‌ ب‍ا خ‍ل‍ی‍ج‌ ف‍ارس‌ و دری‍ای‌ ع‍م‍ان‌ (اق‍ی‍ان‍وس‌ ه‍ن‍د) م‍ی‌ب‍اش‍د اح‍داث‌ ی‍ک‌ م‍ن‍طق‍ه‌ وی‍ژه‌ ت‍ج‍اری‌ - ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ در ن‍زدی‍ک‍ی‌ م‍رز ب‍اج‍گ‍ی‍ران‌ (م‍ح‍ل‌ ورود ب‍ه‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ک‍ه‌ ش‍م‍خ‍ال‌ ب‍ع‍ن‍وان‌ ق‍طب‌ ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ آن‌ ش‍ن‍اخ‍ت‍ه‌ ش‍ده‌)ب‍اع‍ث‌ رون‍ق‌ ب‍خ‍ش‍ی‍دن‌ و س‍روی‍س‌ ده‍ی‌ ب‍الات‍ر م‍س‍ی‍ره‍ای‌ واق‍ع‌ در خ‍اک‌ ای‍ران‌ خ‍واه‍د ش‍د.

  ب‍ازرگ‍ان‍ان‌ و ت‍ج‍ار و ران‍ن‍دگ‍ان‌ ک‍ام‍ی‍ون‍ه‍ای‌ ک‍الا و ک‍ارگ‍ران‌ ک‍ارخ‍ان‍ه‌ه‍ا ب‍ه‌ ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ آزاد ک‍ش‍ان‍ده‌ م‍ی‌ش‍ون‍د از ای‍ن‍رو طراح‍ی‌ م‍ج‍م‍وع‍ه‌ م‍ش‍ت‍م‍ل‌ ب‍ر ف‍ض‍اه‍ای‌ ت‍وری‍س‍ت‍ی‌، ت‍ف‍ری‍ح‍ی‌، اق‍ام‍ت‍ی‌، ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌، م‍ذه‍ب‍ی‌ و ورزش‍ی‌ در ج‍ه‍ت‌ رف‍اه‌ ح‍ال‌ م‍س‍اف‍ری‍ن‌ و م‍ع‍رف‍ی‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ و آداب‌ و س‍ن‍ن‌ ای‍ران‍ی‌ ب‍ه‌ خ‍ارج‍ی‍ان‌ لازم‌ ب‍ن‍ظر م‍ی‌رس‍د.


م‍ن‍طق‍ه‌ وی‍ژه‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌ ب‍اج‍گ‍ی‍ران‌ و م‍وق‍ع‍ی‍ت‌ آن‌ در ن‍زدی‍ک‍ی‌ م‍رز ای‍ران‌ و ت‍رک‍م‍ن‍س‍ت‍ان‌ دروازه‌ای‌ ب‍رای‌ ورود م‍س‍اف‍ران‌ و ت‍وری‍س‍ت‍‌ه‍ای‌ آس‍ی‍ای‌ م‍ی‍ان‍ه‌ م‍ی‌باش‍د.

ب‍ن‍اب‍رای‍ن‌ ت‍ام‍ی‍ن‌ ت‍س‍ه‍ی‍لات‌ و ب‍رن‍ام‍ه‌ری‍زی‌ ج‍ه‍ت‌ ای‍ج‍اد ت‍وس‍ع‍ه‌ س‍ازم‍ان‌ ی‍اف‍ت‍ه‌ ص‍ن‍ع‍ت‌ ت‍وری‍س‍م‌ در ب‍اج‍گ‍ی‍ران‌ م‍ی‌ت‍وان‍د ب‍ی‍ش‌ از پ‍ی‍ش‌ ن‍ق‍ش‌ م‍ه‍م‍ی‌ در ب‍ه‍ب‍ود اوض‍اع‌ و ای‍ج‍اد اش‍ت‍غ‍ال‌ ب‍رای‌ ج‍وان‍ان‌ داش‍ت‍ه‌ ب‍اش‍د

ب‍ه‌ م‍ن‍ظور رف‍اه‌ م‍راج‍ع‍ی‍ن‌ اداری‌ و ی‍ا ت‍وری‍س‍ت‍ه‍ا و ب‍ازدی‍دک‍ن‍ن‍دگ‍ان‌ م‍ج‍م‍وع‍ه‌ م‍راک‍ز اق‍ام‍ت‍ی‌، وی‍لاه‍ا و ق‍س‍م‍ت‍ه‍ای‌ ت‍ف‍ری‍ح‍ی‌ پ‍ی‍ش‌ ب‍ی‍ن‍ی‌ ش‍ده‌ اس‍ت‌ ک‍ه‌ ب‍ا ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ وی‍ژگ‍ی‍ه‍ایی‌ از ق‍ب‍ی‍ل‌ ن‍واب‍اد ب‍ودن‌ و ع‍دم‌ وج‍ود ت‍اس‍ی‍س‍ات‍ی‌ ک‍ه‌ م‍ع‍م‍ولا در ش‍ه‍ره‍ا وج‍ود دارد و ه‍م‍چ‍ن‍ی‍ن‌ ب‍ی‍ن‌ ال‍م‍ل‍ل‍ی‌ ب‍ودن‌ آن‌ ، ن‍ق‍ش‌ م‍ن‍طق‍ه‌ای‌ ب‍ع‍ن‍وان‌ دروازه‌ ای‍ران‌ در م‍ورد ک‍ش‍وره‍ای‌ آس‍ی‍ای‌ م‍ی‍ان‍ه‌ و س‍ای‍ر ک‍ش‍وره‍ای‌ ع‍ض‍و اک‍و، ک‍ی‍ف‍ی‍ت‌ و طی‍ف‌ ارائ‍ه‌ خ‍دم‍ات‍ی‌ ک‍ه‌ در ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ اج‍اد خ‍واه‍د ش‍د وی‍ژگ‍ی‌ خ‍اص‍ی‌ دارد.

ب‍ه‌ ه‍م‍ی‍ن‌ ج‍ه‍ت‌ در طراح‍ی‌ م‍ج‍م‍وع‍ه‌ س‍ع‍ی‌ ش‍ده‌ ت‍ا ح‍د ام‍ک‍ان‌ م‍ج‍ت‍م‍ع‍ی‌ طراح‍ی‌ شود ک‍ه‌ پ‍اس‍خ‍گ‍و ب‍ه‌ ن‍ی‍ازه‍ای‌ ام‍روزه‌ م‍ن‍طق‍ه‌ و ق‍اب‍ل‌ گ‍س‍ت‍رش‌ در آی‍ن‍ده‌ ب‍اش‍د .


انتهای پیام/

منبع: تایباد بلوگفا
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.