سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در واحد علوم و تحقيقات به چاپ رسيد:

نخستين کتاب در زمينه طراحي و اداره کتابخانه‌هاي کودکان و نوجوان

کتاب «در آمدي بر طراحي و اداره کتابخانه‌هاي کودکان و نوجوان» به تاليف سيدمحمد سيدعلوي و آرزو مقصودي، از کارشناسان ارشد کتابداري کتابخانه مرکزي واحد علوم و تحقيقات و توسط انتشارات این واحد دانشگاهی به چاپ رسيد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، کتاب «در آمدي بر طراحي و اداره کتابخانه‌هاي کودکان و نوجوان» به همت سيد محمد سيدعلوي و آرزو مقصودي، از کارشناسان ارشد کتابداري کتابخانه مرکزي واحد علوم و تحقيقات و با حمایت معاونت پژوهشي این واحد منتشر شده است.
 
اين نخستين کتابي است که به مقوله طراحي، و اداره کتابخانه‌هاي کودکان و نوجوانان به صورت تخصصي پرداخته است و از اين رو به نوعي اولين کتاب در زمينه کتابخانه‌هاي کودکان و نوجوان محسوب مي‌شود.
در مقدمه این کتاب آمده است: در متون موجود در حيطه ادبيات کودکان و نوجوانان در کشور تاکنون بيشتر به بحث روانشناسي کودک و نوجوان و تعريف انواع منابع و ارزيابي آنها پرداخته شده است. درپاره اي از متون نيز بحث مختصري در باب فعالت هايي براي ترويج خواندن و يا استفاده از کتابخانه آموزشگاهي و عمومي مورد اشاره قرار گرفته است.
 
کتاب حاضر از اين باب که براي اولين بار به طور مبسوط و نظا ممند به بحث مهم طراحي و اداره کتابخانه هاي کودکان و نوجوانان مي پردازد، در نوع خود حائز اهميت فراوان است زيرا جاي خالي اين مبحث در اين حوزه کاملا ملموس بود و دانشجويان دکتري جهت انجام تحقيقات، دانشجويان کارشناسي ارشد گرايش کتابخانه هاي عمومي جهت مطالعه به عنوان منبع درسي و دانشجويان کارشناسي نياز به منبعي مکمل متون موجود داشتند تا با جنبه هاي طراحي و معماري کتابخانه کودک و نوجوان از نظر فضاي داخلي آشنا شوند؛ از جمله اتاق باز يهاي فکري، بخش کتاب درماني، سالن موسيقي، اتاق امانت عروسک، اتاق بازي، و خدمات اورژانسي که معمولا در بخش کودکان کتابخانه هاي عمومي و کتابخانه هاي کانون پرورش فکري کودکان و نو جوانان به پيش بيني فضايي براي آنها و طراحي فضاي داخلي کمتر توجه شده است.
در بخش دیگری از این کتاب آمده است: از طرفي آشنايي با چگونگي مديريت کتابخانه و استفاه از تجهيزات و مبلمان مناسب گروه هاي سني کودک و نوجوان بسيار مهم است، زيرا در جذب مخاطب مي تواند به اندازه تنوع و روز آمدي منابع نقش داشته باشد. مساله استفاده از رنگ و نور مناسب و عوامل کاهش صدا در کتابخانه نيز از نکات مهمي است که به جز در استانداردها کمتر درباره آنها مطلب قابل توجهي نوشته شده است. از طرف ديگر ارائه خدمات به کودکان معلول و فراهم آوري تسهيلات لازم براي ايشان مطرح شده و استفاده از کتاب درماني براي کودکاني که به دلايل مختلف دچار بحران در زندگي شده اند توضيح داده شده است.
 
با عنايت به سابقه بيش از ۲۰ سال تدريس درس ادبيات کودکان و نوجوانان در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد به جرات ميتوان اذعان نمود که کتاب حاضر نياز اطلاعاتي گروه کثيري از دانشجويان و محققان در رشته علم اطلاعات و دانش شناسي را پاسخگو مي باشد.
برچسب ها: کتاب ، کودک ، دانشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.