سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فريد زکريا در نشریه تایم نوشت:

ايران مقصر نيست، ديگران مانع‌تراشي مي‌کنند

فريد زکريا کارشناس سياسي و مجري شبکه تلويزيوني سي ان ان در مقاله اي در هفته‌نامه آمريکايي «تایم» با عنوان «فقط تهران را مقصر ندانيم» نوشت: بسياري تصور مي‌کردند ايران در مذاکرات مانع‌تراشي خواهد کرد اما حالا معلوم شده است که موانع از سمت ديگر مي‌آيند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه تایم در گزارشی به قلم فرید زکریا گزارش داد: جان کري وزيرخارجه آمريکا در پايان مذاکرات هسته اي ژنو گفت که اعتمادسازي بين کشورهايي که مدت‌هاي مديد با هم اختلاف داشته‌اند، زمان مي‌برد. کري به بهترين نحو مطلب را بيان کرد. معامله هسته اي بين غرب و ايران هنوز امکان پذير است. مذاکرات، بيستم نوامبر از سر گرفته مي شود.

زکریا نوشت: در ديپلماسي، شفافيت، دشمن پيشرفت است. مذاکرات تا زمان حاصل شدن توافق، محرمانه ادامه مي‌يابد. وقتي مذاکره در انظار عمومي باشد، مخالفان فرصت مي‌يابند با هر امتيازي که به طرف مقابل داده مي‌شود ، مخالفت کنند. آنها حتي امتيازاتي را  که  تصور مي کنند ممکن است به طرف مقابل داده شود ، هدف مي‌گيرند. بنيامين نتانياهو  به معامله پيشنهادي در ژنو به تندي واکنش نشان داد.

يکي از کشورهايي که مي‌دانست محتواي معامله پيشنهادي چيست، فرانسه بود. فرانسوي‌ها برخلاف ديگر همتايان غربي خود سنت‌شکني کردند و علناً معامله روي ميز را محکوم کردند. اين حرکت فرانسه موجب شد برخي گمان کنند استراتژي پاريس اعلام وفاداري به کشورهاي ضد ايراني در خاورميانه (به ويژه عربستان سعودي) و در نتيجه امتيازگيري بوده است. پاريس يک معامله دفاعي چند ميليارد دلاري با رياض در ماههاي اخير امضاء کرده است.

تایم می‌نویسد: در حالي که ممکن است فرانسه به اهداف خود برسد، ديگر مخالفان متقاعد نمي‌شوند. نتانياهو خواستار برچيده شدن برنامه غني‌سازي ايران به طور کامل است اما اين براي ايران يک خط قرمز محسوب مي شود. البته خيلي مشخص نيست که آيا نتانياهو در حال چانه‌زني است يا اينکه واقعاً هر گونه معامله‌اي را که به ايران اجازه مي‌دهد غني‌سازي را ادامه دهد، رد مي کند.

براساس این گزارش، عربستان سعودي نيز هيچ معامله اي را نمي پذيرد. مشکل سعودي‌ها با جمهوري اسلامي ريشه موجوديتي دارد. 

جمهوريخواهان آمريکا نيز در اين خصوص موضع دارند. برخي از آنها اعتراض جدي دارند و برخي اين مسئله را بهانه خوبي براي خرده گرفتن از باراک اوباما و طرح اين اتهام که رئيس جمهور دموکرات در مقابل دشمن نرمش نشان مي دهد، مي‌بينند.

لحظه‌اي که خبر توافق اعلام مي شود، عربستان‌سعودي و اسرائيل  آن را رد مي‌کنند و بسياري از جمهوريخواهان نيز به آنها محلق مي‌شوند.

زکریا در پایان می‌نویسد: اوباما هم اکنون با چالش‌هاي عمده روبروست. ابتدا او بايد به معامله اي برسد که مورد قبول تندروها باشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.