سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

فارس پیشتاز در اجرای آبیاری تحت فشار

فارس با اجرای آبیاری تحت فشار در سطح 220 هکتار از زمینهای کشاورزی در کشور پیشتاز است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، مهرزاد خرد رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با اجرای دو هزار و 147 کیلومتر شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی و ایجاد تجهیزات و نوسازی زمینهای مدرن در 113 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی فارس در مصرف سوخت 35 درصد و در مصرف آب 31 درصد صرفه جویی شده است.

به گفته وی ، آب به عنوان محدودکننده ترین عامل در تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین غذای جمعیت رو به افزایش کشور دارد اما مصرف بی رویه و تلفات بالای آب در بخش کشاورزی سبب بروز تنگناهای زیادی در این بخش شده است.

وی ادامه داد: اجرای روش هایی برای بهره وری در مصرف آب و خاک ، تسطیح لیزری زمینها، توسعه آبیاری تحت فشار، احیا و مرمت قنات ها، شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی می تواند در مدیریت منابع آب موثر باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: از ابتدای سال 84 تا پارسال در 110 هزار هکتار از زمینهای استان فارس ، آبیاری نوین اجرا شده است.

وی افزود: متوسط بازدهی در سامانه آبیاری سنتی 35 درصد است لیکن این میزان با اجرای سامانه نوین آبیاری بین 45 تا 80 درصد افزایش می یابد.

خرد، صرفه جویی سالانه 550 میلیون متر مکعب آب را از نتایج مثبت اجرای سامانه آبیاری تحت فشار بیان کرد و ادامه داد: افزایش تولید 250 هزار تن محصولات مختلف کشاورزی از دیگر دستاوردهای مفید این طرح است./س

برچسب ها: فارس ، آبیاری ، تحت فشار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.